Zamknięcie roku budżetowego i inwentaryzacja 2024 w JSFP – procedury, sprawozdawczość i zgodność z przepisami
Kategoria: Rachunkowość budżetowa, Szkolenia budżetowe
Szkolenie skierowane jest do pracowników działów księgowości jednostek sektora finansów publicznych.
Celem szkolenia jest zapewnienie uczestnikom kompleksowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do skutecznego przeprowadzenia procesu zamykania roku budżetowego oraz prawidłowej realizacji inwentaryzacji w jednostce sektora finansów publicznych. Szkolenie obejmuje omówienie procedur zamknięcia roku, sporządzania sprawozdań finansowych, prowadzenia inwentaryzacji oraz zrozumienia przepisów i standardów.
Eksperci ds. rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.
DZIEŃ I
Zamknięcie roku oraz sprawozdawczość finansowa i budżetowa na koniec roku 2024 w JSFP
1. Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostce – przygotowanie procesu, w tym:
a) rozliczenie i ewidencja przychodów, dochodów, należności, w tym m. in w zakresie.:
• nadpłat,
• zaległości,
• odpisów aktualizujących należności,
b) rozliczenie i ewidencja wydatków budżetowych, w tym m. in.:
• wydatki inwestycyjne,
• wydatki remontowe,
c) ewidencja i rozliczenie kosztów, w tym:
• korekta kosztów na przełomie roku,
• koszty postępowań spornych i egzekucyjnych,
• koszty o nadzwyczajnej wartości, koszty incydentalne,
d) wycena aktywów i pasywów,
e) wycena majątku trwałego jednostki.
2. Obowiązkowy proces Inwentaryzacji rocznej, w tym m.in.:
a) metody inwentaryzacji:
• spis z natury,
• potwierdzanie sald,
• weryfikacja sald,
b) dokumentacja w zakresie inwentaryzacji,
c) obowiązki kierownika jednostki i innych pracowników,
d) odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji.
3. Przeksięgowania na wynik finansowy.
4. Wydatki niewygasające z końcem roku – w sprawozdaniu Rb- 28.
5. Sprawozdanie finansowe, w tym m. in.:
a) powiązania z kontami oraz paragrafami klasyfikacji budżetowej,
b) zasady sporządzania Informacji dodatkowej,
c) terminy w procesie zamykania ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych.
6. Podsumowanie szkolenia.
DZIEŃ II
Inwentaryzacja roczna 2024 w JSFP krok po kroku
1. Podstawy prawne przeprowadzania inwentaryzacji:
a) Ustawa o Rachunkowości,
b) Stanowisko Komitetu Krajowego Standardu Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji zapasów,
c) Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości budżetowej,
d) Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa i Rozporządzenie RM z dn. 19 lutego 2021 roku zmieniające to rozporządzenie.
2. Istota inwentaryzacji rocznej oraz jej podstawowe cele w JSFP.
3. Metody i formy przeprowadzania inwentaryzacji:
a) spis z natury i różne formy jego przeprowadzenia,
b) potwierdzenie sald,
c) weryfikacja sald.
4. Częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji rocznej:
a) terminy i częstotliwość inwentaryzacji przeprowadzonej metodą spisu z natury,
b) terminy i częstotliwość inwentaryzacji przeprowadzonej metodą potwierdzenia sald,
c) terminy i częstotliwość inwentaryzacji przeprowadzonej metodą weryfikacji sald.
5. Etapy inwentaryzacji:
a) etap przygotowawczy,
b) etap podstawowy (realizacja inwentaryzacji),
c) etap opracowania wyników i wniosków,
d) wykorzystanie wyników inwentaryzacji.
6. Dokumentacja związana z przeprowadzeniem inwentaryzacji:
a) instrukcja inwentaryzacyjna + harmonogram inwentaryzacji,
b) arkusze spisowe,
c) oświadczenia osób odpowiedzialnie materialnych,
d) sprawozdanie zespołu spisowego.
7. Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie inwentaryzacji:
a) przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej i jego rola w inwentaryzacji,
b) kierownik jednostki,
c) główny księgowy,
d) osoby odpowiedzialne materialnie,
e) zadania członków zespołów spisowych.
8. Spis nietypowych składników majątku.
9. Najczęstsze problemy przy inwentaryzacji.
10. Nieprawidłowości występujące podczas inwentaryzacji i sposoby ich rozwiązywania:
a) niewłaściwe przygotowanie pola spisowego,
b) niewłaściwy dobór uczestników inwentaryzacji,
c) nieprawidłowe liczenie, sugerowane ilości, itp.
11. Zasady rozliczania różnic inwentaryzacyjnych:
a) rodzaje różnic inwentaryzacyjnych,
b) kompensowanie niedoborów i nadwyżek,
c) protokół rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych,
d) protokół komisji inwentaryzacyjnej na zakończenie inwentaryzacji,
e) rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.
12. Pytania do wykładowcy.
Koszt uczestnictwa jednej osoby: 1190 zł
Cena obejmuje:
• uczestnictwo w zajęciach szkoleniowych
• materiały szkoleniowe
• certyfikat ukończenia szkolenia
• lunch
• przerwy kawowe w trakcie zajęć szkoleniowych
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
Godziny zajęć: 10:00-15:00
Miejsce zajęć:
Ibis Warszawa Centrum
al. Solidarności 165, Warszawa Ibis Warszawa Centrum
Informacje:
Anna Pyrzanowska
tel. (022) 208 28 38
anna.pyrzanowska@adn.pl
Szkolenie organizowane przez ADN Akademia Biznesu.