SZKOLENIE WYJAZDOWE
Podatki VAT i CIT – co nas czeka w 2025 roku Kompleksowe ujęcie zasad rozliczania z uwzględnieniem planowanych zmian
Kategoria: Podatki VAT/CIT/PIT, Szkolenia księgowe i finansowe, Szkolenia wyjazdowe, Szkolenia wyjazdowe Sopot
Kolejność omawianych bloków może ulec zmianie.
BLOK I
Podatek VAT 2025 – z uwzględnieniem zmian wynikających z pakietów KSeF (elementy podatkowe KSeF), inne planowane zmiany oraz aktualności i podsumowanie wcześniejszych zmian.
CZEŚĆ I
Najnowsze propozycje MF w zakresie KSeF, w tym ustawa z 9 maja 2024 oraz zapowiedzi projektu zmian (jesień 2024).
1. Obowiązkowy KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych w tym samym czasie.
2. Dwa terminy wejścia w życie obowiązkowego KSeF (obecnie jedna data 1.2.2026, druga będzie wprowadzona w kolejnym etapie).
3. Odroczenie terminu podawania nr KSeF w płatnościach (e-faktury, MPP, VAT-RR).
4. Odroczenie terminu kar za nieprzestrzeganie KSeF.
5. Odroczenie terminu rezygnacji z drukarek fiskalnych i paragonów uznawanych za faktury.
6. Faktury konsumenckie w KSeF.
7. Samoidentyfikacja nabywcy i skutki w kosztach podatkowych.
8. Podatnicy wykluczeni cyfrowo oraz zmiany w zakresie faktur offline.
9. Załączniki do faktur za media, usługi telekomunikacyjne, ramowe zbiorcze faktury dla dostawców paliw.
10. Nowy projekt zmian w KSeF (jesień 2024).
CZEŚĆ II
Nowe zmiany 2025 i planowe zmiany w VAT na kolejne lata.
1. Obniżona stawka VAT 0% od 12 września 2024 r. na towary i usługi dla podmiotów i osób dotkniętych sytuacją powodziową:
a) zakres czynności objętych stawką VAT 0%,
b) warunki formalne zastosowania stawki VAT 0%,
c) wsteczne obowiązywanie stawki VAT 0% w zakresie objętym zmianą rozporządzenia
2. System kaucyjny a VAT:
a) opodatkowanie sprzedaży towarów w opakowaniach wielokrotnego użytku,
b) opodatkowanie sprzedaży w opakowaniach na napoje,
c) opodatkowanie zwrotu tzw. odpadów opakowaniowych,
d) nowe definicje: „podmiot wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje”,
e) podstawa opodatkowania wartości opakowania wielokrotnego użytku,
f) zwrot opodatkowania przez kupującego lub brak zwrotu a rozliczenie VAT,
g) nowe obowiązki dokumentacyjne.
3. VAT w przypadku tzw. „podatku od plastiku”:
a) wzmianka o nowej opłacie,
b) dokumentowanie i naliczanie VAT od opłat za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami,
c) wliczanie opłaty w cenę sprzedawanego produktu,
d) stawka VAT od nowej opłaty, a stawka przewidziana dla tego produktu (np. napoju lub posiłku),
e) kwoty netto czy brutto,
f) nowa opłata a paragony (informacje na paragonach, wyodrębnianie nowej opłaty).
4. Procedura SME oraz inne zmiany dla podatników:
a) zmiany w liczeniu limitu zwolnienia podmiotowego
b) nowe zasady stosowania zwolnień podmiotowych dla podatników prowadzących działalność transgranicznie
c) konieczność uzyskania specjalnego numeru
d) sposób składania informacji kwartalnych przez podatników korzystających ze specjalnej procedury
e) urząd właściwy dla podatników korzystających z nowego zwolnienia i procedura rejestracyjna,
f) specjalna możliwość korekty podatku naliczonego,
g) zmiany w fakturowaniu w związku z nowym zwolnieniem.
h) okresy przejściowe, terminy zawiadomień.
5. Zmiany w zakresie miejsca świadczenia usług transgranicznych:
a) określenie miejsca świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy,
b) miejsce świadczenia usług dla działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie.
CZĘŚĆ III
Na bieżąco o podatku VAT, m.in. na przykładzie wybranych interpretacji ogólnych, objaśnień podatkowych oraz uchwał NSA.
Zagadnienia przykładowe
1. Faktura wystawiona przez pracownika bez zgody pracodawcy (puste fakturowanie, skutki dla pracownika i pracodawcy).
2. Dodatkowe zobowiązanie w podatku VAT jako przedmiot zabezpieczenia.
3. Wykreślenie podatnika z rejestru VAT jako czynność materialno-techniczna.
4. Samochód prywatny wykorzystywany w działalności gospodarczej – opodatkowanie na gruncie VAT.
5. VAT od platform taksówkowych.
6. Sankcje VAT.
7. Stosowanie metody kasowej w związku z podwyższeniem limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro w ramach tzw. pakietu SLIM VAT3.
8. Pakiet SLIM VAT 3 – rezygnacja z dokonania korekty odliczonego podatku VAT.
9. Samofakturowanie w KSeF w transakcjach realizowanych z udziałem podmiotów zagranicznych. Kwestia odpowiedzialności za korzystanie z KSeF i udzielone uprawnienia.
10. Stawka VAT na ukraiński olej roślinny.
11. Opłata za plastikowe opakowanie posiłku lub napoju jako element podstawy opodatkowania podatkiem VAT.
12. HUB paragonowy – informacje MF dotyczące systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej.
13. Zawsze na bieżąco – oficjalne informacje prasowe MF.
CZĘŚĆ IV
Podatkowe aspekty KSeF.
1. Wystawianie faktur w KSeF a obowiązek podatkowy:
a) proces wystawiania faktur w KSeF,
b) przygotowanie danych faktury,
c) przesłanie faktury do KSeF,
d) autoryzacja wysyłki do KSeF,
e) weryfikacja prawidłowości faktury przez KSeF (walidacja),
f) informacja zwrotna (UPO lub odrzucenie faktury),
g) powiązanie obowiązku podatkowego z datą faktury,
h) kursy walut stosowane w fakturach i zmiany wynikające z pakietu KSEF,
i) termin wystawienia faktury w świetle ustawy o VAT – czy KSeF coś zmienia?
2. Odliczanie VAT – zmiany wynikające z pakietu KSeF:
a) otrzymanie faktury ustrukturyzowanej w KSeF,
b) otrzymanie faktury ustrukturyzowanej poza KSeF w formie papierowej lub elektronicznej,
c) sposób przekazania faktury ustrukturyzowanej poza KSeF,
d) dostęp do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych w KSeF.
3. Rozliczanie faktur korygujących, noty korygujące i duplikaty.
a) faktury korygujące w KSeF,
b) korygowanie faktur ustrukturyzowanych w okresie obowiązkowego KSeF,
c) korygowanie faktur ustrukturyzowanych wyłącznie w KSeF,
d) korygowanie faktur wystawionych poza KSeF wyłącznie w KSeF
e) korekty faktur poza KSeF – w jakich sytuacjach to będzie możliwe?
f) czy można do faktury ustrukturyzowanej wystawić fakturę korygującą w tradycyjnej formie?
g) korekty in minus oraz in plus podatku należnego – jaki moment korekty podatku?
h) korekty in minus oraz in plus podatku naliczonego – jaki moment korekty podatku?
i) nota korygująca a KSeF – likwidacja przepisów o notach korygujących,
j) zmiany w treści faktury korygującej i duplikatu faktury,
k) przypadki, w których zostaną duplikaty.
4. Faktury zaliczkowe. Paragony i kasy fiskalne. Załączniki do faktur. Dokumenty uznawane za faktury:
a) bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych) a KSeF,
b) faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone a KSeF, w tym odroczenie przepisów
c) czy możliwe jest anulowanie faktury wystawionej w KSeF?
d) czy możliwe jest przekazywanie w KSeF załączników do faktur ustrukturyzowanych – w tym najnowsze zmiany dla branży telekomunikacyjnej i paliwowej
e) czy w KSeF można wystawiać dokumenty inne niż faktury?
f) faktury zaliczkowe w KSeF, w tym podsumowanie zmian od września 2023 r.,
g) Możliwość pominięcia faktury zaliczkowej w określonych przypadkach – zmiany od września 2023 r. w zakresie faktur ustrukturyzowanych, papierowych oraz elektronicznych.
5. Podatkowe przywileje wynikające ze stosowania KSeF oraz sankcje za niestosowanie KSeF:
a) brak konieczności zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści, czytelności treści faktury,
b) 40-dniowy zwrot VAT,
c) brak obowiązku przekazania organom podatkowy faktur sprzedażowych w strukturze JPK_FA (brak wypływu na JPK_WB, JPK_MAG),
d) brak konieczności przechowywania faktur przez podatnika przez 10 lat,
e) ułatwienia w zakresie korekt in minus,
f) sankcje za brak wystawienia oraz za brak przesłania faktury do KSeF.
6. KSeF a dokumentowanie w JPK:
a) numer systemowy nadany przez KSeF a pojedyncze przelewy „split payment”,
b) numer systemowy nadany przez KSeF a zbiorcze przelewy „split payment”,
c) numer systemowy nadany przez KSeF a pojedyncze lub zbiorcze przelewy „zwykłe” między podatnikami VAT czynnymi,
d) dane raportowane w JPK a KSeF,
e) numer systemowy nadany fakturze w KSeF a ujęcie faktury JPK_V7,
f) struktura numeru KSeF – dane zawarte w numerze KSeF.
CZĘŚĆ V
Podsumowanie zmian w VAT z lat wcześniejszych (SLIM-VAT 3, elementy SLIM-VAT 2).
1. Nowelizacja zasad korygowania rozliczeń VAT:
a) doprecyzowanie zasad korygowania odwrotnych obciążeń –SLIM-VAT 2,
b) zniesienie „szyku rozwartego” w przypadku korekt odwrotnych obciążeń – SLIM-VAT 2,
c) nowe możliwości wyboru okresu rozliczeniowego dla korekty w przypadku skorzystania z odliczenia podatku naliczonego – SLIM-VAT 2,
d) kurs waluty w przypadku korekty podstawy opodatkowania –SLIM-VAT 3,
e) zmiany w uldze na złe długi (wydłużenie okresu na zastosowanie ulgi, zniesienie różnych ograniczeń formalnych, wprowadzenie ulgi w odniesieniu do nabywców nie będących podatnikami VAT),
f) WNT – zniesienie obowiązku korekty odliczenia VAT w przypadku braku faktury WNT – SLIM-VAT 3,
g) Import towarów – wprowadzenie możliwości korekty JPK w przypadku nie wykazania importu towarów w procedurze uroszczonej – SLIM-VAT 2.
2. Zmiany w zasadach dokumentowania sprzedaży:
a) zmiana treści faktur korygujących od 2022 r. – Pakiet KSeF,
b) nowe możliwości wystawiania faktur korygujących w KSeF od września 2023 r. – Pakiet KSeF,
c) zmiana treści faktur zaliczkowych od 2022 r. – Pakiet KSeF,
d) możliwość pominięcia wystawienia faktury zaliczkowej w szczególnych przypadkach od września 2023 r. – Pakiet KSeF,
e) nr KSeF w fakturze rozliczeniowej od września 2023 r. – Pakiet KSeF,
f) doprecyzowanie zasad wystawiania faktur do paragonów od lipca 2023 r. – SLIM-VAT 3,
g) brak konieczności drukowania raportów fiskalnych z kas on line oraz wirtualnych – SLIM-VAT 3,
h) HUB paragonowy – nowe możliwości przekazywania paragonów w postaci elektronicznej od 15 września 2023 r. – SLIM-VAT 3,
i) wydłużenie terminu wystawienia faktury przed dokonaniem dostawy towarów, wykonaniem usługi lub otrzymaniem zaliczki od 2022 r. – Pakiet KSeF,
j) zmiana treści duplikatów faktur – Pakiet KSeF.
3. Struktura odliczenia VAT:
a) proporcja VAT: podniesienie progu pozwalającego na przyjęcie proporcji 100% – SLIM-VAT 3,
b) proporcja VAT: szacunkowe określania proporcji przez podatnika – SLIM-VAT 3,
c) korekta roczna struktury odliczenia VAT: określenie przypadków, w których nie jest obowiązkowa – SLIM-VAT 3.
BLOK II
Podatek CIT 2025 oraz podatki dochodowe dla firm – aktualności oraz planowane zmiany, w tym podatek minimalny, przesyłanie JPK w CIT (PIT) oraz kasowy PIT; podsumowanie wcześniejszych zmian, w tym nowelizacja przepisów w 2024 roku.
CZĘŚĆ I
Zmiany na 2024 – polski podatek minimalny.
1. Zasady opodatkowania podatkiem minimalnym.
2. Wyliczenie progu rentowności.
3. Wyliczenie dochodu lub straty.
4. Wyłączenia z opodatkowania – kto nie musi płacić podatku minimalnego z uwagi na charakter podmiotu lub prowadzonej działalności?
5. Próg rentowności w dochodowości grupy spółek powiązanych.
6. Ustalanie podstawy opodatkowania – dwie metody. Przykłady wyliczeń.
7. Odliczenia od podatku minimalnego.
CZĘŚĆ II
Przygotowanie do przesyłania JPK bez żądania w CIT za 2025 według rozporządzenia Ministra Finansów z sierpnia 2024 r.
1. Dane, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe od 2025 r.
2. Uzupełnianie ksiąg rachunkowych o NIP, nr KSeF.
3. Konieczność wprowadzenia znaczników identyfikujących konta ksiąg rachunkowych
4. Wprowadzenie do ksiąg określonych danych dotyczących nabycia, wytworzenia lub wykreślenia majątku trwałego
5. Konieczność wykazywania w księgach różnic między podatkami, a rachunkowością
6. Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025 -2026 – przygotowanie w roku 2024
7. JPK w PIT – harmonogram wprowadzania zmian odnośnie terminów przesyłania plików.
CZĘŚĆ III
Zmiany w podatkach dochodowych dla firm jednoosobowych 2025 r., w tym kasowy PIT.
1. Kasowy PIT dla przedsiębiorców:
a) ogólne założenia: warunki brzegowe, zgłoszenie do urzędu, limity, warunek odnośnie formy prowadzenia księgowości,
b) szczególny moment określenia przychodu podatkowego,
c) znaczenie pojęcia uregulowania należności,
d) wyłączenia, w tym podmioty powiązane,
e) transakcje z przedsiębiorcami, a konsumentami,
f) szczególna zasada rozpoznania kosztów podatkowych,
g) obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji,
h) zmiany dla ryczałtowców,
i) wpływ zmian na liczenie składki zdrowotnej,
j) wejście w życie i okresy przejściowe.
2. Wpływ KSeF na księgowania w PKPiR.
3. Wpływ KSeF na obowiązek przechowywania dokumentów przez ryczałtowców oraz kartowiczów.
4. Projektowany zmiany w zakresie składki zdrowotnej (w zależności od stanu prawnego).
5. Wakacje składkowe – o czym trzeba pamiętać w 2024 r. przy okazji składania pierwszego wniosku. Wnioski w latach kolejnych.
CZĘŚĆ IV
Zmiany w roku 2024 – limity rozliczeń gotówkowych oraz zmiany w amortyzacji. Przypomnienie wybranych zmian wprowadzonych w 2023.
1. Limit transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami na 2024 r. (w tym Biała Lista i mechanizm podzielonej płatności).
2. Uchylenie przepisów o sankcjach za rozliczenia gotówkowe z konsumentem.
3. Preferencyjna amortyzacja budynków i budowli na wybranych obszarach Polski.
4. Rozliczenie w kosztach podatkowych składek ZUS od pensji pracowniczych.
5. Rozliczanie kosztów usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, przechodzących z lat wcześniejszych po uchyleniu art. 15e.
6. Nowy NKUP – koszty odsetek od pożyczek przeznaczonych na transakcje kapitałowe.
CZĘŚĆ V
CIT estoński oraz fundacje rodzinne – wybrane zagadnienia.
1. CIT estoński – warunki funkcjonowania w orzecznictwie sądów i interpretacjach KIS.
2. Opodatkowanie CIT estońskim zaliczek na poczet zysków, zysków oraz dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat.
3. Ukryte zyski oraz wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą – analiza przypadków (CIT estoński).
4. Samochody osobowe w CIT estońskim.
5. Fundacja rodzinna jako nowość w polskim systemie podatkowym od maja 2023 r.
6. CIT w fundacji rodzinnej (zwolnienie podmiotowe, stawki 15%, 19%, 25% oraz podatek od przychodów z budynków).
7. PIT w fundacji rodzinnej (zwolnienie, 10%, 15%).
CZĘŚĆ VI
Na bieżąco o przychodach podatkowych, kosztach uzyskania przychodów i innych zagadnieniach w CIT, m.in. na przykładzie wybranych interpretacji ogólnych, objaśnień podatkowych oraz uchwał NSA.
Zagadnienia przykładowe:
1. Opodatkowanie osób samotnie wychowujących dzieci.
2. Rozdzielność majątkowa a PIT w przypadku świadczeń na zaspokajanie potrzeb rodziny.
3. Koszty kwalifikowane do ulgi B+R w przypadku nieobecności pracownika.
4. Wybór CIT estońskiego w trakcie roku podatkowego.
5. Ceny transferowe (wybrane zagadnienia, np. o broszurze MF w sprawie TPR, objaśnienia z zakresu metody koszt plus).
6. Konsekwencje zapłaty składek ZUS po terminie z perspektywy kosztów podatkowych płatnika (pracodawcy).
7. Składanie informacji przez spółki nieruchomościowe.
8. Zawsze na bieżąco – oficjalne informacje prasowe MF.
Koszt uczestnictwa jednej osoby: 4090 + 23% VAT
• dopłata do pokoju 1 osobowego: 850 zł + 23% VAT
– osoba towarzysząca 2500zł + 23% VAT
Cena zawiera:
• zakwaterowanie: 3 noclegi w pokojach dwuosobowych typu comfort
• pełne wyżywienie, w tym uroczysta kolacja z open barem
• uczestnictwo w zajęciach szkoleniowych
• przerwy kawowe w trakcie zajęć szkoleniowych
• materiały szkoleniowe
• certyfikat ukończenia szkolenia
• dostęp do strefy saun, basenu oraz siłowni
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
Miejsce szkolenia:
Hotel Haffner*****, ul. J. J. Haffnera 59, 81-715 Sopot
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl