Szkolenie online
Akademia Księgowości dedykowana pracownikom SSC (Poziom I: Wprowadzenie do Rachunkowości; Poziom II: Rachunkowość Zaawansowana)

Cena: 4480 zł + 23% VAT

Kategoria:

Czas trwania: 5 dni
Cena: 4480 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
Adresaci szkolenia

Pracownicy obszarów AP, AR, GL zatrudnionych w SSC / CUW

Cel szkolenia

Celem całego kursu jest przeprowadzenie jego uczestników od podstaw rachunkowości i sprawozdawczości finansowej obejmujących terminologię oraz zasady prowadzenia rachunkowości do bardziej zaawansowanych aspektów jak przekazanie praktycznych umiejętności związanych z prowadzeniem dokumentacji księgowej i wprowadzaniem księgowań na kontach księgi głównej oraz ksiąg pomocniczych.

W sposób przystępny i zrozumiały zostaną przedstawione podstawowe zasady rachunkowości
i księgowości. Uczestnicy na licznych przykładach/ case study będą poznawać istotę rachunkowości
i księgowości jak również wybrane aspekty podatkowe. Kurs ułatwi uczestnikom zrozumienie skomplikowanych zagadnień księgowych tak, aby mogli oni w przyszłości być bardziej samodzielnymi pracownikami w obszarach księgowości w których się specjalizują.

POZIOM I – jest poziomem podstawowym, który przede wszystkim wprowadza dla uczestników terminologię i pojęcia księgowe oraz obejmie teoretyczne aspekty rachunkowości poparte wieloma przykładami głównie w obszarach należności oraz zobowiązań. Celem tej części jest również wprowadzenie całościowego przeglądu bilansu oraz rachunku zysków i strat w taki sposób, aby uczestnicy zrozumieli powiązania pomiędzy wykonywaną przez nich pracą, a innymi obszarami ksiąg rachunkowych.

POZIOM II – jest poziomem bardziej zaawansowanym. Jego celem jest utrwalenie wiedzy i umiejętności pozyskanych na poziomie 0 jak również ich rozwinięcie w obszarach specyficznych tj. zrozumienie ogólnych zasad związanych z rachunkowością, zrozumienie procedur związanych z zamykaniem miesiąca, księgowanie i naliczanie odpisów aktualizujących należności, potwierdzanie sald oraz windykacja należności, jak również inne specyficzne obszary/ aspekty księgowe.

Po zakończeniu drugiego poziomu uczestnicy będą posiadali teoretyczną wiedzę popartą przykładowymi zadaniami realizowanymi podczas szkolenia z przedstawionego zakresu szkolenia.

Program szkolenia

POZIOM I
Wprowadzenie do Rachunkowości

1. Wprowadzenie do rachunkowości finansowej:
a) polityka rachunkowości i plan kont – wybór i stosowanie zasad rachunkowych,
b) wprowadzenie do terminologii – faktura, oryginał/ kopia/ duplikat faktury, nota kredytowa, nota odsetkowa, polecenie zapłaty, data wymagalności, terminy płatności, zamówienie, przyjęcie towaru, faktura papierowa vs faktura elektroniczna w tym bez podpisu elektronicznego, faktura w formie dokumentu pdf, koszt/ wydatek, usługa, towar, sprzedaż, VAT naliczony/ należny, konto rozliczenia zakupu,
c) cele prowadzenia ksiąg (przygotowanie sprawozdań) – omówienie poszczególnych pozycji bilansu oraz rachunku zysków i strat,
d) podział i zasady funkcjonowania: kont księgowych, kont bilansowych, wynikowych, pozabilansowych,
e) księga główna i stosowanie pomocniczych ksiąg rachunkowych (analityka i syntetyka).
(+ omówienie na przykładowym bilansie i rachunku zysków i strat)

2. Zasady i techniki prowadzenia ksiąg rachunkowych – omówienie zasady podwójnego zapisu.

3. Obieg dokumentów księgowych [AP]:
a) omówienie procesu księgowań związanych z obiegiem i akceptacją dokumentów księgowych, w tym omówienie zasad autoryzacji oraz wyjaśniania rozbieżności (faktury z zamówieniem oraz faktury bez zamówień) – księgowania na koncie rozliczenia zakupu (wyjaśnianie różnic i analiza otwartych pozycji),
b) omówienie elementów niezbędnych na dokumentach księgowych do wprowadzenia księgowań – proces przygotowania dokumentów księgowych (otrzymanie, sortowanie, wskanowanie, dekretacja, zaksięgowanie, autoryzacja, zapłata itd.),
c) czytanie otrzymywanych dokumentów księgowych oraz zamówień ze zrozumieniem,
d) rodzaje płatności, w tym płatności automatyczne vs płatności manualne (pilne).

4. Omówienie zasad i schematów księgowań dla szczególnych przypadków transakcji zakupowych [AP]:
a) omówienie zasad funkcjonowania zakupowego konta technicznego,
b) omówienie procesu 3 way matching (zamówienie/ faktura/ płatność),
c) zamówienia zakupowe (PO – purchase orders),
d) zobowiązania naliczane w formie rezerw kosztowych – dostawy niefakturowane,
e) zobowiązania z tytułu faktur bez otrzymania dostawy.
(+ przykładowe księgowania na poszczególnych etapach procesu zakupu i matchowania dokumentów w tym procesie)

5. Obieg dokumentów księgowych [AR]:
a) księgowanie faktury sprzedażowej,
b) rejestrowanie zapłaty za fakturę – częściowej i pełnej płatności otrzymanej.

6. Tematy specyficzne:
a) otwarte pozycje rozrachunków w tym salda kredytowe odbiorców oraz debetowe dostawców – omówienie faktu istnienia i skutków dla ksiąg rachunkowych,
b) prezentacja podstawowych księgowań w księdze głównej (które nie są wprowadzone przez AP czy AR: rezerwy, RMC, RMB oraz księgowanie odsetek – z omówieniem wpływu na bilans i rachunek zysków i strat – proces zamykania miesiąca/ okresu),
c) analiza otwartych pozycji w księdze AR oraz AP,
d) rozliczanie delegacji pracowników – dokumenty oraz zasady księgowania,
e) proces audytu ksiąg rachunkowych – cele, uczestnicy, zaangażowanie i odpowiedzialność księgowości, najczęściej wykorzystywane w procesie audytu dokumenty ze zobowiązań oraz należności. (+ omówienie z przykładowym warsztatem księgowym).

POZIOM II
Accounting Academy

1. Omówienie podstawowych zasad rachunkowych:
a) zasada współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów,
b) zasada memoriału,
c) zasada ostrożności,
d) zasada indywidualnej wyceny,
e) zasada ciągłości.
(+ omówienie z przykładami)

2. Zamknięcie miesiąca [AP]:
a) procedury w zakresie zamykania miesiąca – szczegółowe omówienie z przykładami:
• analiza otwartych pozycji rozrachunkowych – uzgadnianie kont dostawców (rodzaje otwartych pozycji na kontach zobowiązań (faktury, płatności)/ analiza, wyjaśnianie (sposoby, możliwe scenariusze)),
• analiza otwartych pozycji konta rozliczenia zakupu (metodologia analizy, wskazanie możliwych przyczyn różnic wraz z możliwymi sposobami ich wyjaśnienia/ rozwiązania),
• tworzenie rezerw/ RMB na zobowiązania.

3. Rejestrowanie sprzedaży:
a) proces księgowania sprzedaży towarów oraz usług w tym omówienie specyfiki faktur pro-forma,
b) omówienie zasad i momentu rozpoznawania przychodów (Incoterms) oraz księgowań związanych z alokacją sprzedaży do właściwego okresu.

4. Odpisy aktualizujące wartość należności [AR]:
a) przyczyny rozpoznawania odpisów aktualizujących na należności,
b) zasady tworzenia i księgowania odpisów,
c) narzędzia stosowane do tworzenia odpisów aktualizujących:
• analiza szczegółowa poszczególnych sald,
• analiza raportów systemowych – raporty wiekowania należności.
(+ analiza przykładowego raportu wiekowania należności handlowych oraz przykładowe księgowanie odpisów aktualizujących należności handlowe)

5. Potwierdzanie sald oraz windykacja należności [AR]:
a) wysyłanie i potwierdzanie sald z klientami (wymogi prawne),
b) analiza, przygotowanie i wysyłanie wezwań do zapłaty,
c) kontakt telefoniczny z klientem w celu uzyskania płatności,
d) sposoby/ narzędzia zarządzania ściągalnością należności.

6. Tematy specyficzne:
a) prezentacja podstawowych księgowań w księdze głównej (które nie są wprowadzone przez AP czy AR: utrwalenie księgowania rezerw, RMC, RMB oraz odsetek + omówienie księgowań w zakresie dochodów przyszłych okresów, wyceny na dzień bilansowy, środków trwałych oraz amortyzacji – z omówieniem wpływu na bilans i rachunek zysków i strat – proces zamykania miesiąca/ okresu, w tym m.in.:
• omówienie charakteru środków trwałych, wartości niematerialnych i prawych oraz amortyzacji,
• rozróżnianie zakupów inwestycyjnych od zakupów kosztowych,
• księgowanie zakupu środka trwałego,
• księgowanie sprzedaży środka trwałego z ustaleniem wyniku na sprzedaży,
• księgowanie amortyzacji (wyjaśnienie różnicy pomiędzy amortisation oraz depreciation),
• omówienie zasad stosowania rozliczeń międzyokresowych,
• omówienie zasad kapitalizacji nakładów na prace rozwojowe w trakcie i księgowania po zakończeniu prac (know-how),
b) wyniki audytu ksiąg rachunkowych – oraz wpływ na księgi rachunkowe (księgowanie korekt audytorów, możliwa treść opinii i raportu z badania),
c) samofakturowanie (self invoicing, consignment invoices) – omówienie terminologii oraz różnic pomiędzy tym rodzajem dokumentów, a fakturami wystawianymi bezpośrednio przez dostawców,
d) zaawansowane matchowanie płatności (AR/ AP):
• formy płatności – przelewy, czeki, weksle, kompensaty, przedpłaty, zaliczki,
• księgowanie płatności przychodzących na kontach klientów i alokowanie do faktur,
e) otrzymywane rabaty handlowe – korygujące koszty. Omówienie zasad naliczania otrzymywanych korekt oraz schematu ich księgowania,
f) rozliczanie VAT – prezentacja księgowania VAT na fakturach zakupowych i sprzedażowych, czyli VAT naliczony oraz VAT należny. Omówienie różnic pomiędzy należnością, a zobowiązaniem podatkowym z tytułu VAT na koniec miesiąca. Saldo VAT z tytułu faktur do rozliczenia w kolejnych okresach:
• VAT należny, a VAT naliczony,
• ogólne zasady księgowań i rozliczeń VAT, (+ przykładowe księgowania)
• zasady działania tzw. mechanizmu reverse charge,
• okresy rozliczania VAT dla transakcji specyficznych (koszty mediów itd.),
g) zrealizowane i niezrealizowane różnice kursowe:
• zasady księgowania różnic kursowych zrealizowanych i niezrealizowanych,
• wycena operacji w walutach obcych w księgach rachunkowych, (+ przykładowe księgowania)
• wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych na dzień bilansowy, (+ przykładowe księgowania)
• odpisy aktualizujące wartość należności zagranicznych.

*Program chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości informacji, programów zawartych w ofercie Akademii ADN w formie elektronicznej lub innej bez zgody autora zabronione.

Inne formy szkolenia
Informacje organizacyjne

Cena: 4480 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Harmonogram szkolenia

Godziny zajęć: 10:00 – 15:30

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Karolina Podrucka
tel. (022) 208 23 89 | mob. 668-326-020
karolina.podrucka@adnakademia.pl

Krzysztof Kadlec
tel. (022) 208 28 48| mob. 502-279-756
krzysztof.kadlec@adnakademia.pl

Terminy szczegółowe
Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book. It has survived not only five centuries, but also the leap into electronic typesetting, remaining essentially unchanged. It was popularised in the 1960s with the release of Letraset sheets containing Lorem Ipsum passages, and more recently with desktop publishing software like Aldus PageMaker including versions of Lorem Ipsum.
Dostępne terminy

Zapytaj o najbliższy termin szkolenia: szkolenia@adnakademia.pl

Zaufali nam: