Szkolenie online
Podatki CIT i VAT w 2025 w branży TSL

Cena: 1390 zł + 23% VAT

Kategoria: ,

Czas trwania: 2 dni
Cena: 1390 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan

Adresaci szkolenia

Szkolenie skierowane jest do członków zarządu, dyr. finansowych, głównych księgowych, kierowników i specjalistów działów finansowo-księgowych, komórek zajmujących się wyliczaniem zobowiązań podatkowych, jak i pozostałej kadry menedżerskiej reprezentującej branżę TSL.

Program szkolenia*

Kolejność omawianych bloków może ulec zmianie. 

BLOK I

VAT w branży TSL w 2025 r. – praktyka, najnowsze zmiany i orzecznictwo, skutki odroczenia terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF

1. Czynności w branży TSL a opodatkowanie VAT:
a) transport, spedycja, magazynowanie, przechowywanie, usługi logistyczne,
b) kiedy rozróżnienie rodzaju usług ma znaczenie?
c) czynności opodatkowanie i nieopodatkowane VAT.

2. Zasady ustalania miejsca świadczenia usług:
a) zasady ogóle; ich zastosowanie w branży TSL,
b) reguły szczególne dotyczące transportu towarów,
c) zasady szczególne dotyczące transportu osób,
d) usługi pomocnicze do usług transportowych,
e) import i eksport usług,
f) stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej: rozszerzenie działalności poza państwo siedziby,
g) miejsce świadczenia usług refakturowanych.

3. Obowiązek podatkowy:
a) zastosowanie regulacji VAT do usług TSL,
b) obowiązek podatkowy w imporcie usług oraz w eksporcie usług,
c) czy usługi transportowe mogą stanowić usługę ciągłą?

4. Podstawa opodatkowania:
a) sposób określania podstawy opodatkowania,
b) refakturowanie kosztów a koszt dodatkowy usługi,
c) zasady przeliczenia kwot wyrażonych w walucie obcej.

5. Odliczenie podatku naliczonego:
a) warunki skorzystania z prawa do odliczenia podatku naliczonego dla poszczególnych transakcji,
b) kiedy faktura warunkuje skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego?
c) odliczenie podatku VAT w przypadku kart paliwowych, skutki wyroku TSUE w sprawie C-235/18.

6. Stawka podatku:
a) pojęcie międzynarodowego transportu osób i towarów,
b) przesłanki zastosowania stawki VAT 0% dla transportu międzynarodowego,
c) usługi związane z eksportem,
d) usługi związane z importem,
e) transport międzynarodowy ze stawką VAT 0% – omówienie szeregu praktycznych przypadków,
f) dokumentacja wymagana do zastosowania stawki VAT 0% – dla transportu związanego z eksportem i importem,
g) stawka VAT 0% do części usługi transportowej w kontekście wyroku NSA z 7.05.2021 r., sygn. I FSK 466/18,
h) stawka VAT 0% a podwykonawstwo usług transportowych/spedycyjnych w kontekście wyroku TSUE z 29.06.2017 r. w sprawie C-288/16,
i) stawka VAT 0% a podwykonawstwo usług transportowych/spedycyjnych w interpretacjach organów podatkowych,
j) stawka VAT 0% a podwykonawstwo usług transportowych/spedycyjnych w najnowszych wyrokach sądów administracyjnych,
k) stawka podatku w przypadku refakturowania usług.

7. Faktura w branży TSL:
a) treść i elementy faktury,
b) termin na wystawienie faktury,
c) prawidłowe reguły ustalania kursu waluty na fakturze,
d) faktury korygujące i noty korygujące – zasady wystawienia,
e) duplikaty faktur,
f) faktury ustrukturyzowane – wprowadzenie,
g) mechanizm podzielonej płatności a usługi TSL,
h) samofakturowanie: ułatwienie czy dodatkowa komplikacja?

8. Różne zmiany typu Slim VAT a branża TSL:
a) regulacje dotyczące właściwego kursu waluty dla faktur korygujących,
b) zmiany w zakresie WDT i WNT.

9. Krajowy System e-Faktur (KSeF) – założenia:
a) koncepcja faktury ustrukturyzowanej (e-faktury),
b) model clearance,
c) schemat i forma e-faktury,
d) nowa forma a formy dotychczasowe; różnica pomiędzy e-fakturą a fakturą elektroniczną,
e) zakres zastosowania e-faktur,
f) faktury wyłączone z obowiązków wysyłki do KSeF,
g) termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF: 1.02.2026 r. oraz dodatkowe okresy przejściowe dla niektórych grup,
h) przechowywanie faktur.
10. Kto będzie zobowiązany do stosowania e-faktur ustrukturyzowanych?
a) podatnicy zobowiązani – konsekwencje przesunięcia terminu wejścia w życie obowiązkowego KSeF,
b) nowe rozwiązania w zakresie obowiązkowego KSeF,
c) podmioty zagraniczne rozliczające VAT w Polsce a KSef,
d) wysyłanie faktur ustrukturyzowanych do kontrahentów zagranicznych,
e) omówienie kolejnych planowanych zmian w zakresie KSeF.

11. Krajowy System E-faktur (KSEF) jako rozwiązanie dobrowolne:
a) okres testowy,
b) faktura ustrukturyzowana po stronie wystawcy i odbiorcy,
c) czy fakturę ustrukturyzowaną można wystawić bez zgody nabywcy?
d) wysyłka faktury ustrukturyzowanej w razie braku zgody odbiorcy,
e) czy można wysłać do KSeF jedynie wybrane faktury?
f) od kiedy będzie można bezpośrednio testować rozwiązania obowiązkowego KSeF?

12. Panel dyskusyjny – pytania, odpowiedzi, dyskusja, konsultacje

BLOK II

Podatek CIT w 2025 r. z uwzględnieniem specyfiki branży Transport-Spedycja-Logistyka – zmiany, plany nowelizacyjne, bieżące problemy

CZĘŚĆ I
Plany nowelizacyjne Ministerstwa Finansów

1. Płatności w kontraktach gospodarczych B2B i B2C – kiedy wejdą nowe ograniczenia dot. rozliczenia gotówkowego?
2. Kiedy JPK_TP – nowe obowiązki w cenach transferowych?
3. Kierunki działania i rozwoju Krajowej Administracji Skarbowej na lata 2025-2028 – nowy czteroletni plan fiskusa – wnioski praktyczne.
4. Pozostałe plany nowelizacyjne.

CZĘŚĆ II
Zmiany 2024/2025 w CIT z uwzględnieniem specyfiki branży TSL

1. Minimalny CIT
a) Zasady opodatkowania podatkiem minimalnym – przesłanki formalne do opodatkowania minimalnym CIT.
b) Wyliczenie progu rentowności.
c) Wyliczenie dochodu lub straty.
d) Wyłączenia z opodatkowania – kto nie musi płacić podatku minimalnego z uwagi na charakter podmiotu lub prowadzonej działalności?
e) Próg rentowności w dochodowości grupy spółek powiązanych – jak uniknąć zapłaty minimalnego CIT w grupie kapitałowej?
f) Ustalanie podstawy opodatkowania – metody i przykłady wyliczeń.
g) Odliczenia od podatku minimalnego.
2. Nowe struktury logiczne jednolitego pliku kontrolnego – JPK_KR_PD i JPK_ST_PD.

CZĘŚĆ III
Przychody i KUP – wybrane zagadnienia CIT w praktyce branżowej TSL z uwzględnieniem orzecznictwa sądów administracyjnych i interpretacji podatkowych

1. Przychody podatkowe – kompleksowa analiza regulacji prawnych:
a) moment rozpoznania przychodu – usługi transportowe, spedycyjne i logistyczne – wykonanie usługi i częściowe wykonanie usługi, usługi magazynowania, świadczenia kompleksowe i poboczne,
b) świadczenia częściowo i całkowicie nieodpłatne,
c) odsetki, zasądzone koszty sądowe, odszkodowania, kary umowne – zasady rozpoznawania przychodu kasowo,
d) refakturowanie – kompleksowa analiza rozliczenia przychodu podatkowego;
2. Koszty pośrednio i bezpośrednio związane z przychodami w ujęciu specyfiki branży TSL:
a) koszty licencji na wykonywanie usług transportowych, opłaty drogowe, opłaty administracyjne, koszty podwykonawców usług transportowych,
b) kwalifikacja kosztu, ponoszenie kosztu na przełomie roku podatkowego – moment ujęcia, wybrane problemy branżowe w kwalifikacji KUP – koszty podwykonawców usług transportowych, licencje na wykonywanie usług transportowych, opłaty drogowe, opłaty administracyjne i inne,
c) refakturowanie – problematyka rozpoznania kosztów uzyskania przychodów,
d) zasady dokumentacji kosztowej – dowody i wymogi dokumentacyjne,
e) korygowanie kosztów uzyskania przychodów,
f) kary umowne (kary z tytułu wadliwej oraz nieterminowej realizacji usług, kary za zagubienie / uszkodzenie ładunku, kary za przestój oraz inne rodzaje kar i opłat), odszkodowania, płatności stanowiące wpływ do budżetu Państwa i JST – kompleksowa analiza, problematyka wadliwości oraz opóźnienia w realizacji usług TSL,
3. Problematyka świadczeń na rzecz pracowników i współpracowników – kompleksowa analiza kosztów i przychodów w podatkach dochodowych.
4. Akcje marketingowe w branży TSL – regulacje przychodowe i kosztowe w podatkach dochodowych z uwzględnieniem obowiązków dokumentacyjnych.
5. NKUP w CIT – ograniczenia z katalogu art. 16 ust 1 ustawy o CIT oraz ograniczenia związane z finansowaniem dłużnym – art. 15c ustawy o CIT, płatnościami poza tzw. białą listą – art. 15d ustawy o CIT.
6. Uprawdopodobnienie/ udokumentowanie nieściągalności wierzytelności, ulga na złe długi, sprzedaż wierzytelności – podatkowe konsekwencje rozliczenia wierzytelności.
7. Ulgi i odliczenia w CIT – wybrane problemy praktyczne.

CZĘŚĆ IV
CIT – wybrane zagadnienia z uwzględnieniem najnowszych zmian

1. Ryczałt od dochodów spółek CIT estoński – warunki funkcjonowania, zasady rozliczenia i problemy praktyczne.
2. Fundacja rodzinna – zakres opodatkowania, korzyści w rozliczeniu podatkowym.
3. Transakcje z podmiotami powiązanymi – zasady tworzenia dokumentacji TP, identyfikacja podmiotów powiązanych, progi dokumentacyjne, zwolnienia, local i master file, TPR-C.
4. Podatek u źródła – obowiązki płatnika, zasady procedury należytej staranności.

CZĘŚĆ V
Pytania i odpowiedzi – analiza wybranej problematyki z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych z uwzględnieniem specyfiki branży TSL.

 

Informacje organizacyjne

Cena: 1390 zł + 23% VAT

Koszt uczestnictwa w wybranym dniu szkolenia: 790 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:
• dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Harmonogram szkolenia

Godziny zajęć: 10:00 – 15:30

Dzień przed szkoleniem Uczestnik otrzyma materiały szkoleniowe w formie elektronicznej 9:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – wykład cz. I 11:30 – przerwa 15-minutowa 11:45 – wykład cz. II 13:15 – przerwa 30-minutowa 13:45 – wykład cz. III 15:30 – zakończenie szkolenia, odpowiedzi na pytania Uczestników czat/audio

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
27-03-202528-03-2025Online

Zaufali nam: