XXXIV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA PODATKOWA
Podatki 2025 – zrealizowane i planowane zmiany w VAT, CIT, PIT, PoN – aktualne problemy i spory podatkowe
Kategoria: Konferencje stacjonarne, Podatki VAT/CIT/PIT, Szkolenia, Szkolenia księgowe i finansowe
PRELEGENCI
Marcin Chomiuk – Partner Zarządzający w ADN Podatki Sp. z o.o. Licencjonowany doradca podatkowy, praktyk z blisko 25 letnim stażem, który doświadczenie zawodowe zdobywał w trakcie pracy w Artur Andersen oraz PricewaterhouseCoopers (PwC). Przez ostatnie 9 lat pracy w PwC był partnerem odpowiedzialnym za doradztwo w zakresie podatków pośrednich w PwC oraz za zespół doradztwa dla podmiotów finansowych. W ramach swojej pracy doradzał zarówno największym międzynarodowym koncernom, jak i lokalnym spółkom polskim. Współautor pierwszego na polskim rynku komentarza do unijnych przepisów o VAT (VI Dyrektywy VAT – obecnie Dyrektywy 112) oraz autor wielu publikacji w prasie codziennej i specjalistycznej. Współautor programu studiów oraz wykładowca akademicki podatkowych studiów podyplomowych na Wydziale Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz SGH w Warszawie. Jako niezależny ekspert organizacji przedsiębiorców Lewiatan reprezentował interesy podmiotów gospodarczych w Ministerstwie Finansów i komisjach sejmowych. Wygrał przed TSUE sprawę BGŻ Leasing (C-224/11) dot. sposobu opodatkowania VAT-em usług ubezpieczeniowych sprzedawanych przy okazji usług leasingu, która odmieniła rynek leasingowy w Polsce. Nagradzany jako najlepszy doradca VAT w Polsce.
Aneta Lech-Pożarowska – doradca podatkowy, specjalista w zakresie podatku od towarów i usług oraz postępowania podatkowego. Doświadczenie zawodowe zdobywała pracując w Urzędzie Skarbowym jako Kierownik Działu Podatków Pośrednich oraz w Izbie Skarbowej. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych artykułów ukazujących się na łamach prasy branżowej oraz autor i współautor wielu publikacji poświęconych ustawie VAT, m.in. „VAT – ewidencjonowanie i dokumentowanie w świetle nowych przepisów”.
Radosław Żuk – doradca podatkowy. Prawnik, doradca podatkowy, nagradzany w rankingach prawników organizowanych przez Rzeczpospolitą, wykładowca na SGH, posiadający 17-letnie doświadczenie w doradztwie prawno-podatkowym na rzecz największych polskich i zagranicznych przedsiębiorstw. Posiada bogate doświadczenie m.in. w branży energetycznej, FMCG, budowlanej oraz finansowej. Autor licznych publikacji z zakresu prawa i podatków. Przeprowadził ponad 2300 wykładów z zakresu prawa podatkowego oraz prawa korporacyjnego. Współpracownik Forbes, Gazety Prawnej, Pulsu Biznesu oraz Rzeczpospolitej. Współtwórca „Wiadomości Podatkowych” w TaxPress TV oraz Wieceprzewodniczący Rady Programowej miesięcznika „Kazus Podatkowy”.
Wioleta Biel – Madoń – Doradca podatkowy, Prezes zarządu w BG Tax & Legal. Posiada wieloletnie doświadczenie w zakresie podatków dochodowych i międzynarodowych systemów podatkowych. Doświadczenie zdobywała m.in. w Deloitte Poland. Klientom doradza głównie w przedmiocie prawidłowego rozliczania pracowników i implikacji podatkowych transgranicznych przepływów pieniężnych.
Mateusz Cedro – Senior Manager w ADN Podatki, doktorant w Katedrze Prawa Finansowego Uniwersytetu Łódzkiego, absolwent UKSW, UW i AON, praktykę zawodową realizował w zakresie bezpośredniego doradztwa podatkowego, poprzez działalność szkoleniową i akademicką. Doświadczenie zawodowe zdobywał w czołowych polskich kancelariach podatkowych przechodząc ścieżkę kariery od Konsultanta do Partnera. Wieloletni wykładowca na podyplomowych studiach z zakresu prawa podatkowego w Szkole Głównej Handlowej, a także na Akademii Leona Koźmińskiego, Uczelni Łazarskiego, Wyższej Szkole Bankowej czy Centrum Edukacji Zawodowej Resortu Finansów. W ramach pracy dydaktycznej zrealizował szereg szkoleń z zakresu prawa podatkowego, specjalizując się w szczególności w VAT, CIT, PoN oraz procedurze podatkowej.Posiada bogate doświadczenie praktyczne wynikające z prowadzenia licznych sporów z Krajową Administracją Skarbową, specjalizuje się w problemach podatkowych branży budowlanej i deweloperskiej, HoReCa, TSL, wod-kan i branży wydobywczej. Autor i współautor publikacji książkowych z zakresu prawa podatkowego, wieloletni zastępca redaktora naczelnego miesięcznika TAXFIN.PL, publikował liczne artykuły na łamach czasopism i gazet: „Kontrole w Firmie” „Wiedza i Podatki”,, Dziennik Gazeta Prawna” oraz „Rzeczpospolita”.
Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.
Joanna Szymańska –Kubica – licencjonowany doradca podatkowy, doświadczony praktyk w dziedzinie finansów, rachunkowości, podatków, inwestycji, prawa. Absolwentka Wydziału Finansów i Inwestycji Akademii Ekonomicznej w Katowicach oraz kilkunastu kierunków studiów podyplomowych w zakresie finansów, doradztwa podatkowego, rachunkowości, audytu, kadr i płac, prawa karno-skarbowego, prawa gospodarczego i handlowego, międzynarodowych strategii podatkowych, prawa innych krajów, prawa spółek z udziałem Skarbu Państwa. Właścicielka dużej kancelarii prawno-podatkowej. Wpisana na listę Biegłych Rzeczoznawców w dziedzinie doradztwa podatkowego, posiada certyfikat Usługowego Prowadzenia Ksiąg Rachunkowych oraz wpis na listę Doradców Podatkowych, ukończone egzaminy na biegłego rewidenta, zaliczone egzaminy do Rad Nadzorczych Spółek Skarbu Państwa.
Paweł Babicz – Senior Associate w ADN Podatki Sp. z o.o. Spółka Doradztwa Podatkowego. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Doświadczenie zdobywał w polskiej spółce doradztwa podatkowego, gdzie przez kilkanaście lat zajmował się problematyką cen transferowych. Następnie – jako pracownik krajowej grupy kapitałowej z branży energetycznej – wspierał zespół finansowo – księgowy funkcjonujący w ramach Centrum Usług Wspólnych w zarządzaniu funkcją podatkową. Paweł posiada również wiedzę i doświadczenie z zakresu przeciwdziałania praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Certyfikowany AML Officer). Współautor książki „Ceny transferowe. Lokalna i grupowa dokumentacja podatkowa oraz inne obowiązki sprawozdawcze”, autor licznych publikacji dotyczących transfer pricing w prasie codziennej i specjalistycznej. Paweł jest także doświadczonym wykładowcą – ma za sobą ponad 100 wystąpień, szkoleń lub warsztatów poświęconych głównie rozliczeniom pomiędzy podmiotami powiązanymi.
PROGRAM KONFERENCJI
DZIEŃ I – PODATEK VAT
8:30-9:00
powitalna kawa
9:00-10:15
Kierunki rozwoju legislacji VAT, spory w zakresie VAT – Marcin Chomiuk
I. Kierunki rozwoju legislacji w VAT:
1. KSEF – w tym zmiany zaproponowane pod koniec 2024 r.
2. ViDA – omówienie najnowszych założeń.
3. Opodatkowanie transakcji B2C.
II. Spory w zakresie VAT:
1. Powrót luki VAT.
2. Interpretacje i WIS – problemy praktyczne.
3. Kanwy sporów – czyli czego się spodziewać w przypadku kontroli.
10:15-10:30
przerwa kawowa
10:30-11:45
Podatek VAT 2025 – transakcje zagraniczne, w tym zmiany 2025 – Aneta Lech
III. Relacje z podmiotami zagranicznymi, również w kontekście przyszłego obowiązkowego KSeF:
1. Nowe zasady ustalania miejsca świadczenia usług wstępu na różne wydarzenia, w tym targi i wystawy dla podatników (usługi wirtualne) od 1.1.2025.
2. Nowe zasady ustalania miejsca świadczenia różnych usług dla niepodatników (usługi transmitowane lub udostępniane wirtualnie) od 1.1.2025.
3. KSeF dla podmiotów zagranicznych (obowiązkowy czy dobrowolny?).
4. Podmioty zagraniczne bez stałego miejsca w Polsce i z takim miejscem oraz z samą rejestracją do VAT – korzystanie i brak korzystania przez nich z KSeF. Jak będą wystawiane i przyjmowane faktury oraz faktury korygujące w relacjach z nimi.
5. Czy można spodziewać się obiecanych objaśnień podatkowych w zakresie stałego miejsca prowadzenia działalności?
IV. Dokumentowanie transakcji zagranicznych:
1. Fakturowanie WDT dziś i od lutego 2026 r. Jak będziemy przesyłać faktury i załączniki?
2. Faktury w eksporcie – czy KSeF coś zmieni w podejściu do faktur „handlowych”?
3. Czy pakiet VIDA zmusi polskich podatników do dwukrotnego przebudowania systemu w najbliższych latach? Obowiązkowe faktury ustrukturyzowane w obrocie unijnym od 2030 r. oraz wspólny system e-faktur w całej UE w następnych latach.
4. Przypomnienie najważniejszych tez płynących z Objaśnień podatkowych dotyczących WDT.
5. Przypomnienie zmian upraszczających rozliczenia importu usług i VAT (SLIM-VAT2 i SLIM-VAT3)
11:45-12:00
przerwa kawowa
12:00-13:15
Podatek VAT 2025 – sprzedaż krajowa – Aneta Lech
V. Sprzedaż krajowa i odliczanie VAT obecnie, a sprzedaż i odliczanie w perspektywie najbliższych miesięcy:
1. Obowiązek podatkowy powstający w dacie wystawienia faktury w kontekście nowego rozumienia tej daty w obowiązkowym KSeF – porównanie stanu obecnego i przyszłego (co w sytuacji, gdy faktura nie zostanie wysłana, a ponowienie wysyłki nastąpi w kolejnym miesiącu?).
2. Prawo do odliczenia VAT a nowe rozumienie otrzymania faktury. Porównanie stanu obecnego i przyszłego.
3. Jak się zachować w przypadkach awarii i trybów off-line w kontekście obowiązku podatkowego oraz ustalenia momentu odliczania VAT?
4. Przypomnienie zmian dotyczących faktur zaliczkowych, wprowadzonych we wrześniu 2023 r.
VI. Faktury i paragony. Faktury korygujące:
1. Paragony z drukarek fiskalnych oraz paragony z NIP jako faktury – teraz i w przyszłości.
2. Przypomnienie rozliczania faktur korygujących na plus i na minus obecnie oraz jak to się zmieni w przyszłości (KSeF)?
3. Treść faktury zaliczkowej i korygującej po zmianach wprowadzonych w latach 2022-2024
13:15-14:00
lunch
14:00-15:15
Podatek VAT 2025 – zmiany z końca 2024 r. oraz zmiany 2025 – Aneta Lech
VII. Różne zmiany w VAT 2024-2025:
1. Ulgi w VAT związane z powodzią (stawka 0% na materiały budowlane oraz stawka 0% od różnych darowizn i nieodpłatnych świadczeń) – czy zostały przedłużone?
2. Wydłużenie terminów płatności oraz deklaracji w związku z powodzią – czy zostały przedłużone?
3. Zmiany stawek VAT od 1.1.2025 r. na różne towary.
4. Brak integracji kas fiskalnych z terminalami płatniczymi.
5. Zmiany w zakresie kas fiskalnych.
6. Zmiany w procedurze marży dla antyków, przedmiotów kolekcjonerskich i dzieł sztuki.
VIII. Uproszczenie transgranicznych rozliczeń VAT (SME) i inne zmiany 2025:
1. Stosowanie zwolnienia podmiotowego z art. 113 ustawy od 1.1.2025 r.
2. Możliwość i procedura stosowania zwolnień podmiotowych przez polskiego podatnika w innych krajach UE od 1.1.2025.
3. Korzystanie ze zwolnienia podmiotowego w Polsce przez drobnych przedsiębiorców z innych państw UE od 1.1.2025.
4. Czy korzystanie ze zwolnienia podmiotowego może zastąpić OSS? Wzajemna relacja między tymi regulacjami.
5. Wzmianka: VAT w systemie kaucyjnym.
DZIEŃ II – PODATEK VAT I CIT
8:30-9:00
powitalna kawa
9:00-10:15
Podatek VAT 2025 – aktualne i przyszłe problemy – Radosław Żuk
I. Techniczne aspekty KSeF, czyli do czego trzeba się przygotować wcześniej:
1. Certyfikaty wystawcy faktur do pobrania prawdopodobnie od listopada 2025 r. – czemu służą i dlaczego należy je pobrać?
2. Pieczęć elektroniczna – uproszczenia i zagrożenia. Czy ją stosować?
3. Ustalenie procedury osób odpowiedzialnych za wystawianie faktur, szczególnie w kontekście planowanych wysyłek wsadowych za pomocą pieczęci elektronicznej. Czy wyrok TSUE z 30 stycznia 2024 r. (C-442/22) mógłby zostać wykorzystany przeciwko podatnikom w razie braku takiej regulacji?
4. Uzgodnienie z wdrożeniowcami m.in.: sposobu ustalania daty otrzymania faktury (nie widać jej na numerze KSeF); sposobu generowania kodów QR; ustalenia czy należy zastosować schemę właściwą dla awarii/offline; czy pobieramy z KSeF kopię pliku XML, czy jedynie dane z pliku (kwestia archiwizacji po 10 latach); załączania załączników do faktury, itp.
5. Obieg dokumentów w firmie oraz dekretacja.
II. Merytoryczne problemy VAT – przypomnienie wybranych zagadnień
1. Jak zgłaszać VAT-26 po ostatnich zmianach?
2. Czas na korektę w imporcie towarów w procedurze uproszczonej.
3. Korygowanie deklaracji w celu odliczenia VAT – za jaki okres i do kiedy?
4. Ulga na złe długi w VAT po ostatnich zmianach.
5. Sankcje VAT.
10:15-10:30
przerwa kawowa
10:30-11:45
Minimalny podatek dochodowy i Globalny podatek minimalny – nowe obciążenia po stronie przedsiębiorców – Radosław Żuk
III. Minimalny podatek dochodowy
1. Przesłanki opodatkowania tzw. minimalnym CIT.
2. Dwa sposoby na ustalenie podstawy opodatkowania.
3. Ograniczenia i zwolnienia.
IV. Globalny Podatek Minimalny (Pillar 2)
1. Globalny podatek wyrównawczy, krajowy podatek wyrównawczy i podatek wyrównawczym od niedostatecznie opodatkowanych zysków.
2. Kwalifikacja dochodu (straty).
3. Bezpieczne przystanie oraz przepisy szczególne w okresie początkowym.
11:45-12:00
przerwa kawowa
12:00-13:15
Estoński CIT – Radosław Żuk
V. Estoński CIT:
1. Doprecyzowanie przepisów dotyczących korekty wstępnej i podatku z przekształcenia.
2. Zmiany odnoszące się do warunku zatrudnienia.
3. Termin wyboru estońskiego w trakcie roku.
4. Duże zmiany w podstawie opodatkowania estońskim w odniesieniu do dochodu z tytułu podzielonego zysku i dochodu z tytułu zysku na pokrycie strat.
5. Rozliczanie podatku od zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy oraz ryczałtu od rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto.
6. Zmiany odnoszące się do tzw. wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, w tym dotyczące użytkowania samochodów osobowych.
13:15-13:30
przerwa kawowa
13:30-14:45
Świadczenia dla pracowników – Wioleta Biel
VI. Świadczenia pracownicze:
1. Benefity dla pracowników od kart multisport, finansowania kursów, szkoleń po karty podarunkowe, wyjazdy zagraniczne i spotkania mentoringowe.
2. Konkursy dla pracowników i B2B.
3. Co można sfinansować z ZFŚS.
4. Kiedy koszt benefitów jest kosztem podatkowym dla pracodawców. Analiza aktualnego orzecznictwa sądów administracyjnych.
14:45-15:00
przerwa kawowa
15:00-16:15
Zmiany w podatku od nieruchomości – Wioleta Biel
VII. Podatek od nieruchomości:
1. Nowa definicja budynku – dlaczego może być niebezpieczna dla podatników?
2. Budowla, urządzenie budowlane a inne urządzenie techniczne.
3. Roboty budowlane a montaż.
4. Ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości – niepokojące orzeczenie NSA.
5. Czy ustawodawcy udało się w ramach nowelizacji przepisów zapewnić jasność i przejrzystość nowych definicji?
DZIEŃ III – PODATEK CIT
8:30-9:00
powitalna kawa
9:00-10:15
Aktualności 2025, przypomnienie zmian z 2024 i spodziewane nowelizacje – Marcin Pacyna
I. Przypomnienie zmian w 2024 i oczekiwane nowelizacje
1. Nowa metoda amortyzacji od 2024 r. nieruchomości niemieszkalnych i budowli (dla niektórych podatników)
2. Uwaga na nowe zasady amortyzacji samochodów osobowych od 2026 r.
3. Rozliczanie składek ZUS od wynagrodzeń pracowniczych (2023 i lata następne)
4. Półmetek okresu przejściowego po uchyleniu art. 15e (koszty usług niematerialnych dla podmiotów powiązanych)
II. Wybrane zagadnienia problemowe w CIT na podstawie uchwał NSA, objaśnień i interpretacji ogólnych
1. Ulga B+R w przypadku pracownika na chorobowym.
2. Obowiązki spółek nieruchomościowych. Amortyzacja bilansowa i podatkowa.
3. Zapłata zaległych składek ZUS po terminie, a przychody i koszty.
4. Zakaz amortyzacji nieruchomości mieszkalnych – co nowego?
5. Podatek u źródła od dywidend.
10:15-10:30
przerwa kawowa
10:30-11:45
Zmiany koncepcji fiskusa oraz upór w wybranych obszarach oraz JPK w CIT – Marcin Pacyna
III. Koszty:
1. Jak rozliczać podatkowo koszty umów cywilnoprawnych?
2. Rozliczanie nieistotnych kosztów podatkowych pośrednich w czasie – czy można stosować uproszczenia bilansowe w CIT?
3. Kary za opóźnienie, a koszty podatkowe.
4. Koszty reprezentacji dla podmiotów B2B, pracujących zamiast pracowników.
IV. JPK CIT dla największych podmiotów 2025
1. Najnowsze aktualności w zakresie JPK_CIT.
2. Czy wyjaśniły się liczne wątpliwości odnoszące się do raportowania danych podatkowych?
3. Czy rozporządzenia i wytyczne techniczne mogą zmieniać ustawę – co chce Minister od podatników w kontekście danych podatkowych
11:45-12:00
przerwa kawowa
12:00-13:15
Podatek u źródła lub Fundacje Rodzinne – opodatkowanie CIT i PIT – Joanna Szymańska – Kubica
V. Wstęp do Fundacji Rodzinnych
1. Cele i kierunki działania – po co zakładać Fundację Rodzinną?
2. Sukcesja czy bezpieczeństwo majątkowe.
3. Czy podatki powinny być elementem przesądzającym przy tworzeniu Fundacji Rodzinnej czy przeciwnie?
VI. Rozliczenia podatkowe w Fundacji Rodzinnej
1. Opodatkowanie CIT – pięć obszarów opodatkowania.
2. Opodatkowanie PIT – trzy obszary podatkowe.
3. Fundacja jako płatnik i jako podatnik.
4. Ryzyka podatkowe.
13:15-14:00
TP adjustment & safe harbours – co zrobić, żeby korekty cen transferowych były skuteczne, a przystanie faktycznie bezpieczne? – Paweł Babicz
VII. TP adjustment
1. Korekty rozliczeń pomiędzy podmiotami powiązanymi w świetle reguły arm’s length.
2. Przesłanki dokonywania korekty.
3. Korekty cen transferowych w praktyce.
VIII. Safe harbours:
1. Usługi o niskiej wartości dodanej.
2. Pożyczki jako przykład transakcji objętej reżimem bezpiecznej przystani.
3. (Nie)bezpieczne przystanie – jak uniknąć błędów i ryzyka podatkowego?
BONUS
Informacje organizacyjne
Koszt uczestnictwa w trzech dniach konferencji: 2890 zł + 23% VAT
Koszt uczestnictwa w jednym dniu konferencji: 1090 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• bilet do Teatru (dotyczy uczestników, którzy biorą udział w 3 dniach konferencji)
• bezpłatny dostęp do platformy edukacyjnej
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl