Szkolenie online
Bezpieczne umowy księgowe – zasady sporządzania umów, przykładowe zapisy chroniące księgowych
Kategoria: Online Rachunkowość, Szkolenia online Księgowe i Finansowe
Mirela Chomont – Radca Prawny, Doradca Podatkowy, były pracownik organów administracji skarbowej, członek komisji rewizyjnej Okręgowej Izby Radców Prawnych w Szczecinie, członek zespołu ekspertów do spraw Karnych Skarbowych przy Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, autor w serwisie Doradca w biznesie, doświadczona trenerka i autorka szkoleń. Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – rocznik 2010. Absolwentka kierunku „Analiza Ekonomiczna i Controlling przedsiębiorstw” na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Katedra Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny. Doświadczenie nabyła w największych kancelariach prawniczych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko – księgowych, obsługujących również Urzędy, w tym Urząd Marszałkowski Woj. Zachodniopomorskiego.
• księgowi,
• główni księgowi,
• specjaliści podatkowi,
• właściciele biur rachunkowych,
• dyrektorzy finansowi,
• pozostałe osoby zainteresowane chcące poszerzyć swoją wiedzę i kwalifikacje.
Poznanie zasad konstruowania umów zarówno w biurach rachunkowych, jak i na etatach.
Zyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie:
• o co należy zadbać przy kształtowaniu umowy z pracodawcą/klientem,
• jak można bronić się przez zarzutami ze strony obsługiwanej jednostki albo organów postępowania karnego/karnego skarbowego,
• jakie są najczęstsze sytuacje, w których księgowi ponoszą odpowiedzialność na podstawie umowy,
• na co zwracać uwagę w obliczu sporu sądowego,
• dodatkowe obowiązki biur rachunkowych w zakresie MDR, AML i RODO.
Korzyści dla uczestników szkolenia:
• pełny zakres wiedzy teoretycznej,
• pełny zakres wiedzy praktycznej poparty przykładami praktycznymi,
• możliwość konsultowania swoich wątpliwości z praktykiem – doradcą podatkowym i radcą prawnym prowadzącym szkolenie w trakcie szkolenia,
• możliwość wymiany doświadczeń z pozostałymi uczestnikami szkolenia,
• szeroki zakres materiałów szkoleniowych.
I. Rodzaje możliwych stosunków prawnych między księgowym a obsługiwanym klientem – ogólne porównanie:
1. Umowa o pracę, zlecenie czy kontrakt w ramach działalności gospodarczej? – wybór najkorzystniejszego wariantu – co wziąć pod uwagę?
2. Konsekwencje wyboru określonego wariantu pod kątem odpowiedzialności księgowych (odpowiedzialność cywilna, karna, karno – skarbowa, pracownicza, administracyjna księgowych).
3. Rodzaje umów i zasady ich zawierania, w tym wybór najkorzystniejszej formy.
II. Zasady konstruowania umów wraz z przykładowymi klauzulami umownymi prezentowanymi w trakcie szkolenia:
1. Prawidłowe określenie przedmiotu umowy i zakresu obowiązków księgowego – jak odróżnić zakres zlecenia od dodatkowych zleceń klientów objętych dodatkowym wynagrodzeniem.
2. Zasada ceny rynkowej – jak wyceniać zlecenia?
3. Terminy dostarczania dokumentów – jak się zabezpieczyć przed nieterminowym dostarczaniem dokumentów przez klientów?
4. Zasady kształtowania wynagrodzeń przez księgowych (ryczałt, stawki godzinowe, wynagrodzenie od wyniku, inne systemy) – jak wybrać najkorzystniejszy?
5. Rodzaje dokumentów księgowych dostarczanych przez klientów – jak się zabezpieczyć przed zaksięgowaniem błędnych lub niekompletnych dokumentów i danych?
6. Doradztwo podatkowe – czy księgowi mogą świadczyć takie usługi?
7. Kasa fiskalna – kiedy księgowy musi ją posiadać?
8. Zasady opisu faktur przez klientów a prawidłowe księgowanie i składanie JPK_VAT (w tym kody GTU, procedury, stawki podatku VAT, stawki ryczałtu).
9. Przedawnienie roszczeń cywilnoprawnych wynikających z umów.
10. Przedawnienie roszczeń pracowniczych wynikających z umów.
11. Tryby rozwiązania umów (np. wskutek rażącego naruszenia obowiązków przez klienta).
12. Pełnomocnictwa do umów (jakie wybrać, czy księgowy może być pełnomocnikiem ogólnym klienta?).
13 Uzyskiwanie od klientów informacji o kodach GTU i Procedurach w JPK_VAT.
14. Pozostałe – istotne klauzule umowne.
III. Kodeks karny skarbowy i odpowiedzialność karna skarbowa – co to za forma odpowiedzialności i jak się różni od odpowiedzialności cywilnej księgowego:
1. Kiedy księgowy może odpowiadać z KKS?
2. Omówienie głównych typów przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych.
3. Gdy już zostanie stwierdzone popełnienie przestępstwa lub wykroczenia skarbowego – rodzaje sankcji karnych skarbowych.
4. Umowa z klientem – czy jest to sposób na uniknięcie odpowiedzialności z KKS?
5. Czynny żal – kiedy można zastosować i jak działa?
6. Kiedy czynny żal jest nieskuteczny?
7. Metody minimalizacji ryzyka odpowiedzialności z KKS.
IV. Instrumenty ochrony księgowego:
1. Ubezpieczenia OC obowiązkowe i dobrowolne dla księgowego.
2. Jak się bronić przed odpowiedzialnością odszkodowawczą?
3. Jak się bronić przed odpowiedzialnością karną i karną skarbową ?
4. Kary umowne w umowach księgowych- czy i kiedy stosować?
5. Dlaczego księgowy nie powinien podpisywać formularza VAT-R?
6. Umowy księgowe a zgłaszanie schematów podatkowych (MDR).
7. Windykacja klientów.
V. Obowiązki księgowego na gruncie AML:
1. Czy biuro rachunkowe jest instytucją obowiązaną w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu?
2. Kiedy biuro rachunkowe ma obowiązek raportowania danych do GIIF na temat swoich klientów (kwestia tajemnicy finansowej).
3. Sankcje dla księgowych za naruszenie przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
VI. Rola biura księgowego w procesie przetwarzania danych osobowych:
1. Umowa o podpowierzeniu przetwarzania danych wraz z przykładowymi klauzulami tej umowy.
2. Obowiązki biura rachunkowego wobec Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.
3. Naruszenie przez biuro rachunkowe zasad przetwarzania danych osobowych – przykłady wraz z możliwymi sankcjami oraz środkami zaradczymi.
VII. Księgowy, a raportowanie schematów podatkowych (MDR):
1. Kiedy księgowy/biuro rachunkowe występują w roli promotora, korzystającego/wspomagającego.
2. Podstawowe obowiązki biur rachunkowych w zakresie raportowania schematów podatkowych.
3. Sankcje dla biur rachunkowych za nieprzestrzeganie przepisów o MDR.
Cena: 690 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.
Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.
Harmonogram szkolenia
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl