BILET DO TEATRU W CENIE

XXXIV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA PODATKOWA
Podatki 2025 – zrealizowane i planowane zmiany w VAT, CIT, PIT, PoN – aktualne problemy i spory podatkowe

Cena: 2890 zł + 23% VAT

Kategoria: , , ,

Czas trwania: 3 dni
Cena: 2890 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan

Marcin Chomiuk – Partner Zarządzający w ADN Podatki Sp. z o.o. Licencjonowany doradca podatkowy, praktyk z blisko 25 letnim stażem, który doświadczenie zawodowe zdobywał w trakcie pracy w Artur Andersen oraz PricewaterhouseCoopers (PwC). Przez ostatnie 9 lat pracy w PwC był partnerem odpowiedzialnym za doradztwo w zakresie podatków pośrednich w PwC oraz za zespół doradztwa dla podmiotów finansowych. W ramach swojej pracy doradzał zarówno największym międzynarodowym koncernom, jak i lokalnym spółkom polskim. Współautor pierwszego na polskim rynku komentarza do unijnych przepisów o VAT (VI Dyrektywy VAT – obecnie Dyrektywy 112) oraz autor wielu publikacji w prasie codziennej i specjalistycznej. Współautor programu studiów oraz wykładowca akademicki podatkowych studiów podyplomowych na Wydziale Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz SGH w Warszawie. Jako niezależny ekspert organizacji przedsiębiorców Lewiatan reprezentował interesy podmiotów gospodarczych w Ministerstwie Finansów i komisjach sejmowych. Wygrał przed TSUE sprawę BGŻ Leasing (C-224/11) dot. sposobu opodatkowania VAT-em usług ubezpieczeniowych sprzedawanych przy okazji usług leasingu, która odmieniła rynek leasingowy w Polsce. Nagradzany jako najlepszy doradca VAT w Polsce.

Aneta Lech-Pożarowska – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów”.

Radosław Żuk – doradca podatkowy. Prawnik, doradca podatkowy, nagradzany w rankingach prawników organizowanych przez Rzeczpospolitą, wykładowca na SGH, posiadający 17-letnie doświadczenie w doradztwie prawno-podatkowym na rzecz największych polskich i zagranicznych przedsiębiorstw. Posiada bogate doświadczenie m.in. w branży energetycznej, FMCG, budowlanej oraz finansowej. Autor licznych publikacji z zakresu prawa i podatków. Przeprowadził ponad 2300 wykładów z zakresu prawa podatkowego oraz prawa korporacyjnego. Współpracownik Forbes, Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu oraz Rzeczpospolitej. Współtwórca „Wiadomości Podatkowych” w TaxPress TV oraz Wieceprzewodniczący Rady Programowej miesięcznika „Kazus Podatkowy”.

Wioleta Biel – Madoń – Doradca podatkowy, Prezes zarządu w BG Tax & Legal. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie podatków dochodowych i międzynarodowych systemów podatkowych. Doświadczenie zdobywała m.in. w Deloitte Poland. Klientom doradza głównie w przedmiocie prawidłowego rozliczania pracowników i implikacji podatkowych transgranicznych przepływów pieniężnych.

Mateusz Cedro – Senior Manager w ADN Podatki, doktorant w Katedrze Prawa Finansowego Uniwersytetu Łódzkiego, absolwent UKSW, UW i AON, praktykę zawodową realizował w zakresie bezpośredniego doradztwa podatkowego, poprzez działalność szkoleniową i akademicką. Doświadczenie zawodowe zdobywał w czołowych polskich kancelariach podatkowych przechodząc ścieżkę kariery od Konsultanta do Partnera. Wieloletni wykładowca na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w Szkole Głównej Handlowej, a także na Akademii Leona Koźmińskiego, Uczelni Łazarskiego, Wyższej Szkole Bankowej czy Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów. W ramach pracy dydaktycznej zrealizował szereg szkoleń z zakresu prawa podatkowego, specjalizując się w szczególności w VAT, CIT, PoN oraz procedurze podatkowej.Posiada bogate doświadczenie praktyczne wynikające z prowadzenia licznych sporów z Krajową Administracją Skarbową, specjalizuje się w problemach podatkowych branży budowlanej i deweloperskiej, HoReCa, TSL, wod-kan i branży wydobywczej. Autor i współautor publikacji książkowych z zakresu prawa podatkowego, wieloletni zastępca redaktora naczelnego miesięcznika TAXFIN.PL, publikował liczne artykuły na łamach czasopism i gazet: „Kontrole w Firmie” „Wiedza i Podatki”,, Dziennik Gazeta Prawna” oraz „Rzeczpospolita”.

Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.

Joanna Szymańska –Kubica – licencjonowany doradca podatkowy, doświadczony praktyk w dziedzinie finansów, rachunkowości, podatków, inwestycji, prawa. Absolwentka Wydziału Finansów i Inwestycji Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz kilkunastu kierunków studiów podyplomowych w zakresie finansów, doradztwa podatkowego, rachunkowości, audytu, kadr i płac, prawa karno-skarbowego, prawa gospodarczego i handlowego, międzynarodowych strategii podatkowych, prawa innych krajów, prawa spółek z udziałem Skarbu Państwa. Właścicielka dużej kancelarii prawno-podatkowej. Wpisana na listę Biegłych Rzeczoznawców w dziedzinie doradztwa podatkowego, posiada certyfikat Usługowego Prowadzenia Ksiąg Rachunkowych oraz wpis na listę Doradców Podatkowych, ukończone egzaminy na biegłego rewidenta, zaliczone egzaminy do Rad Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa.

Paweł Babicz – Senior Associate w ADN Podatki Sp. z o.o. Spółka Doradztwa Podatkowego. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Doświadczenie zdobywał w polskiej spółce doradztwa podatkowego, gdzie przez kilkanaście lat zajmował się problematyką cen transferowych. Następnie – jako pracownik krajowej grupy kapitałowej z branży energetycznej – wspierał zespół finansowo – księgowy funkcjonujący w ramach Centrum Usług Wspólnych w zarządzaniu funkcją podatkową. Paweł posiada również wiedzę i doświadczenie z zakresu przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Certyfikowany AML Officer). Współautor książki „Ceny transferowe. Lokalna i grupowa dokumentacja podatkowa oraz inne obowiązki sprawozdawcze”, autor licznych publikacji dotyczących transfer pricing w prasie codziennej i specjalistycznej. Paweł jest także doświadczonym wykładowcą – ma za sobą ponad 100 wystąpień, szkoleń lub warsztatów poświęconych głównie rozliczeniom pomiędzy podmiotami powiązanymi.

DZIEŃ I – PODATEK VAT

8:30-9:00

powitalna kawa

9:00-10:15

Kierunki rozwoju legislacji VAT, spory w zakresie VAT – Marcin Chomiuk

10:15-10:30

przerwa kawowa

10:30-11:45

Podatek VAT 2025 – transakcje zagraniczne, w tym zmiany 2025 – Aneta Lech

11:45-12:00

przerwa kawowa

12:00-13:15

Podatek VAT 2025 – sprzedaż krajowa – Aneta Lech
V. Sprzedaż krajowa i odliczanie VAT obecnie, a sprzedaż i odliczanie w perspektywie najbliższych miesięcy:
1. Obowiązek podatkowy powstający w dacie wystawienia faktury w kontekście nowego rozumienia tej daty w obowiązkowym KSeF – porównanie stanu obecnego i przyszłego (co w sytuacji, gdy faktura nie zostanie wysłana, a ponowienie wysyłki nastąpi w kolejnym miesiącu?).
2. Prawo do odliczenia VAT a nowe rozumienie otrzymania faktury. Porównanie stanu obecnego i przyszłego.
3. Jak się zachować w przypadkach awarii i trybów off-line w kontekście obowiązku podatkowego oraz ustalenia momentu odliczania VAT?
4. Przypomnienie zmian dotyczących faktur zaliczkowych, wprowadzonych we wrześniu 2023 r.
VI. Faktury i paragony. Faktury korygujące:
1. Paragony z drukarek fiskalnych oraz paragony z NIP jako faktury – teraz i w przyszłości.
2. Przypomnienie rozliczania faktur korygujących na plus i na minus obecnie oraz jak to się zmieni w przyszłości (KSeF)?
3. Treść faktury zaliczkowej i korygującej po zmianach wprowadzonych w latach 2022-2024

13:15-14:00

lunch

14:00-15:15

Podatek VAT 2025 – zmiany z końca 2024 r. oraz zmiany 2025 – Aneta Lech
VII. Różne zmiany w VAT 2024-2025:
1. Ulgi w VAT związane z powodzią (stawka 0% na materiały budowlane oraz stawka 0% od różnych darowizn i nieodpłatnych świadczeń) – czy zostały przedłużone?
2. Wydłużenie terminów płatności oraz deklaracji w związku z powodzią – czy zostały przedłużone?
3. Zmiany stawek VAT od 1.1.2025 r. na różne towary.
4. Brak integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.
5. Zmiany w zakresie kas fiskalnych.
6. Zmiany w procedurze marży dla antyków, przedmiotów kolekcjonerskich i dzieł sztuki.
VIII. Uproszczenie transgranicznych rozliczeń VAT (SME) i inne zmiany 2025:
1. Stosowanie zwolnienia podmiotowego z art. 113 ustawy od 1.1.2025 r.
2. Możliwość i procedura stosowania zwolnień podmiotowych przez polskiego podatnika w innych krajach UE od 1.1.2025.
3. Korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w Polsce przez drobnych przedsiębiorców z innych państw UE od 1.1.2025.
4. Czy korzystanie ze zwolnienia podmiotowego może zastąpić OSS? Wzajemna relacja między tymi regulacjami.
5. Wzmianka: VAT w systemie kaucyjnym.


DZIEŃ II – PODATEK VAT I CIT

8:30-9:00

powitalna kawa

9:00-10:15

Podatek VAT 2025 – aktualne i przyszłe problemy – Radosław Żuk
I. Techniczne aspekty KSeF, czyli do czego trzeba się przygotować wcześniej:
1. Certyfikaty wystawcy faktur do pobrania prawdopodobnie od listopada 2025 r. – czemu służą i dlaczego należy je pobrać?
2. Pieczęć elektroniczna – uproszczenia i zagrożenia. Czy ją stosować?
3. Ustalenie procedury osób odpowiedzialnych za wystawianie faktur, szczególnie w kontekście planowanych wysyłek wsadowych za pomocą pieczęci elektronicznej. Czy wyrok TSUE z 30 stycznia 2024 r. (C-442/22) mógłby zostać wykorzystany przeciwko podatnikom w razie braku takiej regulacji?
4. Uzgodnienie z wdrożeniowcami m.in.: sposobu ustalania daty otrzymania faktury (nie widać jej na numerze KSeF); sposobu generowania kodów QR; ustalenia czy należy zastosować schemę właściwą dla awarii/offline; czy pobieramy z KSeF kopię pliku XML, czy jedynie dane z pliku (kwestia archiwizacji po 10 latach); załączania załączników do faktury, itp.
5. Obieg dokumentów w firmie oraz dekretacja.
II. Merytoryczne problemy VAT – przypomnienie wybranych zagadnień
1. Jak zgłaszać VAT-26 po ostatnich zmianach?
2. Czas na korektę w imporcie towarów w procedurze uproszczonej.
3. Korygowanie deklaracji w celu odliczenia VAT – za jaki okres i do kiedy?
4. Ulga na złe długi w VAT po ostatnich zmianach.
5. Sankcje VAT.

10:15-10:30

przerwa kawowa

10:30-11:45

Minimalny podatek dochodowy i Globalny podatek minimalny – nowe obciążenia po stronie przedsiębiorców – Radosław Żuk
III. Minimalny podatek dochodowy
1. Przesłanki opodatkowania tzw. minimalnym CIT.
2. Dwa sposoby na ustalenie podstawy opodatkowania.
3. Ograniczenia i zwolnienia.
IV. Globalny Podatek Minimalny (Pillar 2)
1. Globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy i podatek wyrównawczym od niedostatecznie opodatkowanych zysków.
2. Kwalifikacja dochodu (straty).
3. Bezpieczne przystanie oraz przepisy szczególne w okresie początkowym.

11:45-12:00

przerwa kawowa

12:00-13:15

Estoński CIT – Radosław Żuk
V. Estoński CIT:
1. Doprecyzowanie przepisów dotyczących korekty wstępnej i podatku z przekształcenia.
2. Zmiany odnoszące się do warunku zatrudnienia.
3. Termin wyboru estońskiego w trakcie roku.
4. Duże zmiany w podstawie opodatkowania estońskim w odniesieniu do dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat.
5. Rozliczanie podatku od zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto.
6. Zmiany odnoszące się do tzw. wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, w tym dotyczące użytkowania samochodów osobowych.

13:15-13:30

przerwa kawowa

13:30-14:45

Świadczenia dla pracowników – Wioleta Biel
VI. Świadczenia pracownicze:
1. Benefity dla pracowników od kart multisport, finansowania kursów, szkoleń po karty podarunkowe, wyjazdy zagraniczne i spotkania mentoringowe.
2. Konkursy dla pracowników i B2B.
3. Co można sfinansować z ZFŚS.
4. Kiedy koszt benefitów jest kosztem podatkowym dla pracodawców. Analiza aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych.

14:45-15:00

przerwa kawowa

15:00-16:15

Zmiany w podatku od nieruchomości – Wioleta Biel
VII. Podatek od nieruchomości:
1. Nowa definicja budynku – dlaczego może być niebezpieczna dla podatników?
2. Budowla, urządzenie budowlane a inne urządzenie techniczne.
3. Roboty budowlane a montaż.
4. Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości – niepokojące orzeczenie NSA.
5. Czy ustawodawcy udało się w ramach nowelizacji przepisów zapewnić jasność i przejrzystość nowych definicji?


DZIEŃ III – PODATEK CIT

8:30-9:00

powitalna kawa

9:00-10:15

Aktualności 2025, przypomnienie zmian z 2024 i spodziewane nowelizacje – Marcin Pacyna
I. Przypomnienie zmian w 2024 i oczekiwane nowelizacje
1. Nowa metoda amortyzacji od 2024 r. nieruchomości niemieszkalnych i budowli (dla niektórych podatników)
2. Uwaga na nowe zasady amortyzacji samochodów osobowych od 2026 r.
3. Rozliczanie składek ZUS od wynagrodzeń pracowniczych (2023 i lata następne)
4. Półmetek okresu przejściowego po uchyleniu art. 15e (koszty usług niematerialnych dla podmiotów powiązanych)
II. Wybrane zagadnienia problemowe w CIT na podstawie uchwał NSA, objaśnień i interpretacji ogólnych
1. Ulga B+R w przypadku pracownika na chorobowym.
2. Obowiązki spółek nieruchomościowych. Amortyzacja bilansowa i podatkowa.
3. Zapłata zaległych składek ZUS po terminie, a przychody i koszty.
4. Zakaz amortyzacji nieruchomości mieszkalnych – co nowego?
5. Podatek u źródła od dywidend.

10:15-10:30

przerwa kawowa

10:30-11:45

Zmiany koncepcji fiskusa oraz upór w wybranych obszarach oraz JPK w CITMarcin Pacyna
III. Koszty:
1. Jak rozliczać podatkowo koszty umów cywilnoprawnych?
2. Rozliczanie nieistotnych kosztów podatkowych pośrednich w czasie – czy można stosować uproszczenia bilansowe w CIT?
3. Kary za opóźnienie, a koszty podatkowe.
4. Koszty reprezentacji dla podmiotów B2B, pracujących zamiast pracowników.
IV. JPK CIT dla największych podmiotów 2025
1. Najnowsze aktualności w zakresie JPK_CIT.
2. Czy wyjaśniły się liczne wątpliwości odnoszące się do raportowania danych podatkowych?
3. Czy rozporządzenia i wytyczne techniczne mogą zmieniać ustawę – co chce Minister od podatników w kontekście danych podatkowych

11:45-12:00

przerwa kawowa

12:00-13:15

Podatek u źródła lub Fundacje Rodzinne – opodatkowanie CIT i PIT – Joanna Szymańska – Kubica
V. Wstęp do Fundacji Rodzinnych
1. Cele i kierunki działania – po co zakładać Fundację Rodzinną?
2. Sukcesja czy bezpieczeństwo majątkowe.
3. Czy podatki powinny być elementem przesądzającym przy tworzeniu Fundacji Rodzinnej czy przeciwnie?
VI. Rozliczenia podatkowe w Fundacji Rodzinnej
1. Opodatkowanie CIT – pięć obszarów opodatkowania.
2. Opodatkowanie PIT – trzy obszary podatkowe.
3. Fundacja jako płatnik i jako podatnik.
4. Ryzyka podatkowe.

13:15-14:00

TP adjustment & safe harbours – co zrobić, żeby korekty cen transferowych były skuteczne, a przystanie faktycznie bezpieczne? – Paweł Babicz
VII. TP adjustment
1. Korekty rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi w świetle reguły arm’s length.
2. Przesłanki dokonywania korekty.
3. Korekty cen transferowych w praktyce.
VIII. Safe harbours:
1. Usługi o niskiej wartości dodanej.
2. Pożyczki jako przykład transakcji objętej reżimem bezpiecznej przystani.
3. (Nie)bezpieczne przystanie – jak uniknąć błędów i ryzyka podatkowego?

BONUS

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa w trzech dniach konferencji: 2890 zł + 23% VAT
Koszt uczestnictwa w jednym dniu konferencji: 1090 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:
• bilet do Teatru (dotyczy uczestników, którzy biorą udział w 3 dniach konferencji)
• bezpłatny dostęp do platformy edukacyjnej
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
27-01-202529-01-2025Warszawa

Zaufali nam: