Szkolenie online
Akademia CIT i VAT – kurs 8-dniowy

Cena: 4490 zł + 23% VAT

Kategoria: ,

Czas trwania: 8 dni
Cena: 4490 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan

Prowadzący szkolenie

Paweł Wójciak – doradca podatkowy (nr wpisu 10194), absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, członek – założyciel Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego, dysponuje wieloletnim doświadczeniem w praktyce doradczej realizowanej we współpracy z czołowymi polskimi firmami doradztwa podatkowego, w tym ponad 10-letnie doświadczenie trenerskie z zakresie problematyki prawa podatkowego. Specjalizuje się z tematyce podatków dochodowych z uwzględnieniem międzynarodowych aspektów opodatkowania. Posiada bogate doświadczenie w zakresie reprezentacji podatników w postępowaniach przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi.

Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.

Anna Karczewska – doradca podatkowy; ukończyła Podyplomowe Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktorantka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje pracę doktorską poświęconą koncepcji oraz ewolucji pojęcia dochodu w ustawach podatkowych. Doświadczenia zawodowe zdobywała w pracy w aparacie skarbowym, Ministerstwie Finansów oraz sektorze prywatnym pracując jako tax manager w międzynarodowym holdingu czy dyrektor departamentu podatków bezpośrednich i międzynarodowych w kancelarii podatkowej. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (m.in. dla Krajowej Administracji Skarbowej z międzynarodowego prawa podatkowego oraz MDR). Wieloletnia wykładowczyni na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w SGH. Uznany ekspert w zakresie polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego, prelegentka na konferencjach poświęconych zagadnieniem podatkowym. Członkini International Fiscal Association. Autorka i współautorka wielu publikacji z zakresu przepisów prawa i podatków.

Marcin Borkowski – prawnik, ekspert podatkowy, Senior Associate w spółce doradztwa podatkowego ADN, specjalista w zakresie postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego. Doświadczenie zawodowe zdobywał pracując w organach podatkowych. Obejmował stanowisko zastępcy Naczelnika Urzędu Skarbowego oraz pełnił rolę trenera podatkowego w utworzonym przy Ministerstwie Finansów – Centrum Edukacji Zawodowej. Przeszkolił kilkuset pracowników różnych organów podatkowych m.in. Krajową Informację Podatkową, Ministerstwo Finansów, izby skarbowe, urzędy kontroli skarbowej, urzędy skarbowe. Wieloletni praktyk prawa podatkowego. Posiada doświadczenie w optymalizacji prawno-podatkowej. Autor i współautor wielu publikacji prawnych oraz podatkowych. Publikacje w szczególności dla portalu prawno-podatkowego TaxFin.pl. Wykładowca wyższych uczelni oraz komercyjnych szkoleń otwartych i zamkniętych w zakresie prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz prawa podatkowego (w szczególności podatku VAT i Ordynacji podatkowej). Prowadził zajęcia dla służb finansowo-księgowych, departamentów podatkowych oraz pracowników technicznych reprezentujących różne branże i sektory gospodarki. Obecnie realizuje szkolenia i warsztaty dla ADN Akademii. Prowadził zajęcia m.in dla: PKP SA, Orlen Asfalt Sp. z o.o., Uniteam Poland Sp. z o.o., GSG Service Sp. z o.o., PAMAPOL SA, IKEA Purchasing Services Poland Sp. Z o.o., Roche Diagnostics Polska Sp. z o.o.

*szkolenie poprowadzą dedykowani trenerzy

Program szkolenia

Kolejność omawianych bloków może ulec zmianie

BLOK  – AKADEMIA CIT

DZIEŃ I

Zagadnienia ogólne i przychody podatkowe

Zagadnienia ogólne w CIT

1. Podstawa opodatkowania i wysokość podatku:
a) źródła przychodów w CIT – podział systemowy,
b) obowiązujące zasady wyliczania podatku dochodowego,
c) darowizny odliczane od dochodu (limitowane i bez limitu),
d) stawki podatku, zasady stosowania stawki preferencyjnej 9%,
e) metody rozliczania straty podatkowej,
f) przedawnienie straty podatkowej,
g) zakaz „dziedziczenia” strat przy przekształceniach spółek, wyjątki.

2. Zaliczki na podatek, podatek za rok podatkowy, zeznanie roczne:
a) zaliczki na podatek dochodowy (miesięczne, kwartalne, uproszczone),
b) obowiązki płatnika,
c) zwolnienia z obowiązku składania zeznań podatkowych,
d) obowiązek składania informacji CIT-ST, CIT-ST/A – problem pracy zdalnej w związku z COVID-19,
e) pozostałe obowiązki informacyjne,
f) upublicznienie danych największych podatników,
g) „JPK” w podatku CIT – przesyłanie ksiąg i ewidencji (projekt przewidziany w „Polskim Ładzie”)

3. Odpowiedzialność podatnika i płatnika.

4. Podatnicy podatku CIT – rozszerzenie kręgu podatników od 2021 roku.

5. Ograniczony bądź nieograniczony obowiązek podatkowy – podstawowe definicje skutkujące prawidłowym opodatkowaniem z uwzględnieniem zmian ustalania rezydencji podatkowej przewidzianych w projekcie „Polskiego Ładu”.

6. Rok podatkowy. Zmiany roku podatkowego. Zawiadamianie o zmianie lub wyborze roku podatkowego.

7. Ulga badawczo-rozwojowa – zasady rozliczania, w tym zmiany w uldze przewidziane w „Polskim Ładzie”

9. Ulga, tzw. IP BOX – zasady rozliczania z uwzględnieniem projektu zmian przewidzianych w „Polskim Ładzie”

10. Podatek od nieruchomości komercyjnych z uwzględnieniem szczególnych regulacji związanych z COVID-19.

11. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych – korekta podstawy opodatkowania w zawiązku z nieterminowym regulowaniem należności:
a) rodzaje transakcji objęte korektą,
b) obowiązki dłużnika i uprawnienia wierzyciela,
c) korekta dochodu lub straty podatkowej,
d) korygowanie w oderwaniu od momentu powstania przychodu i potrącenia kosztu,
e) jak obliczać termin dokonania korekty (kiedy ustawowe terminy płatności zastępują terminy umowne),
f) warunki zastosowania nowych przepisów,
g) kiedy rozliczyć korektę w ujęciu rocznym, a kiedy przy obliczaniu zaliczek na podatek,
h) transakcje między podmiotami powiązanymi,
i) zwolnienie z obowiązku podwyższenia dochodu w ramach tzw. ulgi na złe długi w związku z COVID-19.

Przychody podatkowe

1. Definicja przychodu na gruncie ustawy o podatku dochodowym.

2. Przychody podlegające opodatkowaniu:
a) przychody z tytułu dostawy towarów oraz świadczenia usług,
b) przychody z tytułu usług rozliczanych w okresach rozliczeniowych oraz z tytułu mediów,
c) przychody rozpoznawane na zasadzie kasowej,
d) zaliczki oraz kaucje, czy zawsze zaliczka i kaucja nie stanowią przychodu.

3. Refakturowanie a data powstania przychodu.

4. Przychody w naturze, przychody z tytułu nieodpłatnego oraz z tytułu częściowo nieodpłatnego świadczenia – omówienie najczęściej występujących przypadków powstania przychodów oraz zasad określenia ich wysokości.

5. Przychody z odpłatnego zbycia rzeczy i praw – zasady ustalania przychodu, pojęcie ceny rynkowej.

6. Przychód z tytułu wykonania świadczenia niepieniężnego w miejsce zapłaty.

7. Moment powstania obowiązku podatkowego.

DZIEŃ II

Koszty uzyskania przychodów oraz wydatki na reklamę i reprezentację

Zagadnienia ogólne

1. Definicja kosztów uzyskania przychodów a celowość wydatków.

2. Wprowadzenie należytej staranności a możliwość zaliczenia wydatku do KUP.

3. Związek pomiędzy przychodem a wydatkiem niezbędny dla ujęcia kosztu w rachunku podatkowym. Racjonalność i uzasadnienie ekonomiczne jako przesłanki zaliczenia wydatków do kosztów.

4. Wykładnia gospodarcza przy ocenie wydatku jako kosztu uzyskania przychodu – nowy kierunek orzeczniczy sądów administracyjnych.

5. Dokumentowanie wydatków a prawo do zaliczenia ich do kosztów.

6. Korekta kosztów, kiedy korygujemy na bieżąco, a kiedy wstecz?

7. Zasady rozliczania kosztów w czasie:
a) koszty bezpośrednie,
b) koszty pośrednie,
c) koszty pośrednie dotyczące okresu dłuższego niż rok czy rok podatkowy,
d) moment poniesienia kosztów,
e) zasady dotyczące korekty kosztów bezpośrednich oraz pośrednich.

8. Wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów płatności dokonywanych na rachunki nieujawnione w tzw. białej liście podatników VAT:
a) weryfikacja rachunków bankowych kontrahentów,
b) skutki płatności za faktury VAT na rachunek bankowy nieujęty w wykazie podatników (korekta kosztów pośrednich, bezpośrednich, odpisów amortyzacyjnych),
c) uchylenie się od negatywnych skutków regulacji poprzez zawiadomienie organu podatkowego kontrahenta (zasady składania zawiadomienia),
d) przychód przy transakcjach związanych z przenoszeniem wierzytelności wynikających z faktur VAT,
e) płatności na rzecz podmiotów pośredniczących przy zapłacie (np. faktoring)
f) przepisy przejściowe,
g) projekt zmian – ściślejsze powiązanie metody podzielonej płatności z białą listą podatników VAT,
h) nowy termin na złożenie ZAW-NR w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonych w związku z COVID-19,
g) ograniczenia sankcji związanych z tzw. białą listą wprowadzone 1.07.2020 r.

9. Skutki braku zastosowania obowiązkowego split payment od 1.1.2020 r.:
a) nowy załącznik 15 (towary i usługi) obligujący do stosowania mechanizmu split payment,
b) utrata kosztów podatkowych, w tym odpisów amortyzacyjnych w razie błędnej zapłaty; wyjątki,
c) płatności na rzecz podmiotów pośredniczących przy zapłacie (np. faktoring),
d) płatności za zobowiązania zajęte w trybie egzekucyjnym,
e) kompensata i potrącenie przy obowiązkowym split payment.

Omówienie wybranych wydatków kosztowych

1. Koszty na rzecz współpracowników i pracowników. Niesymetryczne traktowanie przez organy podatkowe kosztów ponoszonych na rzecz pracowników i osób samozatrudnionych („ukryty” test przedsiębiorcy).

2. Omówienie orzecznictwa i interpretacji z 2020 i 2021 roku oraz zasad rozliczania najczęstszych świadczeń pracowniczych: imprezy integracyjne, jubileuszowe i okolicznościowe – narady, konferencje, abonamenty medyczne, posiłki i napoje dla pracowników, prezenty, bony towarowe, paczki świąteczne, dofinansowanie wypoczynku dzieci pracowników, świadczenia na podnoszenie kwalifikacji zawodowych, strój, ubiór pracowników, ekwiwalent za pranie odzieży roboczej, ubezpieczenia dodatkowe, premie oraz nagrody pieniężne i rzeczowe, świadczenia wynikające z przepisów BHP, świadczenia socjalne i wynikające z ZFŚS, sprzęt służbowy pracowników wykorzystywany na cele prywatne (telefon itp.), świadczenia sportowe (karty benefit i multisport, możliwość skorzystania z sali gimnastycznej, boiska itp.), świadczenia o charakterze symbolicznym a przychód pracownika (medale okolicznościowe, dyplomy, puchary, kwiaty).

3. Moment naliczenia i potrącenia kosztów związanych z PPK. Moment ujęcia w przychodach pracownika.

4. Wierzytelności jako koszty uzyskania przychodów:
a) w jakich sytuacjach wierzytelność może być kosztem uzyskania przychodu,
b) wymagane dokumenty do spisania wierzytelności w koszty, w tym problematyka odpisu aktualizującego,
c) moment spisania wierzytelności nieściągalnych w koszty uzyskania przychodu,
d) problematyka wierzytelności przedawnionych, a możliwość ich rozliczenia w kosztach podatkowych,
e) rozliczenie straty z tytułu umorzenia bądź odpłatnego zbycia wierzytelności, problematyka nabytych wierzytelności,
f) możliwości spisania wierzytelności niestanowiących przychodu należnego,
g) koszty związane z zastępstwem procesowym – stanowiska organów podatkowych,
h) ustalanie kosztów po stronie nabywców wierzytelności lub pakietów wierzytelności.

5. Samochód w działalności gospodarczej:
a) limit amortyzacji samochodów osobowych,
b) limit zaliczania w koszty czynszu wynikającego z umów leasingu i umów podobnych,
c) samochody używane dla celów służbowych i prywatnych – limit w kosztach eksploatacji,
d) omówienie objaśnień podatkowych dotyczących samochodów z 2020 roku.

6. Kary umowne i odszkodowania (kary z tytułu wadliwego i nieterminowego świadczenia usług i dostaw towarów, kary za przedterminowe rozwiązanie umów) – kontrowersyjna zmiana stanowiska organów podatkowych.

7. Hipotetyczne koszty odsetkowe – zwiększenie kosztów podatkowych w związku z finansowaniem spółki przez wspólników.

8. Koszty finansowania dłużnego – ograniczenie kosztów w związku z pozyskiwaniem i korzystaniem z finansowania zewnętrznego, w tym zmiany regulacji przewidziane w projekcie „Polskiego Ładu”

9. Limit kosztów z tytułu nabycia usług niematerialnych od podmiotów powiązanych, w tym projekt uchylenia regulacji przewidującej to ograniczenie, przewidziany w „Polskim Ładzie”.

Wydatki na reprezentacje i reklamę – aspekty podatkowe

1. Szczególne rodzaje działań marketingowych– zasady opodatkowania (koszty i przychody w CIT, przychody w PIT, możliwość zastosowania zwolnień w PIT).

2. Reklama i reprezentacja / imprezy, targi, konferencje:
a) pojęcie reklamy i reprezentacji dla celów podatkowych,
b) prezenty dla kontrahentów i pracowników,
c) konsumpcja z kontrahentami / posiłki dla pracowników,
d) imprezy dla kontrahentów oraz imprezy integracyjne dla pracowników,
e) imprezy okolicznościowe i jubileuszowe,
f) szkolenia i konferencje dla kontrahentów,
g) szkolenia / narady / konferencje dla pracowników,
h) wyjazdy krajowe i zagraniczne dla pracowników i kontrahentów,
i) udział w targach / organizacja stanowisk wystawowych,
j) wydatki na wystrój firmy.

3. Sprzedaż premiowa:
a) definicja sprzedaży premiowej / zasady prowadzenia sprzedaży premiowej,
b) dokumentacja sprzedaży premiowej,
c) usługa jako nagroda w sprzedaży premiowej,
d) sprzedaż premiowa a sprzedaż promocyjna,
e) sprzedaż premiowa – zakres zwolnienia z PIT.

4. Konkursy dla kontrahentów:
a) definicja konkursu – problemy interpretacyjne,
b) organizator konkursu a fundator nagrody w konkursie (organizacja konkursów przez podmioty zewnętrzne),
c) konkursy w środkach masowego przekazu (np. konkursy w internecie),
d) konkursy dla kontrahentów a konkursy dla pracowników – zakres opodatkowania i zwolnienia w PIT,
e) konkursy a programy motywacyjne – różnice w zakresie opodatkowania.

5. Premie pieniężne i rabaty:
a) pojęcie premii pieniężnych,
b) premie lojalnościowe i premie jakościowe,
c) premia pieniężna jako rabat / premia pieniężna jako usługa.

6. Sponsoring:
a) pojęcie sponsoringu w ujęciu prawnym i podatkowym,
b) niezbędne elementy umowy sponsoringu,
c) formy sponsoringu (rzeczowy, pieniężny, właściwy, niewłaściwy),
d) sponsoring a darowizny.

7. Inne świadczenia na rzecz kontrahentów:
a) przekazywanie biletów do kina / teatru / wejściówek na basen,
b) organizacja pikników i koncertów,
c) zapewnianie noclegów i wyżywienia,
d) wręczanie alkoholu i towarów luksusowych.

DZIEŃ III

Podatek u źródła, środki trwałe i ich amortyzacja, leasing w ustawie o CIT

Podatek u źródła

1. Zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:
a) informacje ogólne na temat regulacji dotyczących podatku u źródła,
b) relacja pomiędzy ustawą o CIT a umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania, Konwencja MLI,
c) należności licencyjne, w tym wynajem maszyn, urządzeń, środków transportu, usługi w chmurze, serwery, licencje do programów komputerowych,
d) odsetki,
e) zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych w przypadku przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych tj. np. dywidendy, umorzenie udziałów akcji, likwidacja osoby prawnej, wewnętrzne podwyższenie kapitału zakładowego, łączenie oraz podział jednostek gospodarczych,
f) usługi niematerialne,
g) zakup biletów lotniczych,
h) zakres redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikający z ustawy o CIT,
i) klauzule ubruttawiające należności objęte podatkiem u źródła.

2. Zasady poboru podatku u źródła przez płatników:
a) obowiązek dochowania należytej staranności przez płatnika,
b) certyfikat rezydencji jako dokument uprawniający do skorzystania z redukcji stawek i/lub zwolnienia ze zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych wynikającego z polskiej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
c) oświadczenia pobierane od zagranicznych kontrahentów, wymagane przez polska ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych,
d) rzeczywisty właściciel należności,
e) zasady poboru podatku u źródła po przekroczeniu progu 2 mln zł w stosunku do zagranicznego kontrahenta,
f) opinia o stosowaniu zwolnienia,
g) oświadczenie płatnika uprawniające do stosowania zwolnień lub obniżonych stawek podatku (formularz WH-OSC),
h) sankcja podatkowa za nieuprawnione zaniżenie lub niepobranie podatku u źródła,
i) procedura zwrotu podatku u źródła uprzednio pobranego przez płatnika,
j) objaśnienia Ministerstwa Finansów w zakresie nowych zasad poboru podatku u źródła.

3. Zmiana zasad poboru podatku u źródła przez płatników od 2022 r. przewidziana w projekcie „Polskiego Ładu”:
a) powiązania jako nowy miernik należytej staranności,
b) modyfikacja definicje rzeczywistego właściciela,
c) nowe zasady poboru podatku u źródła po przekroczeniu progu 2 mln zł w stosunku do zagranicznego kontrahenta,
d) kopia certyfikatu rezydencji jako zasada,
e) opinia o stosowaniu preferencji,
f) modyfikacja przesłanek umożliwiających złożenie przez płatnika oświadczenia uprawniającego do stosowania zwolnień lub obniżonych stawek podatku
g) modyfikacja procedury zwrotu podatku u źródła uprzednio pobranego przez płatnika

Środki trwałe, wartości niematerialne i prawne oraz leasing

1. Środki trwałe:
a) środki trwałe w ustawach podatkowych,
b) problematyczne kryteria definiujące środki trwałe (kompletność i zdatność do użytkowania),
c) obce składniki majątku środkami trwałymi, w tym inwestycje w obcym środku trwałym.

2. Wartości niematerialne i prawne:
a) wartości niematerialne i prawne w ustawach podatkowych,
b) wartości niematerialne i prawne nie podlegające amortyzacji,
c) poszerzenie katalogu wartości niematerialnych i prawnych nie podlegających amortyzacji, przewidziane w projekcie „Polskiego Ładu”.

3. Wycena wartości początkowej:
a) zakup majątku trwałego, w tym licencji, know-how, praw autorskich,
b) wytworzenie majątku trwałego,
c) optymalizacja przy zakupie licencji,
d) dotacje, subwencje, dopłaty do majątku trwałego a wartość początkowa,
e) nakłady poniesione przed przyjęciem środka trwałego do użytkowania,
f) korekta podstawy do dokonywania odpisów amortyzacyjnych,
g) różnice kursowe i odsetki wpływające na wartość początkową,
h) ewidencja środków trwałych.

4. Zasady i metody amortyzacji:
a) podstawa naliczania i częstotliwość dokonywania odpisów amortyzacyjnych,
b) metody amortyzowania środków trwałych,
c) stawki obniżone, podwyższone i indywidualne,
d) metoda degresywna,
e) amortyzacja jednorazowa środków trwałych,
f) zasada kontynuacji przy restrukturyzacjach,
g) zaostrzenie zasad amortyzacji od 2021 r.

5. Zagadnienia problematyczne:
a) remont a ulepszenie środków trwałych – przykłady,
b) wymiana środka trwałego w ramach gwarancji,
c) zaniechanie odpisów amortyzacyjnych a czasowe niekorzystanie z majątku trwałego,
d) wsteczne obniżanie stawek amortyzacji,
e) straty w majątku trwałym,
f) nabycie inwestycji w obcym środku trwałym,
g) likwidacja inwestycji w obcym środku trwałym.

6. Środki trwałe a koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, zasady dokonywania.

7. Odpłatne zbycie majątku trwałego.

8. Użyczenie, najem, i dzierżawa środków trwałych – najkorzystniejsze zasady rozliczeń podatkowych.

9. Leasing operacyjny i leasing finansowy jako efektywne sposoby planowania inwestycji wraz z obowiązującymi zmianami.

DZIEŃ IV

Zmiany w CIT oraz dokumentacja cen transferowych

Nowe regulacje projektowane na rok 2022 w ramach „Polskiego Ładu”

1. Wprowadzenie regulacji zapobiegających wypłacie „ukrytej dywidendy.

2. Podatek od przerzuconych dochodów.

3. Minimalny podatek dochodowy dla spółek ponoszących straty lub osiągających niską rentowność.

4. Wprowadzenie reżimu holdingowego – zwolnienie z podatku dywidend otrzymywanych od spółek zależnych oraz zwolnienie dochodu z tytułu sprzedaży udziałów w spółkach zależnych od spółki holdingowej.

5. Ulga konsolidacyjna – preferencja dla podatników nabywających udziały i akcje w spółkach prowadzących działalność tożsamą lub wspomagającą względem działalności podatnika.

6. Odliczenie wydatków poniesionych na pierwszą emisję publiczną w związku z wejściem na giełdę.

7. Projekty nowych ulg przewidziane w „Polskim Ładzie”:,
• ulga związana z zatrudnianiem pracowników przy działalności badawczo-rozwojowej,
• ulga z tytułu produkcji próbnej nowego produktu lub wprowadzenia go na rynek,
• ulga z tytułu kosztów poniesionych na zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów,
• ulga z tytułu kosztów poniesionych na działalność sportową, kulturalną i wspierającą szkolnictwo wyższe i naukę
• ulga z tytułu wydatków poniesionych na nabycie terminala płatniczego
• ulga na robotyzację.

Zmiany w CIT wprowadzone w roku 2021 r.

1. Ryczałt od dochodów spółek kapitałowych (tzw. estoński CIT):
a) zakres podmiotowy,
b) obowiązki związane z wyborem estońskiego CIT,
c) przedmiot opodatkowania i moment powstania obowiązku podatkowego,
d) wysokość opodatkowania,
e) opodatkowanie dywidend wypłacanych przez spółkę stosującą estoński CIT,
f) zmiany w zakresie opodatkowania CIT estońskim przewidzianej w „Polskim Ładzie”.

2. Specjalny fundusz inwestycyjny:
a) zakres podmiotowy,
b) zasady tworzenia funduszu,
c) przyspieszona amortyzacja środków trwałych nabytych ze środków funduszu,
d) sankcje za niewłaściwe wykorzystanie środków funduszu,
e) zmiany w tworzeniu i funkcjonowaniu funduszu przewidziane w „Polskim Ładzie”

3. Definicja spółki nieruchomościowej – obowiązki spółek, których majątek składa się głównie z nieruchomości położonych na terytorium Polski, w tym ograniczenie wysokości amortyzacji podatkowej przewidziane w projekcie „Polskiego Ładu”.

4. Opodatkowanie majątku likwidowanej spółki.

5. Obowiązek sporządzania i podawania do publicznej wiadomości informacji o strategii podatkowej realizowanej za dany rok.

6. Przedłużenie / modyfikacja szczególnych rozwiązań na gruncie CIT w zakresie przeciwdziałania COVID-19 w roku 2021.

7. Struktury hybrydowe – novum obowiązujące od 2021 r.

Ceny transferowe

1. Definicja powiązań oraz poszerzenie definicji transakcji.

2. Nowe progi dokumentacyjne oraz doprecyzowanie pojęcia wartości transakcji.

3. Zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych.

4. Uproszczenia rozliczeń dla wewnątrzgrupowych pożyczek i usług o niskiej wartości dodanej.

5. Nowe terminy do złożenia oświadczeń o sporządzeniu dokumentacji.

6. Korekty cen transferowych.

7. Obowiązek składania ujednoliconej informacji o cenach transferowych (TP-R).

8. Doprecyzowanie zasad sporządzania dokumentacji cen transferowych od 2021 r.

9. Zmiany w przepisach dotyczących cen transferowych wynikające z „Polskiego Ładu” (zmiany w TP-R, zmiany w oświadczeniach, zmiany w zakresie korekty cen transferowych, zmiany w lokalnej dokumentacji, nowe zwolnienia z obowiązku sporządzania dokumentacji, itp.).

BLOK – AKADEMIA VAT

DZIEŃ I

1. Podatek od wartości dodanej w prawie unijnym:
a) źródła prawa unijnego – dyrektywy a rozporządzenia unijne,
b) zasady konstrukcyjne podatku od wartości dodanej,
c) sprzeczność przepisów krajowych z prawem unijnym,
d) możliwość bezpośredniego stosowania przepisów unijnych,
e) sprzeczności regulacji krajowych z prawem unijnym w zakresie podatku VAT,
f) rola Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w kwestii interpretacji przepisów istotnych dla podatku VAT.

2. Podatek od towarów i usług w Polsce:
a) źródła prawa krajowego – Konstytucja RP, ustawa o VAT oraz akty wykonawcze,
b) indywidualne, ogólne interpretacje podatkowe oraz instytucja objaśnień podatkowych,
c) organy podatkowe właściwe w przedmiocie podatku VAT,
d) postępowanie podatkowe przed organami podatkowymi oraz sądami administracyjnymi,
e) rola orzecznictwa sądowo-administracyjnego w wykładni przepisów.

3. Rejestracja podmiotu na potrzeby podatku VAT:
a) obowiązek rejestracji jako podatnik VAT,
b) proces rejestracji (wymogi formalne oraz wizja lokalna organu podatkowego),
c) przesłanki odmowy rejestracji na potrzeby podatku VAT,
d) odpowiedzialność pełnomocnika za zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT czynnego,
e) rejestr podatników VAT tzw. „Biała lista” oraz rejestry gospodarcze,
f) obostrzenia w zakresie utrzymania statusu podatnika VAT czynnego, nowy katalog przypadków, w których organ podatkowy może wykreślić podmiot z rejestru podatników VAT czynnych oraz VAT UE,
g) konsekwencje podatkowe w przypadku braku weryfikacji podmiotu pod kątem podatku VAT na „Białej liście”.
h) dokonania zapłaty należności wynikającej z faktury bez pośrednictwa rachunku płatniczego lub za pośrednictwem rachunku nieujętego w „Białej liście”.
i) nowelizacja jednorazowej wartość transakcji w ramach Polskiego Ładu,
j) mały podatnik – projekt SLIM VAT 3 w zakresie podniesienie progu dla małego podatnika do 2 mln euro rocznie,
k) szczególna procedura rejestracji Grupy VAT – nowa forma podatnika VAT.

4. Podatnik podatku VAT:
a) pojęcie działalności gospodarczej,
b) przykłady czynności niestanowiących działalności gospodarczej,
c) działalność socjalna finansowana ze środków ZFŚS a opodatkowanie VAT,
d) opodatkowanie, umów cywilnoprawnych – możliwości optymalizacji podatkowej,
e) podatnicy zagraniczni,
i) wprowadzenie mechanizmu podzielonej płatności w miejsce odwrotnego obciążenia w transakcjach krajowych (zakres podmiotowy i przedmiotowy),
j) zwolnienie podmiotowe z podatku VAT do kwoty 200 000 zł netto (nowe branże wykluczone ze zwolnienia),
k) procedura SME od 2025 r. – możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w innych krajach UE,
l)zmiany od 2025 roku w liczeniu limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z VAT,
ł) zwolnienia przedmiotowe (wykaz świadczeń zwolnionych przedmiotowo z VAT), w tym możliwość opodatkowania wybranych usług finansowych od 1 stycznia 2022 r. – zmiany wynikające z pakietu „Polski Ład”
m) organy władzy publicznej jako podatnik VAT
n) Grupy VAT jako nowa kategoria podatników VAT (od 1 stycznia 2023 r.) – zmiany wynikające z pakietu „Polski Ład”.

5. Katalog czynności podlegających opodatkowaniu VAT:
a) zasada powszechności podatku VAT,
b) czynności podlegające opodatkowaniu a czynności nieopodatkowane,
c) forma prawna czynności a jej opodatkowanie.

6. Czynności wyłączone z opodatkowania podatkiem VAT:
a) przekształcenia kapitałowe – zbycie przedsiębiorstwa, pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, aporty, darowizny,
b) czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy,
c) czynności niestanowiące dostawy towarów oraz świadczenia usług,
d) opłaty publicznoprawne,
e) nagrody, użyczenia, kaucje, kary, wadium, darowizny (warunki niepodlegania VAT),
f) ZFŚS,
g) spotkania służbowe,
h) promocja jednostki.

7. Odpłatna dostawa towarów jako czynność podlegająca opodatkowaniu VAT:
a) pojęcie towaru,
b) dostawa towarów a przeniesienie własności towaru,
c) nowe regulacje dotyczące zasad opodatkowania bonów, voucherów, kart podarunkowych
d) warunki dostawy a moment dokonania dostawy towarów,
e) utrata towaru podczas transportu,
f) dostawy towarów o charakterze ciągłym,
g) moment dokonania dostawy towarów,
h) dostawa pakietowa,
i) dostawa towarów połączona z transportem,
j) sprzedaż z odroczonym terminem płatności,
k) sprzedaż na próbę,
l) wieczyste użytkowanie gruntów,
m) leasing finansowy.

8. Odpłatne świadczenie usług:
a) pojęcie świadczenia,
b) wpływ klasyfikacji statystycznych na opodatkowanie usług,
c) czynności niestanowiące świadczenia usług,
d) usługi kompleksowe,
e) moment wykonania usługi,
f) usługi o charakterze ciągłym, usługi wykonywane etapowo,
g) refakturowanie usług.

9. Stawki podatku VAT i zwolnienia przedmiotowe z podatku:
a) stawki i zwolnienia podatkowe (przedłużenie okresu obowiązywania stawek podatkowych 23% i 8 % oraz 0% na wybrane produkty),
b) nowelizacja stawek VAT poprzez stworzenie nowej matrycy stawek i związane z tym ujednolicenie stawek VAT,
c) przejście z PKWiU 2008 na PKWiU 2015,
d) wprowadzenie nomenklatury scalonej CN jako podstawy identyfikacji towarów na gruncie VAT, w tym zmiany wynikającego z Pakietu „Polski Ład” od 1 stycznia 2022
e) Wiążąca Informacja Stawkowa – nowy instrument ochrony prawnej,
f) SLIM VAT – nowe regulacje dotyczące zakresu podmiotowego i przedmiotowego Wiążących Informacji Stawkowych oraz ograniczenia czasowe obowiązywania WIS-ów,
f) stawka 0% w przypadku transakcji krajowych,
h) transakcje zwolnione przedmiotowo na podstawie art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, m. in.:
• nieruchomości,
• usługi medyczne,
• edukacja,
• usługi finansowe (nowe regulacje w ramach Polskiego Ładu i związana z tym możliwość opodatkowania VAT niektórych usług finansowych),
• najem na cele mieszkaniowe.

10. Nieodpłatna dostawa towarów i świadczenie usług:
a) darowizny,
b) przekazania w ramach reprezentacji i reklamy,
c) poczęstunek kontrahentów,
d) przekazania na rzecz pracowników,
e) imprezy integracyjne, okolicznościowe, jubileusze firmowe,
f) nieodpłatne udostępnienie samochodu służbowego oraz telefonu służbowego na cele prywatne,
g) akcje marketingowe,
h) sprzedaż premiowa,
i) prezenty o małej wartości (w tym zmiany wprowadzone pakietem SLIM VAT),
j) próbki.

11. Ewidencja VAT (JPK_VAT):
a) ewidencja zakupów i sprzedaży VAT,
b) jakie transakcje należy ujmować w ewidencji VAT,
c) forma prowadzenia ewidencji VAT i związany z tym Jednolity Plik Kontrolny,
d) zastąpienie deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-27 wraz załącznikami JPK z deklaracją
e) zasady przesyłania nowych plików JPK_VAT,
f) zakres danych ewidencji VAT w części ewidencyjnej,
g) dodatkowe kody/oznaczenia identyfikujące poszczególne dostawy i usługi oraz rodzaje transakcji (GTU oraz klasyfikacja rodzaju transakcji) – w tym zmiany obowiązujące od 1 lipca 2021 oraz od 1 stycznia 2022,
h) specjalne oznaczenia dla podatników ułatwiających poprzez użycie interfejsu elektronicznego dokonanie na terytorium Unii Europejskiej określonych czynności (pakiet e-commerce).
i) specjalne oznaczenia dla podatników ułatwiających dostawy, którzy nie korzystają z procedury szczególnej (pakiet e-commerce).
j) zastąpienie oznaczeń „SW” i „EE” jednym wspólnym oznaczeniem „WSTO_EE” (pakiet e-commerce).
h) klasyfikacja dowodów księgowych wprowadzanych do ewidencji VAT (JPK_VAT),
i) zakres danych zbiorczo wykazywanych w ewidencji VAT w części deklaracyjnej,
j) wprowadzenie nowej sankcji 500 zł za każdy błąd w przesłanej ewidencji VAT zawierającej błędy i nieprawidłowości.
k) pozostałe zmiany wprowadzone w JPK od 1 lipca 2021 i 1 stycznia 2022 (w tym dotyczące mechanizmu podzielonej płatności, transakcji z podmiotami powiązanymi, ulgi na złe długi, pakietu e-commerce, itp.)
l) deklaracje kwartalne dla podatników stosujących tzw. CIT estoński – zmiany wynikające z Pakietu „Polski Ład” od 1 stycznia 2022,
ł) obowiązek stosowania określonych oznaczeń w razie korzystania z ulgi na złe długi.

12. Moment powstania obowiązku podatkowego w VAT – czynności krajowe:
a) zasada ogólna powstawania obowiązku podatkowego,
b) data dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu (data sprzedaży) – zasady prawidłowego określania,
c) obowiązek podatkowy w przypadku zaliczek,
d) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
e) szczególne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego – budownictwo, media, najem, dzierżawa.
f) szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla określonych czynności dokonywanych z mocy prawa – Pakiet „Polski Ład” od 1 stycznia 2022.

DZIEŃ II
Faktura VAT

1.Przepisy dotyczące fakturowania:
a) przeniesienie zasad dotyczących fakturowania do ustawy o VAT,
b) Pakiet SLIM VAT od 1 stycznia 2021 r. (m.in. nowelizacja w zakresie faktur korygujących),
c) przepisy unijne w zakresie wystawiania faktur VAT,
d) przepisy wykonawcze.
e) rewolucyjne zmiany wynikające z tzw. pakietu KSeF – obowiązujące od 1 stycznia 2022 r.

2. Ogólne reguły dotyczące wystawiania faktur VAT:
a) katalog transakcji, które powinny być udokumentowane fakturą VAT,
b) przypadki, gdy wystawienie faktury VAT nie jest konieczne,
c) przypadki wystawiania faktur na żądanie,
d) przypadki, w których fakturę VAT wystawia podmiot niebędący sprzedawcą,
e) poprawna treść faktury VAT,
f) terminy wystawienia faktury VAT (wydłużenie terminu na wystawienie faktury przed świadczeniem lub zaliczką do 60 dni – Pakiet KSeF),
g) obowiązek podatkowy a faktura VAT (data sprzedaży a data wystawienia faktury),
h) wystawienia faktury VAT przed dokonaniem sprzedaży oraz wynikające z Pakietu „KSeF” – od 1 stycznia 2022,
i) konsekwencje przedwczesnego i spóźnionego wystawiania faktur VAT,
j) fakturowanie zaliczek częściowych oraz całościowych oraz wynikające z Pakietu „KSeF” – od 1 stycznia 2022,
k) propozycja wprowadzenie regulacji znoszącej obowiązek wystawienia faktury zaliczkowej w przypadku, gdy wpłata zaliczki oraz dostawa towarów/usługa zostaną dokonane w tym samym okresie rozliczeniowym,
k) wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
l) treść faktury (elementy obowiązkowe, opcjonalne i fakultatywne).

3. Określanie podstawy opodatkowania oraz udokumentowanie podstawy opodatkowania na fakturze:
a) pojęcie zapłaty,
b) czynności krajowe,
c) czynności nieodpłatne,
d) wymiana barterowa,
e) dotacje opodatkowane podatkiem VAT,
f) opakowania zwrotne,
g) podstawa opodatkowania a koszty dodatkowe transakcji,
h) podstawa opodatkowania w przypadku transakcji rozliczanych z odwrotnym obciążeniem,
i) sposoby przenoszenia kosztów i sposób ich dokumentowania.

4. Kasy rejestrujące w 2024 roku –zmiany dla podatników:
a) dla kogo i od kiedy obligatoryjna kasa fiskalna online (nowe regulacje związane z COVID-19),
b) zasady przyznawania ulgi na zakup kasy rejestrującej,
c) do kiedy będą mogły funkcjonować kasy z kopią papierową i elektroniczną?
d) zmiana zasad wystawiania faktur na podstawie paragonów,
h) nowelizacja rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących,
i) Centralne Repozytorium Kas,
j) dane z kasy fiskalnej w JPK_VAT (faktura do paragonu i faktura uproszczona)
k) grzywna za niezarejestrowanie sprzedaży na kasie fiskalnej.
ł) pakiet SLIM VAT 3 – brak konieczności drukowania raportów fiskalnych i dokumentów niefiskalnych z kas rejestrujących on line.

5. Rodzaje faktur:
a) faktury czy dokument wewnętrzny?
b) faktury uproszczone – nowy typ faktur, przypadki stosowania, zasady wystawiania
b) paragon będący fakturą,
c) bilety będące fakturami,
d) faktury zaliczkowe,
p) duplikaty i zmiany wynikające z Pakietu „KSeF”

6. Faktury korygujące w 2024 roku (PAKIET SLIM VAT w zakresie faktur korygujących, PAKIET KSeF):
a) anulowanie faktury,
b) tzw. korekta do zera,
c) zasady i przyczyny wystawiania faktur korygujących,
d) możliwość wystawienia zbiorczej faktury korygującej oraz zmiany wynikające z Pakietu „Krajowego Systemu e Faktur (KSeF)” – od 1 stycznia 2022 r. ,
e) terminy wystawiania faktur korygujących,
f) korekty in plus i in minus,
g) potwierdzenia odbioru faktury korygującej – czy nadal potrzebne?,
h) SLIM VAT – nowe regulacje w zakresie konieczności posiadania uzgodnień warunków obniżenia podstawy opodatkowania dla faktur korygujących (zastąpienie posiadania potwierdzenia odbioru instytucją posiadania dokumentacji dotyczącej uzgodnień pomiędzy kontrahentami w zakresie warunków obniżenia podstawy opodatkowania),
h) ujęcie korekty obrotu w deklaracji VAT,
i) korekty bieżące i wsteczne,
j) SLIM VAT – nowe regulacje w zakresie doprecyzowania korekty in plus (korekta wsteczna lub bieżąca w zależności od przyczyn korekty)
k) zasady ujęcia faktur korygujących po stronie nabywcy („oderwanie” obowiązku dokonania korekty od faktu otrzymania faktury korygującej),
l) usuniecie nazwy „faktura korygująca”, „duplikat” oraz przyczyny korekty jako elementów obowiązkowych.

7. Zasady wystawiania not korygujących:
a) przyczyny uzasadniające wystawienie noty korygującej,
b) dane, które mogą być poprawione notą korygującą,
c) sposób wystawienia noty korygującej,
d) akceptacja treści noty przez sprzedawcę w przypadku fakturowania elektronicznego,
e) nota korygująca a KSeF.

8. Refakturowanie:
a) definicja refakturowania wynikająca z art. 8 ust. 2a ustawy o VAT a orzecznictwo sądów administracyjnych,
b) czy i w jakich przypadkach modyfikacja ceny oraz powielenie stawki podatkowej na refakturze są właściwe?
c) refakturowanie a inne instytucje prawne zbliżone do refakturowania,
d) data sprzedaży, data powstania obowiązku podatkowego a data wystawienia faktury – problemy w przypadku refakturowania,
e) refakturowanie (m.in. mediów, kosztów transportu, kosztów ubezpieczenia) a problematyka świadczeń kompleksowych – ważne orzecznictwo NSA i ETS),
f) refaktura usług noclegowych – SLIM VAT nowe regulacje w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu usług noclegowych w celu ich dalszego refakturowania.

9. Split Payment – Mechanizm Podzielonej Płatności a faktura VAT:
a) dane z faktury VAT niezbędne dla zastosowania mechanizmu podzielonej płatności,
b) faktura z zapisem mechanizm podzielonej płatności w JPK_VAT,
c) dobrowolny oraz obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności (Split payment) –narzędzie fiskusa do waliki z wyłudzeniami w podatku VAT,
d) lista transakcji objętych obowiązkowym systemem split payment (nowy załącznik nr 15 do ustawy VAT),
e) faktury na kwotę przekraczającą 15 000 zł a mechanizm podzielonej płatności,
f) SLIM VAT – nowe regulacje w zakresie doprecyzowania kwoty na fakturze decydującej o obowiązkowym mechanizmie podzielonej płatności,
g) zasady korekt i zaliczek rozliczanych w systemie split payment,
h) dokument pro forma a mechanizm podzielonej płatności,
i) faktury zaliczkowe a Split Payment,
j) SLIM VAT – nowe regulacje rozszerzający wyłączenie mechanizmu podzielonej płatności do wszystkich kompensat,
k) Split payment a transakcje w walucie obcej,
l) sankcje w VAT grożące za niezastosowanie mechanizmu podzielonej płatności lub za nieprawidłowe wystawienia faktury dla transakcji objętej obowiązkowym mechanizmem Split payment.
ł) zmiana w załączniku 15 obowiązująca od 1 października 2021 – Pakiet Slim VAT-2,
m) SLIM VAT 3 – wprowadzenia możliwość przelewów VAT pomiędzy rachunkami VAT członków Grupy VAT.

10. Faktura VAT a prawo do odliczenia:
a) moment odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia udokumentowanego fakturą papierową, fakturą elektroniczną oraz fakturą w KSeF,
b) SLIM VAT – nowe regulacje w zakresie wydłużenia terminu odliczenia podatku VAT do 4 miesięcy oraz sposobu dokonania korekty w przypadku upływu ww. okresu,
b) błędy dotyczące faktur a możliwość odliczenia podatku naliczonego,
c) pojęcie pustej faktury
d) ograniczenia odliczenia podatku naliczonego wynikające z błędów na fakturze.

11. Kursy przeliczeniowe stosowane dla walut obcych (możliwość zastosowania spójnego kursu walut dla rozliczeń VAT i podatku dochodowego – pakiet SLIM VAT oraz szczególne regulacje w zakresie przeliczania kursu na fakturze w KSeF).

12. Zasady wystawiania faktur VAT w formie elektronicznej:
a) przepisy regulujące zasady wystawiania e-faktur,
b) faktury elektroniczne w prawie unijnym,
c) wymogi prawne, które należy spełnić przed rozpoczęciem wystawiania e-faktur,
d) bezpieczny podpis elektroniczny jako narzędzie do wystawiania e-faktur,
e) wystawianie faktur w formacie PDF,
f) zasady związane z przesyłaniem faktur elektronicznych nabywcom,
g) poprawna treść faktury elektronicznej,
h) termin wystawienia e-faktur,
i) e-faktury dokumentujące zaliczki,
j) faktura elektroniczna w zamówieniach publicznych (nowa platforma do e faktur),
k) wystawienie e-faktury a powstanie obowiązku podatkowego,
l) wystawianie faktur w formie elektronicznej w przypadku transakcji z podmiotami zagranicznymi,
m) faktury korygujące oraz duplikaty faktur elektronicznych,
n) wystawienie e-faktury po terminie,
o) symbol PKWiU lub CN na fakturach elektronicznych,
p) e-faktura a różne stawki VAT,
q) sposób przesyłania i przechowywania faktur elektronicznych,
r) zasady udostępniania faktur elektronicznych organom podatkowym.

13. Krajowy System e-Faktur (KSeF):
a) KSeF dobrowolny od 1 stycznia 2022 r. czy warto już dziś skorzystać?
b) przesunięcie wejścia obowiązkowego KSeF na 1 lutego 2026 r. oraz propozycja 1 kwietnia 2026 r.,
c) dostosowanie terminów w zakresie odroczenia niektórych innych rozwiązań, jak:
– dodatkowe odroczenie wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
– utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,
– utrzymanie dodatkowego odroczenia w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.Wdrożenie w okresie przejściowym tzw. „trybu offline” możliwego do stosowania przez wszystkich podatników.
d) uregulowanie zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF oraz uregulowania w zakresie tzw. „samoidentyfikacji” nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę e-faktury.
e) zrównoważenie obowiązków w KSeF po stronie wystawcy i nabywcy poprzez m.in. wprowadzenie zmian w zakresie podatków dochodowych, które dostosują wymogi faktury jako dowodu poniesienia kosztu uzyskania przychodu do warunków KSeF.
f) wprowadzenie załącznika do e-faktury w standardowych typach transakcji, które obejmują rozszerzony zakres jednostek miary i ceny dostarczanych towarów lub usług.
g) zapewnienie – przed datą rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania w KSeF – możliwości wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur stosowanych przy wystawianiu faktur w trybie offline lub w okresie awarii (niezbędne do generowania kodów QR).
h) zapewnienie w okresie przejściowym podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w formie dotychczasowej.
i) e Urząd oraz oprogramowania komercyjne do KSeF,
j) interfejs dla celów KSeF,
k) KSeF a Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF) w zamówieniach publicznych,
l) KSeF a Centralne Repozytorium Kas,
m) pojęcie faktury ustrukturyzowanej tj. wystawianej w ramach KSeF,
n) czy wszystkie faktury będą generowane w KSeF?
o) poszczególne pola faktury ustrukturyzowanej (omówienie pól obowiązkowych, opcjonalnych i fakultatywnych) ,
p) schema xml faktury ustrukturyzowanej (konwertowanie plików xml/pdf)
q) jak nadać uprawnienia do dostępu do Krajowego Systemu e-Faktur w celu wystawiania, otrzymywania, przeglądania faktur ustrukturyzowanych,
r) dokument ZAW-FA – zawiadomienie o nadaniu i odebraniu uprawnień do KSeF,
s) bezpośredni dostęp do faktur w KSeF,
t) uwierzytelnienie faktury ustrukturyzowanej,
u) akceptacja odbiorcy faktury ustrukturyzowanej (w czasie przejściowym),
v) data wytworzenia, data przesłania, data wystawienia oraz data otrzymania faktury ustrukturyzowanej,
w) 10 letni okres przechowywania faktur i skutki z tym związane dla podatnika,
x) zwrot podatku VAT w terminie 40 dni a faktury w KSeF,
y) faktury korygujące w KSeF,
z) nota korygująca a KSeF,
aa) korekty in minus sprzedawcy a faktury wystawione w KSeF,
bb) korekty in minus nabywcy a faktury otrzymane w KSeF,
cc) uproszczenia treści faktury korygującej i duplikatu faktury,
dd) wydłużenie terminu do wystawienia faktury przed sprzedażą i zapłatą do 60 dni,
ee) zmiany w treści faktur korygujących oraz nowe regulacje dotyczące zbiorczych faktur korygujących,
ff) faktury konsumenckie (B2C) w KSeF,
gg) bilety spełniające funkcję faktury (w tym paragony na autostradach płatnych) a KSeF,
hh) faktury z kas fiskalnych i faktury uproszczone a KSeF
ii) awaria programu, sieci po stronie podatnika a KSeF,
jj) awaria KSeF po stronie Ministerstwa Finansów,
kk) procedury wewnątrz organizacji dot. fakturowania a KSeF,
ll) sankcje za brak wystawienia oraz za brak przesłania faktury do KSeF.

14. Zasady przechowywania faktur:
a) okres, w którym należy przechowywać faktury,
b) sposób przechowywania faktur,
c) udostępnianie faktur organom podatkowym oraz skarbowym.
d) zmiany wynikające z Pakietu „KSeF”.

15. Zmiany przepisów w Kodeksie karnym skarbowym w związku ze zmianami w VAT:
a) faktury wadliwe i nierzetelne,
b) sankcje karne (kara pozbawienia wolności) w zakresie tzw. „faktur pustych”.

16. Faktura w JPK:
a) dane z faktury w JPK_VAT,
b) faktura w JPK_FA,
c) KSeF a JPK.

DZIEŃ III
VAT w obrocie międzynarodowym

1. Zasady ogólne dotyczące opodatkowania transakcji zagranicznych:
a) zasada terytorialności podatku VAT,
b) określenie statusu stron transakcji (B2C, B2B)
c) określenie miejsca dokonania dostawy towarów kluczem do prawidłowego opodatkowania dostawy towarów,
d) opodatkowanie towarów wysyłanych, niewysyłanych, dostawa towarów z montażem,
e) ustalenie beneficjenta świadczenia w celu określenia miejsca opodatkowania usług (siedziba i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej).

2. Procedura SME od 1.01.2025 r. – możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w innych krajach UE:
a) na czym polega procedura SME?
b) korzyści z procedury SME,
c) kto może skorzystać z procedury SME?
d) zmiany od 2025 roku w liczeniu limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z VAT.

3. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT):
a) pojęcie WDT,
b) przemieszczenia towarów, które nie stanowią WDT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WDT,
d) transakcje nieodpłatne jako WDT,
e) obowiązek podatkowy oraz sankcje podatkowe za spóźnione wykazanie tego obowiązku,
f) zaliczki w WDT,
g) podstawa opodatkowania w WDT,
h) warunki stosowania stawki 0% VAT – wymagana dokumentacja, praktyka i orzecznictwo sądów administracyjnych,
i) dokumentowanie WDT z uwzględnieniem Pakietu Quick Fixes (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912),
j) identyfikacji nabywcy dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych,
k) regulacje dotyczące magazynów typu call-off stock (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 i Pakiet Quick Fixes),
l) obowiązek prowadzenia ewidencji w przypadku procedury call-off stock,
m) relacja przepisów unijnych do krajowych,
n) SLIM VAT 3 – doprecyzowanie, że w razie otrzymania dokumentów z opóźnieniem wykazuje się w dacie powstania obowiązku podatkowego.

4. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT):
a) pojęcie WNT,
b) towary transportowane z krajów trzecich a obowiązek rozliczenia WNT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WNT,
d) obowiązek podatkowy oraz sankcje podatkowe za spóźnione wykazanie tego obowiązku,
e) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
f) obowiązek korekty podatku naliczonego z tytułu WNT w przypadku nieotrzymania faktury od kontrahenta,
g) zaliczki w WNT,
h) podstawa opodatkowania w WNT,
i) magazyn konsygnacyjny (historyczny) oraz magazyn call-off stock (od lipca 2020),
j) zmiany w rozliczaniu transakcji zmniejszających podstawę opodatkowania WNT wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 października 2021 r.,
k) zmiany wynikające z orzecznictwa TSUE i Pakietu Slim VAT 2 od 1 października 2021 r. w zakresie warunków do odliczenia podatku naliczonego – problematyczne zagadnienie warunku otrzymania faktury w ciągu 3 miesięcy,
l) SLIM VAT 3 – zniesienie obowiązku posiadania faktury do odliczenia VAT przy WNT.

5. Eksport towarów:
a) pojęcie eksportu towarów,
b) eksport bezpośredni i pośredni,
c) warunki stosowania stawki 0% VAT w eksporcie bezpośrednim i pośrednim,
d) dowody dokonania eksportu towarów,
e) obowiązek podatkowy,
f) zaliczki w eksporcie po zmianach SLIM VAT w zakresie wydłużenia terminu otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE w przypadku otrzymania zaliczki,
g) podstawa opodatkowania,
h) orzeczenia TSUE i NSA w zakresie eksportu (dokumentowanie eksportu, brak nabywcy, zachowanie ciągłości transportu, itp.).

6. Import towarów:
a) sposoby rozliczania importu towarów,
b) podatnik w imporcie towarów,
c) procedura uproszczona w przypadku importu towarów – rozliczanie podatku należnego w deklaracji podatkowej,
d) obowiązek podatkowy VAT,
e) zasady ustalania podstawy opodatkowania,
f) korekta transakcji importu towaru w terminie 4 miesięcy w ramach procedury uproszczonej – zmiany wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 września 2021 r.

7. Transakcje łańcuchowe i trójstronne:
a) miejsce świadczenia w dostawach towarów, WNT i w dostawach łańcuchowych oraz zmiany wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 października 2021,
b) skutki zastosowania miejsca świadczenia i obowiązki dokumentacyjne uczestników transakcji trójstronnej,
c) zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych z uwzględnieniem Pakietu Quick Fixes (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.),
d) możliwości stosowania procedury uproszczonej – warunki i obowiązki uczestników transakcji
e) ważne orzecznictwo TSUE odnoszące się do sposobu wystawiania faktury w transakcjach trójstronnych.

8. Świadczenie usług w obrocie zagranicznym:
a) pojęcie importu i „eksportu” usług,
b) określanie miejsca świadczenia usług,
c) ustalenie statusu nabywcy jako podatnika obowiązkiem świadczącego usługę,
d) pojęcie „siedziby działalności gospodarczej” oraz „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”,
e) świadczenie usług na rzecz podmiotów nieposiadających statusu podatnika,
f) opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami,
g) opodatkowanie usług transportowych,
h) miejsce świadczenia w przypadku usług związanych z targami, wystawami, konferencjami itp.,
i) opodatkowanie usług gastronomicznych oraz cateringowych,
j) miejsce świadczenia przy krótkoterminowym najmie środków transportu,
k) zasady powstawania obowiązku podatkowego w imporcie usług,
l) nowe zasady odliczania VAT z tytułu importu usług,
m) odejście od uzależnienia możliwości odliczenia VAT od prawidłowego terminu wykazania obowiązku podatkowego (skreślenie zmiany wprowadzonej w 2017) – zmiana wynikająca z orzecznictwa TSUE i Pakietu Slim VAT 2 od 1 października 2021 w zakresie warunków do odliczenia podatku naliczonego) określanie momentu wykonania usługi w przypadku importu usług,
n) podstawa opodatkowania,
o) stawki podatku,
p) dokumentacja konieczna do rozliczenia importu usług oraz świadczenia usług opodatkowanego poza terytorium Polski,
q) zmiany w rozliczaniu transakcji zmniejszających podstawę opodatkowania importu usług wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 października 2021 r.

9. Zasady przeliczania kursu walut dla potrzeb rozliczenia podatku VAT:
a) zasada ogólna przeliczania kursu waluty obcej,
b) wyjątki od zasady ogólnej (wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego),
c) SLIM VAT – zmiany wprowadzone od 1 stycznia 2021 r. dające możliwość zastosowania spójnego kursu walut dla celów rozliczeń VAT i podatku dochodowego,
d) SLIM VAT 3 – wprowadzenie od 1 lipca 2023 r. regulacji dla przeliczenia podstawy opodatkowania przy korektach in plus oraz in minus,
e) przeliczanie kursu waluty dla faktur wystawianych w Krajowym Systemie e Faktur (KSeF).

DZIEŃ IV
Prawo do odliczenia podatku VAT

1. Odliczenie podatku naliczonego:
a) warunki odliczenia podatku naliczonego,
b) jakie dokumenty są niezbędne, aby odliczyć VAT w transakcjach krajowych i międzynarodowych,
c) terminy odliczenia (SLIM VAT –regulacje w zakresie wydłużenia terminu odliczenia podatku VAT do 4 miesięcy),
d) odliczenie a wydanie towaru/wykonanie usługi,
e) przedawnienie prawa do odliczenia podatku naliczonego,
f) nowe uprawnienie do korekty podatku naliczonego w całym okresie prawa do odliczenia – zmiany wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 października 2021,
g) orzecznictwo TSUE dotyczące odliczenia VAT na podstawie umowy pisemnej.

2. Ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego:
a) kwalifikacja wydatku na gruncie podatku dochodowego a odliczenie w VAT,
b) usługi noclegowe oraz gastronomiczne – w tym pakiet SLIM VAT w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu usług noclegowych w celu ich dalszego refakturowania,
c) faktury od nieuczciwych kontrahentów (puste faktury),
d) odliczanie w przypadku nieprawidłowo wystawionych faktur,
e) odliczanie VAT a system STIR (System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej) – narzędzie Ministerstwa Finansów do walki z wyłudzeniami VAT,
f) odliczanie VAT a Biała Lista podatników VAT,
g) odliczanie VAT a „Analizator” czyli program fiskusa do sprawdzania poprawności rozliczeń podatku VAT.

3. Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z pojazdami:
a) definicja pojazdu samochodowego w ustawie o VAT i w Prawie o ruchu drogowym,
b) sposób wykorzystania pojazdu:
• pojazdy wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej,
• pojazdy wykorzystywane w sposób mieszany,
• pojazdy częściowo przeznaczone do najmu (np. na cele prywatne pracowników),
• pojazdy o nieustalonym statusie.
c) sposób wykorzystania pojazdu a zakres prawa do odliczenia,
d) zmiana sposobu wykorzystania pojazdu a obowiązek / prawo korekty podatku naliczonego,
e) typy pojazdów a zakres prawa do odliczenia:
• samochody o masie całkowitej powyżej 3,5 tony,
• samochody osobowe,
• pojazdy o przeznaczeniu szczególnym (m.in. busy, vany, pick-upy),
• pojazdy specjalne (m.in. agregaty, koparki, pogrzebowe, bankowozy, żuraw drogowy),
f) wydatki związane z użytkowaniem pojazdów firmowych a zakres prawa do odliczenia:
• zakup pojazdu,
• rata leasingowa / czynsz za najem,
• wydatki na paliwo / olej napędowy / gaz do napędu,
• pozostałe wydatki eksploatacyjne (serwis, części, przejazd autostradą, parkingi, myjnie itp.).
g) szczególny status pojazdów użytkowanych na podstawie umowy leasingu,
h) obowiązki formalne dotyczące wykazania odpowiedniego statusu pojazdu,
i) obowiązek zawiadomienia Naczelnika Urzędu Skarbowego o sposobie wykorzystania pojazdu (VAT-26) oraz zmiany wprowadzone Pakietem „Slim VAT-2” od 1 października 2021 (nowy wzór i termin składania),
j) zasady prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

4. Odliczanie w oparciu o prewspólczynnik i współczynnik sprzedaży:
a) obowiązek odliczania VAT w oparciu o proporcję,
b) zasady ustalania prewspółczynnika i współczynnika sprzedaży w oparciu o obrót w roku poprzednim,
c) Inne metody obliczania prewspółczynnika,
d) SLIM VAT 3 – podniesienie progu pozwalającego na przyjęcie proporcji 100%,
e) SLIM-VAT 3 – proporcja ustalana samodzielnie (nowość).

5. Korekta podatku naliczonego:
a) korekta roczna,
b) korekta 5- i 10-letnia,
c) zmiana przeznaczenia towaru a obowiązek korekty,
d) zasady korekty w przypadku utraty / zniszczenia środka trwałego – ważne orzecznictwo TSUE.
e) SLIM VAT 3 – określenie przypadków, w których brak jest konieczności uwzględniania korekty rocznej podatku naliczonego.

6. Zwrot nadwyżki podatku naliczonego nad należnym (zwrot VAT):
a) podstawowe zasady zwrotu,
b) terminy zwrotu,
c) postępowanie kontrolne a zwrot,
d) zabezpieczenie majątkowe,
e) zwrot w terminie przyśpieszonym,
f) zwrot na rachunek VAT,
g) zwrot w braku sprzedaży,
h) nowe terminy wprowadzone „Polskim Ładem” i pakietem KSeF (zwrot 15 dniowy dla podatników stosujących rozliczenia bezgotówkowe oraz zwrot 40-dniowy).

7. Dodatkowe zobowiązanie podatkowego w VAT (dodatkowa sankcja za nieprawidłowe rozliczenia w VAT):
a) okoliczności zastosowania sankcji do 15%, 20%, 30% i 100%,
b) SLIM VAT 3 od 1 lipca 2023 r. – obniżenia sankcji, możliwość odstąpienia od wymierzenia sankcji VAT przez organy podatkowe,
b) okoliczności wyłączające zastosowane ww. sankcji,
c) sankcje w świetle wyroku TSUE z kwietnia 2021.

8. Ulga na złe długi:
a) pojęcie nieściągalnej wierzytelności,
b) warunki skorzystania z ulgi,
c) d) ujęcie ulgi w deklaracjach VAT,
e) zasady dokonywania korekty podatku należnego przez sprzedawcę oraz podatku naliczonego przez nabywcę,
f) zmiany w zakresie ulgi na złe długi wynikające z wyroku TSUE oraz Pakietu Slim VAT.

Informacje organizacyjne

Cena: 4490 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:
• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Harmonogram szkolenia

Dzień przed szkoleniem wysłanie do Uczestników materiałów szkoleniowych w formacie PowerPoint lub/i PDF 09:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – 15:30 – szkolenie w trakcie szkolenia przewidziane są przerwy

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy

Zapytaj o najbliższy termin szkolenia: szkolenia@adnakademia.pl

Zaufali nam: