CO NALEŻY ZMIENIĆ W KSIĘGACH RACHUNKOWYCH NA POTRZEBY JPK_CIT JUŻ NA POCZĄTKU 2025 ROKU!

Szkolenie online
JPK CIT – nowe obowiązki podatników związane z obligatoryjnym corocznym przekazywaniem ksiąg rachunkowych

Cena: 690 zł + 23% VAT

Kategoria: ,

Czas trwania: 1 dzień
Cena: 690 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan

Prowadzący szkolenie

Mirela Chomont – Radca Prawny, Doradca Podatkowy, były pracownik organów administracji skarbowej, członek komisji rewizyjnej Okręgowej Izby Radców Prawnych w Szczecinie, członek zespołu ekspertów do spraw Karnych Skarbowych przy Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, autor w serwisie Doradca w biznesie, doświadczona trenerka i autorka szkoleń. Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – rocznik 2010. Absolwentka kierunku „Analiza Ekonomiczna i Controlling przedsiębiorstw” na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Katedra Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny. Doświadczenie nabyła w największych kancelariach prawniczych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko – księgowych, obsługujących również Urzędy, w tym Urząd Marszałkowski Woj. Zachodniopomorskiego.

Mateusz Cedro – Senior Manager w ADN Podatki, doktorant w Katedrze Prawa Finansowego Uniwersytetu Łódzkiego, absolwent UKSW, UW i AON, praktykę zawodową realizował w zakresie bezpośredniego doradztwa podatkowego, poprzez działalność szkoleniową i akademicką. Doświadczenie zawodowe zdobywał w czołowych polskich kancelariach podatkowych przechodząc ścieżkę kariery od Konsultanta do Partnera. Wieloletni wykładowca na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w Szkole Głównej Handlowej, a także na Akademii Leona Koźmińskiego, Uczelni Łazarskiego, Wyższej Szkole Bankowej czy Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów. W ramach pracy dydaktycznej zrealizował szereg szkoleń z zakresu prawa podatkowego, specjalizując się w szczególności w VAT, CIT, PoN oraz procedurze podatkowej. Posiada bogate doświadczenie praktyczne wynikające z prowadzenia licznych sporów z Krajową Administracją Skarbową, specjalizuje się w problemach podatkowych branży budowlanej i deweloperskiej, HoReCa, TSL, wod-kan i branży wydobywczej. Autor i współautor publikacji książkowych z zakresu prawa podatkowego, wieloletni zastępca redaktora naczelnego miesięcznika TAXFIN.PL, publikował liczne artykuły na łamach czasopism i gazet: „Kontrole w Firmie” „Wiedza i Podatki”,, Dziennik Gazeta Prawna” oraz „Rzeczpospolita”.

*Szkolenie prowadzi jeden wybrany trener.

 

Cel szkolenia

Od 1 stycznia 2025 r. duży podatnik CIT oraz Podatkowa Grupa Kapitałowa (pozostali od 1.01.26) zostają zobowiązani do nowego obowiązku sprawozdawczego – przesyłania Jednolitego Pliku Kontrolnego CIT. Nowe struktury logiczne JPK_KR_PD i JPK_ST mają na celu obligatoryjne coroczne przekazywanie danych dotyczących podatku dochodowego w związku z potrzebą efektywniejszej kontroli (program będzie badał porównywalność pomiędzy składanymi ewidencjami a sprawozdaniami finansowymi, danymi z JPK_VAT oraz informacjami z systemu KSeF). Podczas szkolenia przeprowadzona zostanie szczegółowa analiza elementów działań składających się na nowy obowiązek, które musi już teraz przedsięwziąć podatnik z uwzględnieniem problemów praktycznych struktur logicznych JPK. Zajęcia dedykowane są osobom, które będą w organizacji odpowiadać za wdrożenie zmian w oprogramowaniu użytkowym i nadzór nad procesem dostosowania systemu księgowego do nowych obowiązków.

Program szkolenia

1. JPK_KR – obowiązek przekazywania ksiąg rachunkowych w świetle aktualnie obowiązujących przepisów – problemy praktyczne.

2. Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025-2026 – jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego?

3. Prezentacja struktur JPK_KR, JPK_PKPiR, JPK_EWP.

4. Dane, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe od 2025 r., celem wypełnienia obowiązku obligatoryjnego raportowania – kiedy księgi należy uzupełnić dodatkowo o:
a) dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:
• numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany,
• w przypadku gdy kontrahent podatnika jest:
‒ osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta,
‒ osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta, a także dodatkowego określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy,
‒ w pozostałych przypadkach – wskazanie pełnej nazwy kontrahenta.
b) w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
c) znaczniki identyfikujące konta rachunkowe wykazywane według słownika znaczników identyfikujących konta rachunkowe m.in. dla:
• banków, zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, jednostek, organizacje pozarządowe, funduszy inwestycyjnych, domów maklerskich, spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych,
d) dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej:
• w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
• określenie rodzaju dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
• numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika.
e) wysokość, rodzaj i typ różnicy pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym,
f) wysokość i rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.

5. Rozbudowane księgi rachunkowe (różnorodne nazewnictwo kont) a zasady (polityka) rachunkowości – a znaczniki z załączników nr 1 -7 do rozporządzenia MF.

6. CIT estoński a nowe struktury logiczne – modyfikacja JPK u podatników korzystających z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, dotyczące rodzajów dochodów z tytułu:
a) zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem, w części przeznaczonej do podziału między wspólników lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem,
b) ukrytych zysków,
c) wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika,
d) zmiany wartości składników majątku (w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia),
e) nieujawnionych operacji gospodarczych,
f) zysku netto w części niepodzielonej lub nieprzeznaczonej na pokrycie straty w okresie stosowania ryczałtu – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem.

7. Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych w JPK CIT:
a) Podstawowe zasady prowadzenia ewidencji, problematyka ustalania wartości początkowej, ulepszenia i remont, likwidacja – bieżące problemy i ich wpływ na zakres raportowania.
b) typy różnic pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym (tj. różnice stałe oraz różnice przejściowe) – zasady uwzględniania w prowadzonych księgach:
• KUP – koszt podatkowy niebędący kosztem bilansowym,
• NKUP – koszt bilansowy niebędący kosztem podatkowym,
• PP – przychód podatkowy niebędący przychodem bilansowym,
• NPP – przychód bilansowy niebędący przychodem podatkowym,
• PNPO – przychody nie podlegające opodatkowaniu,
• KPNPO – koszty związane z przychodami nie podlegającymi opodatkowaniu,
• DW – dochody wolne od podatku.
c) Jak prowadzić ewidencję uzupełnioną o dodatkowe dane w specyficznych przypadkach (np. dochodzi do wytworzenia ŚT lub nabyty WNiP podlega dostosowaniu co wiąże się z kosztami powiększającymi wartość początkową),
d) Co z wieloletnią amortyzacją – jak pozyskać niezbędne ale historyczne dane do uzupełnienia, które na moment wprowadzenia do ewidencji ŚT i WNiP nie były wymagane?

8. Wątpliwości praktyczne związane z wprowadzeniem nowego obowiązku sprawozdawczego:
a) brak odniesienia się wprost do materii sposobu wykazywania danych w księgach rachunkowych,
b) nieprecyzyjne określenie rodzaju „ewidencji”, której dotyczy § 2 pkt 4 Rozporządzenia,
c) niejasne powiązanie „kontrahenta” z czynnościami „nabycia, wytworzenia lub wykreślenia z ewidencji” które literalnie wydaje się dotyczyć wyłącznie transakcji „nabycia” aktywów – problem „wykreślenia z ewidencji” w sytuacji z której kontrahent nie występuje,
d) czy nowe dane podaje się w odniesieniu do poszczególnych transakcji ujętych w księgach rachunkowych czy zbiorczo?
e) czy dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej podaje się w odniesieniu do poszczególnych WNiP czy zbiorczo?
f) jakie księgi należy uzupełnić w zakresie realizacji nowego obowiązku? (różnica pomiędzy zmianami w Księdze Głównej i księgach pomocniczych a schemami JPK),
g) uzupełnienie zapisów księgowych o nadany numer w przypadku faktur sprzedażowych – problemy związane z fakturą ustrukturyzowaną (KSeF) – czy podatnikom wystarczy okres przejściowy?
h) jak w księgach oznaczyć PP – przychód podatkowy niebędący przychodem bilansowym, skoro nie ma go w księgach?
i) znacznik NPP – czy oznacza przychód bilansowy niebędący przychodem podatkowym obejmujący także przychody zwolnione (wskazano tylko DW)?
j) gdzie należy kwalifikować przychody zwolnione (jako NPP czy PNPO)?
k) znacznik PNPO – jakiego rodzaju przychody należy kwalifikować w ramach tego typu?
l) gdzie ujmować koszty związane z dochodami wolnymi od podatku?
m) co w przypadku, gdy pomiędzy datą przekazania, a datą zatwierdzenia SF w księgach zajdą zmiany wpływające na podatek dochodowy?
n) problemy z przesyłaniem, otwieraniem i analizami plików – czy będzie możliwy podział plików na okresy miesięczne i kwartalne?
o) brak obowiązku przekazywania danych na temat kont pozabilansowych – czy zapewnienia MF są pewne w tym względzie?

9. W jaki sposób fiskus wykorzysta dane z JPK CIT?

10. Pytania i odpowiedzi.

Informacje organizacyjne

Cena: 690 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Harmonogram szkolenia

Dzień przed szkoleniem Uczestnik otrzyma materiały szkoleniowe w formacie PowerPoint lub/i PDF 09:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – 15:30 – szkolenie W trakcie szkolenia przewidziane są przerwy

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
28-11-2024Online
18-12-2024Online
24-01-2025Online

Zaufali nam: