Zmiany podatkowe 2025/2026 oraz bieżące problemy w rozliczeniach CIT, VAT i PIT Instytutów Badawczych
Kategoria: Podatki, Szkolenia budżetowe
Mateusz Cedro – Senior Manager w ADN Podatki, doktorant w Katedrze Prawa Finansowego Uniwersytetu Łódzkiego, absolwent UKSW, UW i AON, praktykę zawodową realizował w zakresie bezpośredniego doradztwa podatkowego, poprzez działalność szkoleniową i akademicką. Doświadczenie zawodowe zdobywał w czołowych polskich kancelariach podatkowych przechodząc ścieżkę kariery od Konsultanta do Partnera. Wieloletni wykładowca na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w Szkole Głównej Handlowej, a także na Akademii Leona Koźmińskiego, Uczelni Łazarskiego, Wyższej Szkole Bankowej czy Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów. W ramach pracy dydaktycznej zrealizował szereg szkoleń z zakresu prawa podatkowego, specjalizując się w szczególności w VAT, CIT, PoN oraz procedurze podatkowej. Posiada bogate doświadczenie praktyczne wynikające z prowadzenia licznych sporów z Krajową Administracją Skarbową, specjalizuje się w problemach podatkowych branży budowlanej i deweloperskiej, HoReCa, TSL, wod-kan i branży wydobywczej. Autor i współautor publikacji książkowych z zakresu prawa podatkowego, wieloletni zastępca redaktora naczelnego miesięcznika TAXFIN.PL, publikował liczne artykuły na łamach czasopism i gazet: „Kontrole w Firmie” „Wiedza i Podatki”, „Dziennik Gazeta Prawna” oraz „Rzeczpospolita”.
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do nadchodzących zmian w przepisach podatkowych oraz omówienie bieżących problemów związanych z rozliczeniami CIT, VAT i PIT w instytutach badawczych. Uczestnicy zdobędą aktualną wiedzę na temat obowiązkowych struktur JPK, nowych zasad fakturowania w systemie KSeF, ograniczeń w płatnościach gotówkowych oraz zmian w zasadach świadczenia usług transgranicznych. Szkolenie wyjaśni także kluczowe aspekty związane z rozliczaniem działalności statutowej i gospodarczej, zwolnieniami podatkowymi oraz opodatkowaniem przychodów z dotacji i dofinansowań. Szkolenie ma na celu wyeliminowanie niejasności związanych z bieżącymi rozliczeniami podatkowymi, co pozwoli uczestnikom na unikanie błędów oraz skuteczne dostosowanie procesów finansowo-księgowych do nadchodzących zmian.
Zajęcia skierowane są do pracowników instytutów badawczych zainteresowanych tematyką podatkową.
1. Zmiany 2025 r.:
a) JPK_KR_PD i JPK_ST_PD – nowe obowiązkowe struktury logiczne w zakresie cyfryzacji dokumentacji księgowej,
b) zmiany w zakresie miejsca świadczenia usług transgranicznych – określenie miejsca świadczenia usług wstępu na imprezy edukacyjne.
2. Planowane zmiany:
a) obligatoryjny KSeF w 2026 r. – nowe zasady fakturowania w transakcjach gospodarczych,
b) ograniczenie rozliczenia gotówkowego – B2B i B2C,
c) Krajowy Plan Działań Administracji Skarbowej.
3. Bieżące problemy w rozliczeniach podatkowych:
a) podstawowa działalność instytutu – jak interpretować w praktyce podatkowej prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki i wdrażanie wyników badań naukowych i prac rozwojowych?
b) prowadzenie przez instytut działalności gospodarczej – rozliczenie podatkowe,
c) podatek od nieruchomości – jak rozumieć zwolnienie z opodatkowania ,,za wyjątkiem przedmiotów opodatkowania zajętych na działalność gospodarczą”,
d) zwolnienie w CIT dochodów wydatkowanych na cele statutowe – problemy praktyczne z dochodem uzyskanym z prowadzenia innej działalności niż podstawowa,
e) dotacje celowe na finansowanie realizacji zleconych zadań – zasady zwolnienia dochodu z CIT,
f) wynagrodzenie za nabycie zakładu pracy lub jego części w celu realizacji zadań statutowych a zwolnienie w CIT,
g) kiedy przychód z tytułu umorzonej pożyczki w części dotyczącej wydatkowania jej na spłatę zobowiązań wymagalnych i odsetek wobec wierzycieli Instytutu korzysta ze zwolnienia z opodatkowania?
h) usługi kształcenia (kursy i szkolenia podnoszące kwalifikacje zawodowe) a zwolnienie z VAT,
i) pre-współczynnik i proporcja w VAT – zasady odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych na prowadzenie działalności statutowej i wydatków na ogólną działalność Instytutu,
j) jak deklarować sprzedaż opodatkowaną VAT (m.in. sprzedaż wyników badań naukowych i prac rozwojowych, usługowe opracowywanie opinii i ekspertyz, usługowe prowadzenie badań i analiz na zlecenie, wykonywanie czynności certyfikacyjnych, sprzedaż wydawnictw czy najem),
k) dofinansowanie i wpływy z komercjalizacji wyników Zadania Badawczego a podstawa opodatkowania VAT,
l) opodatkowanie VAT nieodpłatnego przekazywania praw własności intelektualnej wytworzonych w toku realizacji projektów NCBiR,
m) kiedy podatek VAT nie będzie kosztem kwalifikowanym w projekcie finansowanym ze środków UE?
n) włączenie efektów inwestycji do działalności gospodarczej Instytutu poprzez przeznaczenie do działalności opodatkowanej a korekta podatku naliczonego,
o) kiedy Instytut jako płatnik zaliczek na PIT od wynagrodzenia wypłacanego pracownikom pionu badawczego z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, ma prawo zastosować 50% koszty uzyskania przychodów?
p) minimalny podatek dochodowy – czy instytuty badawcze zobowiązane są do zapłaty dodatkowego 10 % obciążenia?
4. Pytania i odpowiedzi – studium przypadków.
Cena: 640 zł + 23% VAT*
* do ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00 – 15:00
Szkolenie organizowane przez ADN Akademia Biznesu.
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Anna Pyrzanowska
22 208 28 38
anna.pyrzanowska@adn.pl