Szkolenie online
Podatki VAT i CIT 2024/2025 – co nas czeka w 2025 roku? Kompleksowe ujęcie zasad rozliczania z uwzględnieniem planowanych zmian.
Kategoria: Online Podatki, Szkolenia online Księgowe i Finansowe
Aneta Lech-Pożarowska – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów”.
Marcin Borkowski – prawnik, ekspert podatkowy, Senior Associate w spółce doradztwa podatkowego ADN, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w organach podatkowych. Obejmował stanowisko zastępcy Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz pełnił rolę trenera podatkowego w utworzonym przy Ministerstwie Finansów – Centrum Edukacji Zawodowej. Przeszkolił kilkuset pracowników różnych organów podatkowych m.in. Krajową Informację Podatkową, Ministerstwo Finansów, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, urzędy skarbowe. Wieloletni praktyk prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej. Autor i współautor wielu publikacji prawnych oraz podatkowych. Publikacje w szczególności dla portalu prawno-podatkowego TaxFin.pl. Wykładowca wyższych uczelni oraz komercyjnych szkoleń otwartych i zamkniętych w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego (w szczególności podatku VAT i Ordynacji podatkowej). Prowadził zajęcia dla służb finansowo-księgowych, departamentów podatkowych oraz pracowników technicznych reprezentujących różne branże i sektory gospodarki. Obecnie realizuje szkolenia i warsztaty dla ADN Akademii. Prowadził zajęcia m.in dla: PKP SA, Orlen Asfalt Sp. z o.o., Uniteam Poland Sp. z o.o., GSG Service Sp. z o.o., PAMAPOL SA, IKEA Purchasing Services Poland Sp. Z o.o., Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o.
Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.
Iwona Biernat-Baran – prawnik, doradca podatkowy (nr wpisu 12273). Posiada ponad 10 – letnie doświadczenie zawodowe związane z prawem podatkowym. Początki kariery związała z pracą w administracji skarbowej, m.in. w urzędzie skarbowym oraz izbie skarbowej. Obecnie prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego. Poza pracą zawodową realizuje również pasje naukowe jako doktorant w Zakładzie Prawa Finansowego WPiA UJ, gdzie kończy przygotowywać pracę doktorską dotyczącą kontroli podatkowej. Na tym Wydziale prowadzi również zajęcia dla studentów z zakresu prawa podatkowego. Specjalizuje się w prawie podatkowym proceduralnym. Posiada bogate doświadczenie związane z kontrolą podatkową. Jest autorką publikacji z zakresu prawa podatkowego oraz organizatorem i uczestnikiem wielu konferencji naukowych, na których prezentuje tematy związane z prawem podatkowym. Prezes Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego.
Wojciech Gandurski– radca prawny. Partner zarządzający w kancelarii doradztwa podatkowego. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego na kierunku Prawo. Ma ponad 9-letnie doświadczenie w kwestiach podatkowych, które między innymi zdobył pracując w firmach należących do tzw. Wielkiej Czwórki. Był zaangażowany w wiele projektów dotyczących przeglądów i analiz podatkowych (w tym w ramach badań sprawozdań finansowych) w szczególności w zakresie podatku CIT i VAT, których celem była identyfikacja ryzyk podatkowych oraz obszarów optymalizacji u podmiotów.
Anna Karczewska – doradca podatkowy; ukończyła Podyplomowe Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktorantka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje pracę doktorską poświęconą koncepcji oraz ewolucji pojęcia dochodu w ustawach podatkowych. Doświadczenia zawodowe zdobywała w pracy w aparacie skarbowym, Ministerstwie Finansów oraz sektorze prywatnym pracując jako tax manager w międzynarodowym holdingu czy dyrektor departamentu podatków bezpośrednich i międzynarodowych w kancelarii podatkowej. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (m.in. dla Krajowej Administracji Skarbowej z międzynarodowego prawa podatkowego oraz MDR). Wieloletnia wykładowczyni na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w SGH. Uznany ekspert w zakresie polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego, prelegentka na konferencjach poświęconych zagadnieniem podatkowym. Członkini International Fiscal Association. Autorka i współautorka wielu publikacji z zakresu przepisów prawa i podatków.
Paweł Wójciak – doradca podatkowy (nr wpisu 10194), absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członek – założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego, dysponuje wieloletnim doświadczeniem w praktyce doradczej realizowanej we współpracy z czołowymi polskimi firmami doradztwa podatkowego, w tym ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie z zakresie problematyki prawa podatkowego. Specjalizuje się z tematyce podatków dochodowych z uwzględnieniem międzynarodowych aspektów opodatkowania. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.
Jacek Matarewicz – adwokat i doradca podatkowy; doktor nauk prawnych. Specjalizuje się w podatku od towarów i usług (VAT) oraz akcyzie i cłach. Doradza podmiotom z wielu sektorów gospodarki, w szczególności z branży motoryzacyjnej, nieruchomościowej, deweloperskiej, finansowej oraz energetycznej, w tym spółkom posiadającym koncesje na dystrybucję, obrót, przesyłanie i wytwarzanie energii elektrycznej. Uczestniczy w procesach konsolidacji oraz przeglądach podatkowych największych polskich firm, a także w projektach obejmujących przegląd prawidłowości rozliczeń VAT. Z sukcesem reprezentuje podatników w postępowaniach podatkowych oraz kontrolnych, a także przed sądami administracyjnymi. Współpracuje z Business Center Club jako ekspert ds. VAT, akcyzy i prawa karnoskarbowego. Prowadzi szkolenia dla przedsiębiorców oraz aplikantów adwokackich. Autor kilkuset publikacji z zakresu podatków i prawa, w tym monografii oraz komentarzy do ustawy o VAT, ustawy o podatku akcyzowym oraz dyrektywy 2006/112/WE. Jeden z najlepszych doradców podatkowych w obszarze VAT i akcyzy w Polsce, co potwierdzają wysokie miejsca, które corocznie zajmuje w prestiżowych rankingach podatkowych.
Michał Krawczyk – ekspert podatkowy, Wspólnik w Kancelarii KrafTax Sp. z o.o. W branży podatkowej od 1999 r. W latach 1999 – 2014 pracownik organów podatkowych, w tym 4 lata pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu w dziale podatku VAT oraz 11 lat pracy w kontroli podatkowej. Od roku 2014 współpracuje z kancelariami podatkowymi oraz prowadzi własną działalność gospodarczą. W latach 2008 – 2014 współtworzył i prowadził szkolenia w ośrodkach szkoleniowych Ministerstwa Finansów oraz w ramach Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów. Ukończył Szkołę Coachów Biznesu oraz Szkołę Trenerów Biznesu. Autor i współautor publikacji podatkowych.
Aneta Drosik – starszy menadżer, radca prawny w ADN Podatki. Lider praktyki podatków dochodowych w ADN Podatki. Posiada ponad 15 lat praktyki zawodowej. Aneta jest ekspertem z zakresu prawa gospodarczego i podatkowego, compliance oraz procedur podatkowych. Kierowała wieloma projektami doradczymi oraz świadczyła usługi bieżącego wsparcia dla największych polskich podmiotów, w tym także z udziałem kapitału zagranicznego. Uczestniczyła w wielu fuzjach i przejęciach, a także licznych procesach restrukturyzacyjnych. Posiada bogate doświadczenie w procesach przekształcania oraz łączenia spółek, zarówno krajowych, jak i transgranicznych. Brała udział w licznych badaniach due diligence przedsiębiorców z różnych branż. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji prasowych dotyczących zarówno bieżących kwestii podatkowych, jak i szeregu zagadnień specjalistycznych (w szczególności w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Portalu Finansowo-Księgowym). Jest także doświadczonym wykładowcą, ma za sobą kilkaset godzin szkoleniowych z zakresu prawa podatkowego i gospodarczego, w tym z zakresu cen transferowych, restrukturyzacji podmiotów gospodarczych, procedur podatkowych oraz bieżących zmian w przepisach. Wielokrotnie prowadziła szkolenia dla członków Bussines Centre Club Loży Katowickiej i Loży Warszawskiej, jak również dla członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz Izb Regionalnych, dla radców prawnych oraz doradców podatkowych. Dodatkowo brała udział jako prelegent w kilkunastu konferencjach biznesowych, w tym organizowanych m.in. przez My Company Polska czy Fund Industry Support (FIS) – Kongres Middle&Back Office dla podmiotów rynku kapitałowego. Obecnie jest wykładowcą z zakresu prawa podatkowego studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Na stałe współpracuje z największą firmą szkoleniową w Polsce – ADN Akademia jako wykładowca z zakresu prawa podatkowego oraz gospodarczego.
Joanna Szymańska –Kubica – licencjonowany doradca podatkowy, doświadczony praktyk w dziedzinie finansów, rachunkowości, podatków, inwestycji, prawa. Absolwentka Wydziału Finansów i Inwestycji Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz kilkunastu kierunków studiów podyplomowych w zakresie finansów, doradztwa podatkowego, rachunkowości, audytu, kadr i płac, prawa karno-skarbowego, prawa gospodarczego i handlowego, międzynarodowych strategii podatkowych, prawa innych krajów, prawa spółek z udziałem Skarbu Państwa. Właścicielka dużej kancelarii prawno-podatkowej. Wpisana na listę Biegłych Rzeczoznawców w dziedzinie doradztwa podatkowego, posiada certyfikat Usługowego Prowadzenia Ksiąg Rachunkowych oraz wpis na listę Doradców Podatkowych, ukończone egzaminy na biegłego rewidenta, zaliczone egzaminy do Rad Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa.
Mirela Chomont – Radca Prawny, Doradca Podatkowy, były pracownik organów administracji skarbowej, członek komisji rewizyjnej Okręgowej Izby Radców Prawnych w Szczecinie, członek zespołu ekspertów do spraw Karnych Skarbowych przy Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, autor w serwisie Doradca w biznesie, doświadczona trenerka i autorka szkoleń. Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – rocznik 2010. Absolwentka kierunku „Analiza Ekonomiczna i Controlling przedsiębiorstw” na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Katedra Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny. Doświadczenie nabyła w największych kancelariach prawniczych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko – księgowych, obsługujących również Urzędy, w tym Urząd Marszałkowski Woj. Zachodniopomorskiego.
Bartłomiej Chałupiński – doradca podatkowy, nr wpisu 12886. Absolwent Uniwersytetu Szczecińskiego na kierunku Prawo oraz studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu na kierunku Finanse i Rachunkowość. Od ponad 12 lat zajmuję się doradztwem podatkowym. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Polsce i za granicą, pracując zarówno w renomowanych kancelariach prawnych, jak i kierując działem podatkowym w jednej z największych krajowych firm z branży gier komputerowych. Specjalizuję się głównie w tematyce ulg i preferencji podatkowych w obszarze innowacji oraz nowych technologii, podatku od towarów i usług, a także podatków międzynarodowych.
*szkolenie poprowadzą dedykowani trenerzy
Kolejność omawianych bloków może ulec zmianie.
BLOK I
Podatek VAT 2024-2025 – z uwzględnieniem zmian wynikających z pakietów KSeF (elementy podatkowe KSeF), inne planowane zmiany oraz aktualności i podsumowanie wcześniejszych zmian.
CZEŚĆ I
Najnowsze propozycje MF w zakresie KSeF, w tym ustawa z 9 maja 2024 oraz zapowiedzi projektu zmian (jesień 2024).
1. Obowiązkowy KSeF dla podatników czynnych i zwolnionych w tym samym czasie.
2. Dwa terminy wejścia w życie obowiązkowego KSeF (obecnie jedna data 1.2.2026, druga będzie wprowadzona w kolejnym etapie).
3. Odroczenie terminu podawania nr KSeF w płatnościach (e-faktury, MPP, VAT-RR).
4. Odroczenie terminu kar za nieprzestrzeganie KSeF.
5. Odroczenie terminu rezygnacji z drukarek fiskalnych i paragonów uznawanych za faktury.
6. Faktury konsumenckie w KSeF.
7. Samoidentyfikacja nabywcy i skutki w kosztach podatkowych.
8. Podatnicy wykluczeni cyfrowo oraz zmiany w zakresie faktur offline.
9. Załączniki do faktur za media, usługi telekomunikacyjne, ramowe zbiorcze faktury dla dostawców paliw.
10. Nowy projekt zmian w KSeF (jesień 2024).
CZEŚĆ II
Nowe zmiany 2024-2025 i planowe zmiany w VAT na kolejne lata.
1. Obniżona stawka VAT 0% od 12 września 2024 r. na towary i usługi dla podmiotów i osób dotkniętych sytuacją powodziową:
a) zakres czynności objętych stawką VAT 0%,
b) warunki formalne zastosowania stawki VAT 0%,
c) wsteczne obowiązywanie stawki VAT 0% w zakresie objętym zmianą rozporządzenia
2. System kaucyjny a VAT:
a) opodatkowanie sprzedaży towarów w opakowaniach wielokrotnego użytku,
b) opodatkowanie sprzedaży w opakowaniach na napoje,
c) opodatkowanie zwrotu tzw. odpadów opakowaniowych,
d) nowe definicje: „podmiot wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje”,
e) podstawa opodatkowania wartości opakowania wielokrotnego użytku,
f) zwrot opodatkowania przez kupującego lub brak zwrotu a rozliczenie VAT,
g) nowe obowiązki dokumentacyjne.
3. VAT w przypadku tzw. „podatku od plastiku”:
a) wzmianka o nowej opłacie,
b) dokumentowanie i naliczanie VAT od opłat za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami,
c) wliczanie opłaty w cenę sprzedawanego produktu,
d) stawka VAT od nowej opłaty, a stawka przewidziana dla tego produktu (np. napoju lub posiłku),
e) kwoty netto czy brutto,
f) nowa opłata a paragony (informacje na paragonach, wyodrębnianie nowej opłaty).
4. Procedura SME oraz inne zmiany dla podatników:
a) zmiany w liczeniu limitu zwolnienia podmiotowego
b) nowe zasady stosowania zwolnień podmiotowych dla podatników prowadzących działalność transgranicznie
c) konieczność uzyskania specjalnego numeru
d) sposób składania informacji kwartalnych przez podatników korzystających ze specjalnej procedury
e) urząd właściwy dla podatników korzystających z nowego zwolnienia i procedura rejestracyjna,
f) specjalna możliwość korekty podatku naliczonego,
g) zmiany w fakturowaniu w związku z nowym zwolnieniem.
h) okresy przejściowe, terminy zawiadomień.
5. Zmiany w zakresie miejsca świadczenia usług transgranicznych:
a) określenie miejsca świadczenia usług wstępu na imprezy kulturalne, artystyczne, sportowe, naukowe, edukacyjne, rozrywkowe lub podobne, takie jak targi i wystawy,
b) miejsce świadczenia usług dla działalności, która jest transmitowana lub w inny sposób udostępniana wirtualnie.
CZĘŚĆ III
Na bieżąco o podatku VAT, m.in. na przykładzie wybranych interpretacji ogólnych, objaśnień podatkowych oraz uchwał NSA.
Zagadnienia przykładowe
1. Faktura wystawiona przez pracownika bez zgody pracodawcy (puste fakturowanie, skutki dla pracownika i pracodawcy).
2. Dodatkowe zobowiązanie w podatku VAT jako przedmiot zabezpieczenia.
3. Wykreślenie podatnika z rejestru VAT jako czynność materialno-techniczna.
4. Samochód prywatny wykorzystywany w działalności gospodarczej – opodatkowanie na gruncie VAT.
5. VAT od platform taksówkowych.
6. Sankcje VAT.
7. Stosowanie metody kasowej w związku z podwyższeniem limitu sprzedaży małego podatnika do 2 000 000 euro w ramach tzw. pakietu SLIM VAT3.
8. Pakiet SLIM VAT 3 – rezygnacja z dokonania korekty odliczonego podatku VAT.
9. Samofakturowanie w KSeF w transakcjach realizowanych z udziałem podmiotów zagranicznych. Kwestia odpowiedzialności za korzystanie z KSeF i udzielone uprawnienia.
10. Stawka VAT na ukraiński olej roślinny.
11. Opłata za plastikowe opakowanie posiłku lub napoju jako element podstawy opodatkowania podatkiem VAT.
12. HUB paragonowy – informacje MF dotyczące systemu dystrybucji paragonów w postaci elektronicznej.
13. Zawsze na bieżąco – oficjalne informacje prasowe MF.
CZĘŚĆ IV
Podatkowe aspekty KSeF.
1. Wystawianie faktur w KSeF a obowiązek podatkowy:
a) proces wystawiania faktur w KSeF,
b) przygotowanie danych faktury,
c) przesłanie faktury do KSeF,
d) autoryzacja wysyłki do KSeF,
e) weryfikacja prawidłowości faktury przez KSeF (walidacja),
f) informacja zwrotna (UPO lub odrzucenie faktury),
g) powiązanie obowiązku podatkowego z datą faktury,
h) kursy walut stosowane w fakturach i zmiany wynikające z pakietu KSEF,
i) termin wystawienia faktury w świetle ustawy o VAT – czy KSeF coś zmienia?
2. Odliczanie VAT – zmiany wynikające z pakietu KSeF:
a) otrzymanie faktury ustrukturyzowanej w KSeF,
b) otrzymanie faktury ustrukturyzowanej poza KSeF w formie papierowej lub elektronicznej,
c) sposób przekazania faktury ustrukturyzowanej poza KSeF,
d) dostęp do faktur ustrukturyzowanych otrzymanych w KSeF.
3. Rozliczanie faktur korygujących, noty korygujące i duplikaty.
a) faktury korygujące w KSeF,
b) korygowanie faktur ustrukturyzowanych w okresie obowiązkowego KSeF,
c) korygowanie faktur ustrukturyzowanych wyłącznie w KSeF,
d) korygowanie faktur wystawionych poza KSeF wyłącznie w KSeF
e) korekty faktur poza KSeF – w jakich sytuacjach to będzie możliwe?
f) czy można do faktury ustrukturyzowanej wystawić fakturę korygującą w tradycyjnej formie?
g) korekty in minus oraz in plus podatku należnego – jaki moment korekty podatku?
h) korekty in minus oraz in plus podatku naliczonego – jaki moment korekty podatku?
i) nota korygująca a KSeF – likwidacja przepisów o notach korygujących,
j) zmiany w treści faktury korygującej i duplikatu faktury,
k) przypadki, w których zostaną duplikaty.
4. Faktury zaliczkowe. Paragony i kasy fiskalne. Załączniki do faktur. Dokumenty uznawane za faktury:
a) bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych) a KSeF,
b) faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone a KSeF, w tym odroczenie przepisów
c) czy możliwe jest anulowanie faktury wystawionej w KSeF?
d) czy możliwe jest przekazywanie w KSeF załączników do faktur ustrukturyzowanych – w tym najnowsze zmiany dla branży telekomunikacyjnej i paliwowej
e) czy w KSeF można wystawiać dokumenty inne niż faktury?
f) faktury zaliczkowe w KSeF, w tym podsumowanie zmian od września 2023 r.,
g) Możliwość pominięcia faktury zaliczkowej w określonych przypadkach – zmiany od września 2023 r. w zakresie faktur ustrukturyzowanych, papierowych oraz elektronicznych.
5. Podatkowe przywileje wynikające ze stosowania KSeF oraz sankcje za niestosowanie KSeF:
a) brak konieczności zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści, czytelności treści faktury,
b) 40-dniowy zwrot VAT,
c) brak obowiązku przekazania organom podatkowy faktur sprzedażowych w strukturze JPK_FA (brak wypływu na JPK_WB, JPK_MAG),
d) brak konieczności przechowywania faktur przez podatnika przez 10 lat,
e) ułatwienia w zakresie korekt in minus,
f) sankcje za brak wystawienia oraz za brak przesłania faktury do KSeF.
6. KSeF a dokumentowanie w JPK:
a) numer systemowy nadany przez KSeF a pojedyncze przelewy „split payment”,
b) numer systemowy nadany przez KSeF a zbiorcze przelewy „split payment”,
c) numer systemowy nadany przez KSeF a pojedyncze lub zbiorcze przelewy „zwykłe” między podatnikami VAT czynnymi,
d) dane raportowane w JPK a KSeF,
e) numer systemowy nadany fakturze w KSeF a ujęcie faktury JPK_V7,
f) struktura numeru KSeF – dane zawarte w numerze KSeF.
CZĘŚĆ V
Podsumowanie zmian w VAT z lat wcześniejszych (SLIM-VAT 3, elementy SLIM-VAT 2).
1. Nowelizacja zasad korygowania rozliczeń VAT:
a) doprecyzowanie zasad korygowania odwrotnych obciążeń –SLIM-VAT 2,
b) zniesienie „szyku rozwartego” w przypadku korekt odwrotnych obciążeń – SLIM-VAT 2,
c) nowe możliwości wyboru okresu rozliczeniowego dla korekty w przypadku skorzystania z odliczenia podatku naliczonego – SLIM-VAT 2,
d) kurs waluty w przypadku korekty podstawy opodatkowania –SLIM-VAT 3,
e) zmiany w uldze na złe długi (wydłużenie okresu na zastosowanie ulgi, zniesienie różnych ograniczeń formalnych, wprowadzenie ulgi w odniesieniu do nabywców nie będących podatnikami VAT),
f) WNT – zniesienie obowiązku korekty odliczenia VAT w przypadku braku faktury WNT – SLIM-VAT 3,
g) Import towarów – wprowadzenie możliwości korekty JPK w przypadku nie wykazania importu towarów w procedurze uroszczonej – SLIM-VAT 2.
2. Zmiany w zasadach dokumentowania sprzedaży:
a) zmiana treści faktur korygujących od 2022 r. – Pakiet KSeF,
b) nowe możliwości wystawiania faktur korygujących w KSeF od września 2023 r. – Pakiet KSeF,
c) zmiana treści faktur zaliczkowych od 2022 r. – Pakiet KSeF,
d) możliwość pominięcia wystawienia faktury zaliczkowej w szczególnych przypadkach od września 2023 r. – Pakiet KSeF,
e) nr KSeF w fakturze rozliczeniowej od września 2023 r. – Pakiet KSeF,
f) doprecyzowanie zasad wystawiania faktur do paragonów od lipca 2023 r. – SLIM-VAT 3,
g) brak konieczności drukowania raportów fiskalnych z kas on line oraz wirtualnych – SLIM-VAT 3,
h) HUB paragonowy – nowe możliwości przekazywania paragonów w postaci elektronicznej od 15 września 2023 r. – SLIM-VAT 3,
i) wydłużenie terminu wystawienia faktury przed dokonaniem dostawy towarów, wykonaniem usługi lub otrzymaniem zaliczki od 2022 r. – Pakiet KSeF,
j) zmiana treści duplikatów faktur – Pakiet KSeF.
3. Struktura odliczenia VAT:
a) proporcja VAT: podniesienie progu pozwalającego na przyjęcie proporcji 100% – SLIM-VAT 3,
b) proporcja VAT: szacunkowe określania proporcji przez podatnika – SLIM-VAT 3,
c) korekta roczna struktury odliczenia VAT: określenie przypadków, w których nie jest obowiązkowa – SLIM-VAT 3.
BLOK II
Podatek CIT 2024-2025 oraz podatki dochodowe dla firm – aktualności oraz planowane zmiany, w tym podatek minimalny, przesyłanie JPK w CIT (PIT) oraz kasowy PIT; podsumowanie wcześniejszych zmian, w tym nowelizacja przepisów w 2024 roku.
CZĘŚĆ I
Zmiany na 2024 – polski podatek minimalny.
1. Zasady opodatkowania podatkiem minimalnym.
2. Wyliczenie progu rentowności.
3. Wyliczenie dochodu lub straty.
4. Wyłączenia z opodatkowania – kto nie musi płacić podatku minimalnego z uwagi na charakter podmiotu lub prowadzonej działalności?
5. Próg rentowności w dochodowości grupy spółek powiązanych.
6. Ustalanie podstawy opodatkowania – dwie metody. Przykłady wyliczeń.
7. Odliczenia od podatku minimalnego.
CZĘŚĆ II
Przygotowanie do przesyłania JPK bez żądania w CIT za 2025 według rozporządzenia Ministra Finansów z sierpnia 2024 r.
1. Dane, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe od 2025 r.
2. Uzupełnianie ksiąg rachunkowych o NIP, nr KSeF.
3. Konieczność wprowadzenia znaczników identyfikujących konta ksiąg rachunkowych
4. Wprowadzenie do ksiąg określonych danych dotyczących nabycia, wytworzenia lub wykreślenia majątku trwałego
5. Konieczność wykazywania w księgach różnic między podatkami, a rachunkowością
6. Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025 -2026 – przygotowanie w roku 2024
7. JPK w PIT – harmonogram wprowadzania zmian odnośnie terminów przesyłania plików.
CZĘŚĆ III
Zmiany w podatkach dochodowych dla firm jednoosobowych 2024-2025 r., w tym kasowy PIT.
1. Kasowy PIT dla przedsiębiorców:
a) ogólne założenia: warunki brzegowe, zgłoszenie do urzędu, limity, warunek odnośnie formy prowadzenia księgowości,
b) szczególny moment określenia przychodu podatkowego,
c) znaczenie pojęcia uregulowania należności,
d) wyłączenia, w tym podmioty powiązane,
e) transakcje z przedsiębiorcami, a konsumentami,
f) szczególna zasada rozpoznania kosztów podatkowych,
g) obowiązek prowadzenia dodatkowej ewidencji,
h) zmiany dla ryczałtowców,
i) wpływ zmian na liczenie składki zdrowotnej,
j) wejście w życie i okresy przejściowe.
2. Wpływ KSeF na księgowania w PKPiR.
3. Wpływ KSeF na obowiązek przechowywania dokumentów przez ryczałtowców oraz kartowiczów.
4. Projektowany zmiany w zakresie składki zdrowotnej (w zależności od stanu prawnego).
5. Wakacje składkowe – o czym trzeba pamiętać w 2024 r. przy okazji składania pierwszego wniosku. Wnioski w latach kolejnych.
CZĘŚĆ IV
Zmiany w roku 2024 – limity rozliczeń gotówkowych oraz zmiany w amortyzacji. Przypomnienie wybranych zmian wprowadzonych w 2023.
1. Limit transakcji gotówkowych między przedsiębiorcami na 2024 r. (w tym Biała Lista i mechanizm podzielonej płatności).
2. Uchylenie przepisów o sankcjach za rozliczenia gotówkowe z konsumentem.
3. Preferencyjna amortyzacja budynków i budowli na wybranych obszarach Polski.
4. Rozliczenie w kosztach podatkowych składek ZUS od pensji pracowniczych.
5. Rozliczanie kosztów usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, przechodzących z lat wcześniejszych po uchyleniu art. 15e.
6. Nowy NKUP – koszty odsetek od pożyczek przeznaczonych na transakcje kapitałowe.
CZĘŚĆ V
CIT estoński oraz fundacje rodzinne – wybrane zagadnienia.
1. CIT estoński – warunki funkcjonowania w orzecznictwie sądów i interpretacjach KIS.
2. Opodatkowanie CIT estońskim zaliczek na poczet zysków, zysków oraz dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat.
3. Ukryte zyski oraz wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą – analiza przypadków (CIT estoński).
4. Samochody osobowe w CIT estońskim.
5. Fundacja rodzinna jako nowość w polskim systemie podatkowym od maja 2023 r.
6. CIT w fundacji rodzinnej (zwolnienie podmiotowe, stawki 15%, 19%, 25% oraz podatek od przychodów z budynków).
7. PIT w fundacji rodzinnej (zwolnienie, 10%, 15%).
CZĘŚĆ VI
Na bieżąco o przychodach podatkowych, kosztach uzyskania przychodów i innych zagadnieniach w CIT, m.in. na przykładzie wybranych interpretacji ogólnych, objaśnień podatkowych oraz uchwał NSA.
Zagadnienia przykładowe:
1. Opodatkowanie osób samotnie wychowujących dzieci.
2. Rozdzielność majątkowa a PIT w przypadku świadczeń na zaspokajanie potrzeb rodziny.
3. Koszty kwalifikowane do ulgi B+R w przypadku nieobecności pracownika.
4. Wybór CIT estońskiego w trakcie roku podatkowego.
5. Ceny transferowe (wybrane zagadnienia, np. o broszurze MF w sprawie TPR, objaśnienia z zakresu metody koszt plus).
6. Konsekwencje zapłaty składek ZUS po terminie z perspektywy kosztów podatkowych płatnika (pracodawcy).
7. Składanie informacji przez spółki nieruchomościowe.
8. Zawsze na bieżąco – oficjalne informacje prasowe MF.
Cena: 1390 zł + 23% VAT
Koszt uczestnictwa jednej osoby w wybranym dniu szkolenia: 790 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• dostęp do szkolenia przez 7 dni po jego zakończeniu na platformie ADN Akademii
Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.
Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.
Harmonogram szkolenia
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl