GRATIS - PODRĘCZNIK PRAWO PRACY 2025!

Prawo pracy 2025 – wszystko, co chcesz wiedzieć o zmianach w prawie pracy w 2025 roku

Cena: 1790 zł + 23% VAT

Kategoria: , , ,

Czas trwania: 2 dni
Cena: 1790 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan

Prawo Pracy 2025 stanowi doskonałe uzupełnienie Akademii Kadr 2025 oraz edycji z poprzednich lat.

Uczestnicy szkolenia otrzymają ponadto uaktualniony, gruntownie przebudowany i rozszerzony Podręcznik Prawo Pracy 2025 (wydanie 2025). W Nowym Podręczniku omówiono jeszcze większą ilość problematycznych zagadnień łączących się z zatrudnianiem pracowników. Wskazano liczne rozwiązania zgodne z poglądami Komentatorów i poglądami Sądów Pracy.

Cel szkolenia

Uczestnicy dowiedzą się nie tylko, co można lub należy zrobić w określonych sytuacjach związanych z zatrudnieniem pracowników, ale również jak to zrobić. Szkolenie w przeważającej części opierać się będzie na pracy na autorskich wzorach dokumentów i gotowych rozwiązaniach, które po dostosowaniu mogą być wykorzystane przez każdego pracodawcę. W trakcie szkolenia Uczestnicy zapoznają się również z aktualnymi wyrokami Sądów Pracy oraz interpretacjami urzędowymi (Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) a także zaktualizują wiedzę i rozwiną umiejętności z zakresu praktycznego stosowania przepisów prawa pracy.

Adresaci szkolenia

Kierownicy, menedżerowie, starsi specjaliści i specjaliści działów kadr i płac oraz działów personalnych z dłuższym stażem. Poziom zaawansowany, skierowany do osób, które uczestniczyły już w szkoleniach z prawa pracy, szczególnie byli Uczestnicy 3- dniowego szkolenia „Akademia kadr” lat poprzednich.

Program szkolenia

DZIEŃ I
Zatrudnianie pracowników w 2025 roku – aspekty, na które każdy pracodawca powinien zwrócić uwagę.

Warsztat aktualizujący wiedzę w zakresie wybranych instytucji prawa pracy. Dobór tematów nie jest przypadkowy. W procesie selekcji zagadnień wybrano te, które mają największe praktyczne znaczenie z punktu bieżącego funkcjonowania Działów HR oraz te, które budziły największe wątpliwości w minionym 2024 roku. Kluczową kwestią niezmiennie pozostaje właściwe – odpowiadające zmianom prawa i jego aktualnym interpretacjom – prowadzenie szeroko pojętej dokumentacji pracowniczej, jak również odpowiednie i terminowe reagowanie przez pracodawcę na różne sytuacje (wnioski, skargi), które dotyczą sytuacji indywidualnych pracowników. Jakie klauzule wolno, a jakich nie wolno stosować w umowach zawieranych z pracownikami w 2025 roku. Pracodawcy za sprawą rządowego projektu ustawy o zmianie Kodeksu pracy, zawierającego nową definicję mobbingu raz jeszcze powinni uważnie przyjrzeć się tej tematyce. Omówimy więc mobbing w praktycznym ujęciu. Sądy Pracy rozpoznając odwołania pracowników od wypowiedzenia od kilkunastu lat konsekwentnie badają sposób doboru pracowników do zwolnienia. Skąd zatem nadal biorą się problemy pracodawców w tym temacie? Pokażemy jak sporządzić wymaganą dokumentację nawiązującą do kryteriów doboru. Pracownicy zyskali instytucję elastycznej organizacji czasu pracy. Omówimy ją i podpowiemy też na ile przepisy działu szóstego Kodeksu pracy pozwalają na elastyczność, ale z punktu widzenia pracodawcy. Uczestnicy dowiedzą się ponadto co można odpisać inspektorowi pracy, który nakazał w wystąpieniu naliczenie pracownikowi wynagrodzenia za godziny nadliczbowe oraz jak postąpić w przypadku wydania konkretnego orzeczenia przez sąd pracy. Wśród odpowiedzi na wiele nurtujących działy HR tematów znajdzie się również wskazanie dobrych praktyk minimalizujących ryzyko sporów przed sądem pracy oraz wyjaśnienia dotyczące zakresu porozumienia zawartego z pracownikiem, który zgłosił roszczenia względem pracodawcy.

1. Teczka osobowa i dokumentacja pracownicza w 2025 roku:
• jakie dokumenty nadal wyłącznie w formie pisemnej;
• umowa o pracę w 2025 r. – jakie klauzule powinny a jakie nie powinny być stosowane przez pracodawców (zakaz zatrudniania, zakaz konkurencji, zachowanie poufności, kary umowne) – kompendium;
• umowa o pracę przy niepełnym etacie (postanowienia, orzeczenie TS z 19.10.2023 r. w sprawie C-660/20);
• wniosek pracownika o zmianę rodzaju umowy o pracę (na czas nieokreślony) – jak odpowiedzieć;
• notatka z rozmowy dyscyplinującej – treść, czas i miejsce przechowywania;
• świadectwo pracy w 2025 r. – kompendium
• wykroczenia dot. dokumentacji pracowniczej stwierdzane przez PIP na podstawie sprawozdania z działalności PIP.

2. Co należy wiedzieć o mobbingu w 2025 r. – mobbing w praktycznym ujęciu:
• rządowy projekt zmiany Kodeksu pracy – nowa definicja mobbingu.
• przykładowa lista (45) zachowań mobbingowych – Heinz Leymann, a rok 2025;
• wymagający przełożony a mobbing;
• nowy przełożony a mobbing;
• zapewnienie realizacji planu a mobbing;
• krytyka pracownika a mobbing;
• zmiana miejsca pracy pracownika a mobbing;
• konflikt z pracownikiem a mobbing;
• zarzut mobbingu skierowany do przełożonego – przy okazji – w wiadomości email, na komunikatorze, w trakcie spotkania itp.;
• pomówienie o mobbing,
• skarga na mobbing jako reakcja pracownika na informację o zwolnieniu z pracy.

3. Czas pracy w 2025 r. – na jakie zmiany pozwalają pracodawcy przepisy działu szóstego Kodeksu pracy i jak się ma do tego elastyczna organizacja czasu pracy przewidziana jako uprawnienie pracownika:
• wymiar czasu pracy w 2025 r.
• kiedy warto i jak zmienić system czasu pracy;
• kiedy warto i jak można zmienić okres rozliczeniowy;
• jak wprowadzić ruchomy rozkład czasu pracy;
• jak zmienić rozkład czasu pracy;
• jak zmienić porę nocną
• kiedy warto mieć na uwadze zmianę pojęcia „niedzieli”;
• kiedy warto wprowadzić pracę zmianową;
• jak zmienić limit nadgodzin;
• elastyczna organizacja czasu pracy pracownika – kompendium.

4. Kryteria doboru pracownika do zwolnienia – niuanse:
• kiedy trzeba porównywać zwalnianych pracowników (stanowiska podobne);
• sprawiedliwe i sprawdzalne kryteria doboru pracownika do zwolnienia;
• przydatność pracownika do pracy w zmienionej organizacji – subiektywna ocena przełożonego a kryterium doboru do zwolnienia;
• nabycie prawa do emerytury jako kryterium doboru do zwolnienia;
• dokumentowanie doboru pracowników do zwolnienia przy zastosowaniu kryteriów doboru (na potrzeby pracodawcy, na potrzeby sądu pracy);
• informowanie pracownika o zastosowanych kryteriach wyboru (treść wypowiedzenia, wskazanie kryteriów a nawiązanie do kryteriów).

5. Wystąpienie inspektora pracy – jak powinien postąpić pracodawca:
• jakie naruszenia mogą być objęte wystąpieniem inspektora pracy;
• czy pracodawca może nie zastosować się do co wskazań objętych wystąpieniem inspektora PIP
• jak i w jakim terminie należy sformułować odpowiedź na wystąpienie.

6. Dobre praktyki minimalizujące ryzyko sporów z pracownikami:
• porozumienie z pracownikiem (forma, treść, zrzeczenie się roszczeń);
• sposoby kontrolowania pracy nadliczbowej;
• jak uniknąć pozwu o zapłatę zadośćuczynienia;
• zasada równości wynagrodzeń pracowników – jak uchronić się przed zapłatą odszkodowania;
• postępowanie wyjaśniające przed ukaraniem pracownika karą porządkową;
• postępowanie wyjaśniające przed rozwiązaniem umowy o pracę i inne dobre praktyki związane z rozwiązywaniem umów o pracę;
• kompensata wzajemnych roszczeń pracodawcy i pracownika.

7. Pracownik i pracodawca w sądzie pracy po zmianach procedury cywilnej:
• spory o nadgodziny, o przywrócenie do pracy (odszkodowanie), o roszczenia związane z mobbingiem i dyskryminacją – wyroki z 2024 r.;
• kto co musi udowodnić w sądzie pracy (spory o nadgodziny, o przywrócenie do pracy (odszkodowanie), o roszczenia związane z mobbingiem i dyskryminacją);
• czy sąd pracy może ustalić pracownikowi wyższe wynagrodzenie;
• jakie dokumenty składa pracodawca w sądzie pracy;
• opłaty ponoszone przez strony sporu;
zabezpieczenie roszczenia pracownika o przywrócenie do pracy – kiedy i na jakich zasadach może o nim postanowić sąd pracy;
• przywrócenie do pracy na mocy nieprawomocnego wyroku sądu pracy;
• kiedy należy zapłacić kwoty zasądzone wyrokiem sądu pracy;
kiedy jest konieczne wydanie pracownikowi nowego świadectwa pracy i jakie umieszcza się w nim informacje.

DZIEŃ II
Regulaminy prawa pracy w 2025 roku – aspekty, na które każdy pracodawca powinien zwrócić uwagę.

Warsztat pozwalający zdobyć unikalną wiedzę w zakresie wybranych aspektów wewnętrznego porządku prawnego, który tworzą ustalane przez pracodawców regulaminy. Regulaminy stanowią źródło prawa pracy, które z punktu widzenia hierarchii prawa muszą być zgodne z aktami wyższego rzędu – ustawami i rozporządzeniami, ale z drugiej strony ich postanowienia mogą być dla pracownika korzystniejsze. Tutaj również dobór tematów nie był przypadkowy. Nierzadko raz ustalony regulamin pracy popada w zapomnienie i przez lata nie jest poddawany rewizji, i nie chodzi tylko o kłopotliwy rozdźwięk pomiędzy aktualnymi przepisami KP a regulaminem, ale o niewykorzystanie potencjału tej regulacji. Postanowienia regulaminu pracy mają kapitalne z punktu widzenia organizacji pracy znaczenie. Właściwe rozwiązania rzutują na możliwość skuteczniejszego pociągania pracowników do odpowiedzialności w przypadku naruszenia ustalonego porządku. Naruszenie postanowień regulaminu stanowi również naruszenie podstawowego obowiązku pracownika, co otwiera szersze możliwości, gdy chodzi o rozwiązywanie z pracownikami umów. Dlatego tak ważne jest posiadanie nowoczesnego regulaminu pracy w pełni odpowiadającego potrzebom pracodawcy w 2025 roku. Omówione zostaną ważkie regulacje regulaminowe dotyczące usprawiedliwiania nieobecności w pracy, korzystania z telefonów prywatnych w trakcie pracy, rejestracji czasu pracy, czy Komisji antymobbingowej. Pokażemy również jak sporządzić wymaganą dokumentację w sytuacji, w której zaistnieje konieczność wyboru przedstawicieli załogi. Pracodawcy tworzący plany urlopowe nie przestają mieć wątpliwości, kto pozostaje dysponentem urlopu wypoczynkowego w zakresie okresu na jaki ma on być udzielony. Czy pracodawca może nie uwzględnić wniosków pracownika i zaplanować urlop w innym terminie? Czy legalne jest wprowadzenie przerwy urlopowej w całym przedsiębiorstwie? Pokażemy jakie ma możliwości pracodawca w tym zakresie. Uczestnicy dowiedzą się ponadto jakie są zalety wprowadzenia premii frekwencyjnej, a także czy w związku z publikacją Dyrektywy 2023/970 polscy pracodawcy powinni już zacząć wdrażać rozwiązania w zakresie przejrzystości wynagrodzeń. Wśród odpowiedzi na wiele nurtujących tematów znajdzie się również wskazanie, czy warto, a jeżeli tak to jakie rozwiązania można wprowadzić aby nie zostać zaskoczonym w temacie prawa pracownika do bycia offline. Nie zapomnimy też poświęcić odpowiedniej ilości czasu, na omówienie ważnych aspektów, które podlegają regulacji regulaminów: Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i Pracy zdalnej.

1. Kiedy pracodawca powinien poważnie rozważyć rewizję regulaminów: pracy, wynagradzania i innych:
• co jaki czas należy dokonywać rewizji regulaminów;
• jak stary jest ustalony regulamin – postanowienia, które wskazują na nieaktualność regulacji regulaminowej;
• jakie są konsekwencje braku zmian regulaminów w związku ze zmianą przepisów – co należy zmienić na już, a co może poczekać;
• postanowienia w nowoczesnym regulaminie pracy i wynagradzania (2025);
• sposób zapoznania pracownika z wprowadzonymi zmianami regulaminów.

2. Regulaminowy zakaz korzystania z prywatnego telefonu w trakcie pracy – czy taki zapis jest legalny?

3. Ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków – katalog obowiązków w Regulaminie pracy:
• jaki charakter mają tego typu postanowienia;
• czy pracodawca może się na nie powoływać przy dyscyplinowaniu pracowników (nakładaniu kar porządkowych);
• czy pracodawca może się nie powoływać przy formułowaniu przyczyn rozwiązania umowy z pracownikiem.

4. Usprawiedliwianie nieobecności w pracy – postanowienia Regulaminu pracy:
• jak się ma regulamin do pewnego rozporządzenia wykonawczego;
• dlaczego nie należy powielać zapisów wynikających z rozporządzenia w sprawie usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

5. System RCP:
• jakich zapisów w regulaminie pracy powinien wystrzegać się pracodawca, który wprowadził elektroniczną rejestrację czasu pracy.

6. Komisja Antymobbingowa w Regulaminie pracy:
• kto powinien wchodzić w skład Komisji;
• osoba zaufana wskazana przez pracownika;
• osoby z zewnątrz organizacji w Komisji Antymobbingowej.

7. Regulaminy u pracodawcy a osoby zarządzające i zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych niepracownicze:
• umowy B2B a regulamin pracy i regulamin wynagradzania;
• zleceniobiorcy a regulamin pracy i regulamin wynagradzania;
• główna księgowa a postanowienia regulaminu wynagradzania.

8. Plan urlopów – niuanse:
• czy, a jeżeli tak to kiedy pracodawca jest związany wnioskiem pracownika o urlop;
• kiedy pracownik może żądać zmiany terminu urlopu objętego planem;
• czy możliwa jest przerwa urlopowa w całym przedsiębiorstwie.

9. Wybór przedstawicieli pracowników:
• kiedy przepisy wymagają konsultacji z przedstawicielami pracowników, jaki charakter mają takie konsultacje i czy wpływają na ważność czynności pracodawcy;
• kto nie może być przedstawicielem pracowników,
• jak sformalizować wybór przedstawicieli pracowników;
• jak przeprowadzić wybór żeby nie można było kwestionować jego ważności.

10. Widełki wynagrodzeń w Regulaminie wynagradzania a luka płacowa:
• jakie przygotowania należy poczynić w związku z publikacją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla kobiet i mężczyzn za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania;

11. Premia frekwencyjna – niuanse:
• kiedy jest dopuszczalna i jak ją odpowiednio sformalizować;
• sposób na nadużycia związane ze zwolnieniami lekarskimi.

12. Wewnętrzna polityka co do kontaktów z pracownikiem po godzinach pracy:
• prawo pracownika do bycia offline – czy pracodawcy już muszą czynić jakieś przygotowania w tym zakresie;
• prawo pracownika do odpoczynku dobowego i tygodniowego;
prawo pracownika do niezakłóconego urlopu wypoczynkowego.

13. Legalność uzależnienia w Regulaminie ZFŚS wypłaty dofinansowania do wypoczynku od długości urlopu wypoczynkowego:
• czy taki standardowy zapis może być uznany za niezgodny z ustawą.

14. Regulamin pracy zdalnej, a czas pracy – niuanse:
• jaki system czasu pracy przy pracy zdalnej;
• przerywany system czasu pracy czy przerywana praca;
• jaki rozkład czasu pracy przy pracy zdalnej;
• odpoczynki (dobowe i tygodniowe) w pracy zdalnej;
• kontrola czasu pracy zdalnej.


*Program chroniony prawem autorskim. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie i wykorzystywanie części lub całości informacji, programów zawartych w ofercie ADN Akademia w formie elektronicznej lub innej bez zgody autora zabronione.

Informacje organizacyjne

Cena: 1790 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat

Miejsce i godziny zajęć

Godziny zajęć: 10:00 – 15:30

Miejsce zajęć: centrum w/w miast

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Anna Niedziółka
22 208 28 26
anna.niedziolka@adnakademia.pl

Monika Sokołowska
22 162 78 24
monika.sokolowska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
13-03-202514-03-2025Warszawa
20-03-202521-03-2025Kraków
20-03-202521-03-2025Poznań
10-04-202511-04-2025Gdańsk
24-04-202525-04-2025Wrocław
24-04-202525-04-2025Warszawa
26-05-202527-05-2025Warszawa

Zaufali nam: