Szkolenie online
Nieruchomości w firmie – zakup, sprzedaż, najem – aspekty podatkowe

Cena: 790 zł + 23% VAT

Kategoria: ,

Czas trwania: 1 dzień
Cena: 790 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
O szkoleniu

Opodatkowanie nieruchomości jest szkoleniem omawiającym najważniejsze zagadnienia podatkowe dotyczące posiadania nieruchomości w firmie, czy to jako środek trwały czy towar handlowy.

Program szkolenia

Część I: Zakup/sprzedaż nieruchomości

I. Zakup/sprzedaż nieruchomości:

1. Grunty niezabudowane:
a) tereny budowlane,
b) tereny pozostałe,
c) wybrane problemy:
• miejscowy plan, warunki zabudowy, studium przeznaczenia, ewidencja gruntów,
• różne przeznaczenie jednej działki,
• kilka działek ewidencyjnych objętych jedną księgą wieczystą
• urządzenia budowlane, tj. murowane ogrodzenie, betonowy podjazd, przyłącza.

2. Grunty zabudowane – dostawa budynków i/lub budowli:
a) po 2 latach od pierwszego zasiedlenia („z rynku wtórnego”)
b) wcześniejsza sprzedaż („z rynku pierwotnego”)
c) stawki 8% i 23%:
• budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym,
• cesje umów deweloperskich.
d) oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia (forma i warunki),
e) wybrane problemy:
• definicja pierwszego zasiedlenia oraz ponownego pierwszego zasiedlenia,
• budynek lub budowla o znikomej wartości w stosunku do wartości gruntu,
• problematyczne obiekty np. blaszane garaże, kioski,
• Opodatkowanie nieruchomości komercyjnych (np. hoteli, magazynów, zakładów produkcyjnych) a sprzedaż przedsiębiorstwa,
• opodatkowanie dostawy wyposażenia.
• sprzedaż budynków w trakcie budowy.

3. Opodatkowanie dostawy nieruchomości:
a) moment dostawy:
• wydanie kluczy,
• zaliczki, przedpłaty, rezerwacje.
b) metoda podzielonej płatności i biała lista.

4. PCC – Inne czynności niż sprzedaż podlegające opodatkowaniu PCC.

II. Zakup nieruchomości:

1. Opodatkowanie sprzedawcy (CIT):
a) towar handlowy,
b) środek trwały.

Część II: Najem

I. Opodatkowanie najmu podatkiem VAT:
1. Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT:
a) kaucja,
b) terminy na wystawienie FV,
c) wpłaty przed terminem płatności i po terminie płatności.

2. Odliczenie podatku naliczonego przez najemcę.

3. Obowiązek korekty VAT naliczonego:
a) roczna, 5-letnia i 10-letnia
b) jednorazowa (towary handlowe/środki trwałe) i wieloletnia (środki trwałe)
c) wybrane problemy:
• darowizna,
• przekazanie na cele prywatne.

4. Stawki i zwolnienia:
a) najem mieszkań na cele mieszkalne,
b) najem lokali mieszkalnych na cele niemieszkalne,
c) najem lokali niemieszkalnych na cele mieszkalne,
d) wynajem firmie,
e) usługi zakwaterowania,
f) rozliczenie nakładów.
g) opłata za wcześniejsze zeranie umowy.
h) bezumowne korzystanie,
i) refaktura mediów.
j) obciążenie podatkiem od nieruchomości.

5. Kasa rejestrująca przy najmie.

6. Opodatkowanie najmu podatkiem VAT wybrane problemy:
a) zwolnienie podmiotowe,
b) najem wyłącznie zwolniony przedmiotowo,
c) współpraca z firmami zarządzającymi.
d) czy firma budowlana może wystawić FV ze stawką VAT 8% za prace budowlane w nieruchomości mieszkalnej zrealizowane na rzecz firmy będącej podatnikiem VAT,
e) czy firmy mogą odliczyć podatek VAT z faktur za wynajem mieszkań dla swoich pracowników,
f) wykorzystywanie nieruchomości do celów działalności i prywatnie.

II. Opodatkowanie najmu podatkiem dochodowym:

1. Najem w ramach działalności:
a) moment rozpoznania przychodu z tytułu najmu,
b) modernizacje (ulepszenia) a remonty,
c) kaucje związane z zawarciem umów najmu,
d) rozwiązanie bądź wygaśnięcie umowy a dalsze korzystanie,
e) rozliczenia z tytułu opłat eksploatacyjnych:
• „zaliczki” na poczet opłat eksploatacyjnych i rozliczenie roczne,
• bieżące refakturowanie opłat eksploatacyjnych.
f) zachęty dla najemców, np. okres zwolnienia z czynszu lub pokrycie kosztów aranżacji wnętrz,
g) rozliczenie nakładów poniesionych przez najemcę na przedmiot najmu,
h) odszkodowanie za zerwanie umowy najmu.

2. Rozpoznanie kosztu przez nabywcę:
a) amortyzacja:
• wartość początkowa m.in. przy zakupie, wytworzeniu, nabyciu w drodze spadku lub darowizny,
• wydzielenie wartości gruntu,
• „pierwszy remont” a ulepszenie,
• wybrane metody amortyzacji (według stawek z wykazu, indywidualne, jednorazowe),
• inwestycje w obcym środku trwałym, w tym w budynkach i lokalach mieszkalnych,
• fit-out.
b) Wybrane problemy:
• wyłączenie z kosztów podatkowych odpisów amortyzacyjnych od budynków i lokali mieszkalnych,
• kwestia „praw nabytych”,
• moment rozliczenia zakupu wyposażenia.

3. Wybrane problemy:
a) wniesienie nieruchomości do spółki w postaci wkładu niepieniężnego,
b) finansowanie długiem, tj. przychody i koszty z tytułu odsetek.

Informacje organizacyjne

Cena: 790 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

 

Harmonogram szkolenia

Dzień przed szkoleniem wysłanie do Uczestników materiałów szkoleniowych w formacie PowerPoint lub/i PDF 09:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – 15:30 – szkolenie w trakcie szkolenia przewidziane są przerwy

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
11-06-2025Online

Zaufali nam: