XXXV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA PODATKOWA
Podatki 2025 – zmiany w ustawach VAT i CIT w 2025 roku
Kategoria: Konferencje stacjonarne, Podatki VAT/CIT/PIT, Szkolenia, Szkolenia księgowe i finansowe
PRELEGENCI
Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.
Anna Karczewska – doradca podatkowy; ukończyła Podyplomowe Studia Podatkowe oraz Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Doktorantka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie przygotowuje pracę doktorską poświęconą koncepcji oraz ewolucji pojęcia dochodu w ustawach podatkowych. Doświadczenia zawodowe zdobywała w pracy w aparacie skarbowym, Ministerstwie Finansów oraz sektorze prywatnym pracując jako tax manager w międzynarodowym holdingu czy dyrektor departamentu podatków bezpośrednich i międzynarodowych w kancelarii podatkowej. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa i podatków (m.in. dla Krajowej Administracji Skarbowej z międzynarodowego prawa podatkowego oraz MDR). Wieloletnia wykładowczyni na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w SGH. Uznany ekspert w zakresie polskiego i międzynarodowego prawa podatkowego, prelegentka na konferencjach poświęconych zagadnieniem podatkowym. Członkini International Fiscal Association. Autorka i współautorka wielu publikacji z zakresu przepisów prawa i podatków.
Iwona Biernat-Baran – prawnik, doradca podatkowy (nr wpisu 12273). Posiada ponad 10 – letnie doświadczenie zawodowe związane z prawem podatkowym. Początki kariery związała z pracą w administracji skarbowej, m.in. w urzędzie skarbowym oraz izbie skarbowej. Obecnie prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego. Poza pracą zawodową realizuje również pasje naukowe jako doktorant w Zakładzie Prawa Finansowego WPiA UJ, gdzie kończy przygotowywać pracę doktorską dotyczącą kontroli podatkowej. Na tym Wydziale prowadzi również zajęcia dla studentów z zakresu prawa podatkowego. Specjalizuje się w prawie podatkowym proceduralnym. Posiada bogate doświadczenie związane z kontrolą podatkową. Jest autorką publikacji z zakresu prawa podatkowego oraz organizatorem i uczestnikiem wielu konferencji naukowych, na których prezentuje tematy związane z prawem podatkowym. Prezes Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego.
Aneta Lech – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów”.
Aneta Drosik – Senior Manager, Radca Prawny w ADN Podatki. Lider praktyki podatków dochodowych w ADN Podatki. Posiada ponad 15 lat praktyki zawodowej. Aneta jest ekspertem z zakresu prawa gospodarczego i podatkowego, compliance oraz procedur podatkowych. Kierowała wieloma projektami doradczymi oraz świadczyła usługi bieżącego wsparcia dla największych polskich podmiotów, w tym także z udziałem kapitału zagranicznego. Uczestniczyła w wielu fuzjach i przejęciach, a także licznych procesach restrukturyzacyjnych. Posiada bogate doświadczenie w procesach przekształcania oraz łączenia spółek, zarówno krajowych, jak i transgranicznych. Brała udział w licznych badaniach due diligence przedsiębiorców z różnych branż. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji prasowych dotyczących zarówno bieżących kwestii podatkowych, jak i szeregu zagadnień specjalistycznych (w szczególności w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Portalu Finansowo-Księgowym). Jest także doświadczonym wykładowcą, ma za sobą kilkaset godzin szkoleniowych z zakresu prawa podatkowego i gospodarczego, w tym z zakresu cen transferowych, restrukturyzacji podmiotów gospodarczych, procedur podatkowych oraz bieżących zmian w przepisach. Wielokrotnie prowadziła szkolenia dla członków Bussines Centre Club Loży Katowickiej i Loży Warszawskiej, jak również dla członków Krajowej Izby Biegłych Rewidentów oraz Izb Regionalnych, dla radców prawnych oraz doradców podatkowych. Dodatkowo brała udział jako prelegent w kilkunastu konferencjach biznesowych, w tym organizowanych m.in. przez My Company Polska czy Fund Industry Support (FIS) – Kongres Middle&Back Office dla podmiotów rynku kapitałowego. Obecnie jest wykładowcą z zakresu prawa podatkowego studiów podyplomowych Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Na stałe współpracuje z największą firmą szkoleniową w Polsce – ADN AKADEMIA jako wykładowca z zakresu prawa podatkowego oraz gospodarczego.
PROGRAM KONFERENCJI
DZIEŃ I
8:30-9:00
powitalna kawa
9:00-10:15
Aktualności 2025, przypomnienie zmian z 2024 i spodziewane nowelizacje – Marcin Pacyna
I. Przypomnienie zmian z 2024 i oczekiwane nowelizacje:
1. Nowa metoda amortyzacji od 2024 r. nieruchomości niemieszkalnych i budowli (dla niektórych podatników).
2. Uwaga na nowe zasady amortyzacji samochodów osobowych od 2026 r.
3. Rozliczanie składek ZUS od wynagrodzeń pracowniczych (2023 i lata następne).
4. Półmetek okresu przejściowego po uchyleniu art. 15e (koszty usług niematerialnych dla podmiotów powiązanych).
II. Wybrane zagadnienia problemowe w CIT na podstawie uchwał NSA, objaśnień i interpretacji ogólnych:
1. Leasing operacyjny, a MDR.
2. Ulga B+R w przypadku pracownika na chorobowym.
3. Obowiązki spółek nieruchomościowych. Amortyzacja bilansowa i podatkowa.
4. Zapłata zaległych składek ZUS po terminie, a przychody i koszty.
5. Zakaz amortyzacji nieruchomości mieszkalnych – co nowego?
Podatek u źródła od dywidend oraz odsetek i należności licencyjnych.
10:15-10:30
przerwa kawowa
10:30-11:45
Zmiany koncepcji fiskusa oraz upór w wybranych obszarach oraz JPK w CIT – Marcin Pacyna
III, Koszty:
1. Jak rozliczać podatkowo koszty umów cywilnoprawnych?
2. Rozliczanie nieistotnych kosztów podatkowych pośrednich w czasie – czy można stosować uproszczenia bilansowe w CIT?
3. Kary za opóźnienie, a koszty podatkowe.
4. Koszty reprezentacji dla podmiotów B2B, pracujących zamiast pracowników.
IV. JPK CIT dla największych podmiotów 2025:
1. Najnowsze aktualności w zakresie JPK_CIT.
2. Czy wyjaśniły się liczne wątpliwości odnoszące się do raportowania danych podatkowych?
3. Czy rozporządzenia i wytyczne techniczne mogą zmieniać ustawę – co chce Minister od podatników w kontekście danych podatkowych.
11:45-12:00
przerwa kawowa
12:00-13:15
Minimalny podatek dochodowy i Globalny podatek minimalny – nowe obciążenia po stronie przedsiębiorców – Anna Karczewska
V. Minimalny podatek dochodowy:
1. Przesłanki opodatkowania tzw. minimalnym CIT.
2. Dwa sposoby na ustalenie podstawy opodatkowania.
3. Ograniczenia i zwolnienia.
VI. Globalny Podatek Minimalny (Pillar 2):
1. Globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy i podatek wyrównawczym od niedostatecznie opodatkowanych zysków.
2. Kwalifikacja dochodu (straty).
3. Bezpieczne przystanie oraz przepisy szczególne w okresie początkowym.
13:15-14:15
lunch
14:15-15:45
Estoński CIT – Anna Karczewska
VII. Estoński CIT:
1. Doprecyzowanie przepisów dotyczących korekty wstępnej i podatku z przekształcenia.
2. Zmiany odnoszące się do warunku zatrudnienia.
3. Termin wyboru estońskiego w trakcie roku.
4. Duże zmiany w podstawie opodatkowania estońskim w odniesieniu do dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat.
5. Rozliczanie podatku od zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto.
6. Zmiany odnoszące się do tzw. wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, w tym dotyczące użytkowania samochodów osobowych.
DZIEŃ II – PODATEK VAT I CIT
8:30-9:00
powitalna kawa
9:00-10:30
Podatek VAT 2025 – aktualne i przyszłe problemy – Iwona Biernat-Baran
I. Techniczne aspekty KSeF, czyli do czego trzeba się przygotować wcześniej:
1. Certyfikaty wystawcy faktur do pobrania prawdopodobnie od listopada 2025 roku – czemu służą i dlaczego należy je pobrać?
2. Pieczęć elektroniczna – uproszczenia i zagrożenia. Czy ją stosować?
3. Ustalenie procedury osób odpowiedzialnych za wystawianie faktur, szczególnie w kontekście planowanych wysyłek wsadowych za pomocą pieczęci elektronicznej. Czy wyrok TSUE z 30 stycznia 2024 r. (C-442/22) mógłby zostać wykorzystany przeciwko podatnikom w razie braku takiej regulacji?
4. Uzgodnienie z wdrożeniowcami m.in.: sposobu ustalania daty otrzymania faktury (nie widać jej na numerze KSeF); sposobu generowania kodów QR; ustalenia czy należy zastosować schemę właściwą dla awarii/offline; czy pobieramy z KSeF kopię pliku XML, czy jedynie dane z pliku (kwestia archiwizacji po 10 latach); załączania załączników do faktury, itp.
5. Obieg dokumentów w firmie oraz dekretacja.
II. Merytoryczne problemy VAT – przypomnienie wybranych zagadnień
1. Jak zgłaszać VAT-26 po ostatnich zmianach?
2. Czas na korektę w imporcie towarów w procedurze uproszczonej.
3. Korygowanie deklaracji w celu odliczenia VAT – za jaki okres i do kiedy?
4. Ulga na złe długi w VAT po ostatnich zmianach.
5. Sankcje VAT.
10:30-10:45
przerwa kawowa
10:45-12:15
Podatek VAT 2025 – transakcje zagraniczne, w tym zmiany 2025 – Aneta Lech
III. Relacje z podmiotami zagranicznymi, również w kontekście przyszłego obowiązkowego KSeF:
1. Nowe zasady ustalania miejsca świadczenia usług wstępu na różne wydarzenia, w tym targi i wystawy dla podatników (usługi wirtualne) od 1.1.2025.
2. Nowe zasady ustalania miejsca świadczenia różnych usług dla niepodatników (usługi transmitowane lub udostępniane wirtualnie) od 1.1.2025.
3. KSeF dla podmiotów zagranicznych (obowiązkowy czy dobrowolny?).
4. Podmioty zagraniczne bez stałego miejsca w Polsce i z takim miejscem oraz z samą rejestracją do VAT – korzystanie i brak korzystania przez nich z KSeF. Jak będą wystawiane i przyjmowane faktury oraz faktury korygujące w relacjach z nimi.
5. Czy można spodziewać się obiecanych objaśnień podatkowych w zakresie stałego miejsca prowadzenia działalności?
IV. Dokumentowanie transakcji zagranicznych:
1. Fakturowanie WDT dziś i od lutego 2026 r. Jak będziemy przesyłać faktury i załączniki?
2. Faktury w eksporcie – czy KSeF coś zmieni w podejściu do faktur „handlowych”?
3. Czy pakiet VIDA zmusi polskich podatników do dwukrotnego przebudowania systemu w najbliższych latach? Obowiązkowe faktury ustrukturyzowane w obrocie unijnym od 2030 r. oraz wspólny system e-faktur w całej UE w następnych latach.
4. Przypomnienie najważniejszych tez płynących z Objaśnień podatkowych dotyczących WDT.
5. Przypomnienie zmian upraszczających rozliczenia importu usług i VAT (SLIM-VAT2 i SLIM-VAT3).
12:15-13:15
lunch
13:15-14:30
Podatek VAT 2025 – sprzedaż krajowa – Aneta Lech
V. Sprzedaż krajowa i odliczanie VAT obecnie, a sprzedaż i odliczanie w perspektywie najbliższych miesięcy:
1. Obowiązek podatkowy powstający w dacie wystawienia faktury w kontekście nowego rozumienia tej daty w obowiązkowym KSeF – porównanie stanu obecnego i przyszłego (co w sytuacji, gdy faktura nie zostanie wysłana, a ponowienie wysyłki nastąpi w kolejnym miesiącu?).
2. Prawo do odliczenia VAT a nowe rozumienie otrzymania faktury. Porównanie stanu obecnego i przyszłego.
3. Jak się zachować w przypadkach awarii i trybów off-line w kontekście obowiązku podatkowego oraz ustalenia momentu odliczania VAT?
4. Przypomnienie zmian dotyczących faktur zaliczkowych, wprowadzonych we wrześniu 2023 r.
VI. Faktury i paragony. Faktury korygujące:
1. Paragony z drukarek fiskalnych oraz paragony z NIP jako faktury – teraz i w przyszłości.
2. Przypomnienie rozliczania faktur korygujących na plus i na minus obecnie oraz jak to się zmieni w przyszłości (KSeF)?
3. Treść faktury zaliczkowej i korygującej po zmianach wprowadzonych w latach 2022-2024.
14:30-14:45
przerwa kawowa
14:45-16:00
Podatek VAT 2025 – zmiany z końca 2024 roku oraz zmiany 2025 – Aneta Lech
VII. Różne zmiany w VAT 2024-2025:
1. Ulgi w VAT związane z powodzią (stawka 0% na materiały budowlane oraz stawka 0% od różnych darowizn i nieodpłatnych świadczeń) – czy zostały przedłużone?
2. Wydłużenie terminów płatności oraz deklaracji w związku z powodzią – czy zostały przedłużone?
3. Zmiany stawek VAT od 1.1.2025 r. na różne towary.
4. Brak integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.
5. Zmiany w zakresie kas fiskalnych.
6. Zmiany w procedurze marży dla antyków, przedmiotów kolekcjonerskich i dzieł sztuki.
VIII. Uproszczenie transgranicznych rozliczeń VAT (SME) i inne zmiany 2025:
1. Stosowanie zwolnienia podmiotowego z art. 113 ustawy od 1.1.2025 r.
2. Możliwość i procedura stosowania zwolnień podmiotowych przez polskiego podatnika w innych krajach UE od 1.1.2025.
3. Korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w Polsce przez drobnych przedsiębiorców z innych państw UE od 1.1.2025.
4. Czy korzystanie ze zwolnienia podmiotowego może zastąpić OSS? Wzajemna relacja między tymi regulacjami.
5. Wzmianka: VAT w systemie kaucyjnym.
DZIEŃ III
8:30-9:00
powitalna kawa
9:00-10:30
Podatek u źródła – Aneta Drosik
I. WHT – opodatkowanie transakcji zagranicznych
1. Klauzula beneficial owner, polityka podatkowa, procedura należytej staranności – jak zabezpieczyć się jako płatnik w zakresie WHT.
2. Zasady ogólne a mechanizm „pay & refund” – identyfikacja norm opodatkowania podatkiem u źródła.
3. Sztuczne struktury – ostrzeżenia MF – kiedy wdrożyć audyt prewencyjny?
10:30-10:45
przerwa kawowa
10:45-12:15
Fundacje Rodzinne – opodatkowanie CIT i PIT – Aneta Drosik
II. Wstęp do Fundacji Rodzinnych
1. Cele i kierunki działania – po co zakładać Fundację Rodzinną?
2. Sukcesja czy bezpieczeństwo majątkowe.
3. Czy podatki powinny być elementem przesądzającym przy tworzeniu Fundacji Rodzinnej czy przeciwnie?
III. Rozliczenia podatkowe w Fundacji Rodzinnej
1. Opodatkowanie CIT – pięć obszarów opodatkowania.
2. Opodatkowanie PIT – trzy obszary podatkowe.
3. Fundacja jako płatnik i jako podatnik.
4. Ryzyka podatkowe.
12:15-13:15
lunch
13:15-14:30
Świadczenia dla pracowników – Wioleta Biel
IV. Świadczenia pracownicze:
1. Benefity dla pracowników od kart multisport, finansowania kursów, szkoleń po karty podarunkowe, wyjazdy zagraniczne i spotkania mentoringowe.
2. Konkursy dla pracowników i B2B.
3. Co można sfinansować z ZFŚS.
4. Kiedy koszt benefitów jest kosztem podatkowym dla pracodawców. Analiza aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych.
14:30-14:45
przerwa kawowa
14:45-16:00
Zmiany w podatku od nieruchomości – Wioleta Biel
V. Podatek od nieruchomości:
1. Nowa definicja budynku – dlaczego może być niebezpieczna dla podatników?
2. Budowla, urządzenie budowlane a inne urządzenie techniczne.
3. Roboty budowlane a montaż.
4. Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości – niepokojące orzeczenie NSA.
5. Czy ustawodawcy udało się w ramach nowelizacji przepisów zapewnić jasność i przejrzystość nowych definicji?
BONUS
Informacje organizacyjne
Koszt uczestnictwa w trzech dniach konferencji: 2890 zł + 23% VAT
Koszt uczestnictwa w jednym dniu konferencji: 1090 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• bilet do Teatru (dotyczy uczestników, którzy biorą udział w 3 dniach konferencji)
• bezpłatny dostęp do platformy edukacyjnej
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl