Mobbing i dyskryminacja w miejscu pracy.
Jak reagować i przeciwdziałać nagannym zjawiskom?
Kategoria: HR/Kadry/Płace, Menedżerskie, Szkolenia biznesowe
Nabycie kompleksowej wiedzy na temat mobbingu w miejscu pracy, a w szczególności nabycie umiejętności niezbędnych do rozpoznawania, rozumienia i przeciwdziałania mobbingowi w miejscu pracy, tj.:
• identyfikacja i wyjaśnienie pojęć dyskryminacji, molestowania i mobbingu,
• omówienie przykładów zachowań mających znamiona mobbingu, które mogą się pojawić w miejscu pracy,
• omówienie, jak należy kształtować w organizacji relacje, aby wyeliminować albo zminimalizować możliwość wystąpienia mobbingu i innych negatywnych zjawisk,
• omówienie aktualnych przepisów prawa, jak i planowanych zmian w 2025 o mobbingu,
• jakie wdrożyć zabezpieczenia dla firmy przed roszczeniami pracowników o mobbing.
Kierownicy działów, którzy zarządzają pracownikami, członkowie zarządów, dyrektorzy i menedżerowie HR, specjaliści ds. kadr, wszystkie osoby w firmach, które chcą zdobyć kompleksową wiedzę na temat mobbingu w pracy.
1. Czym jest mobbing? Identyfikowanie i rozpoznawanie mobbingu:
• Cechy charakterystyczne mobbingu – analiza i wyjaśnienie definicji.
• Mobbing jako proces – fazy mobbingu i ich skutki dla ofiary, zespołu i organizacji.
• katalog zachowań nagannych w pracy – omówienie zachowań mobbingowych wg Leymana.
• Stereotypy i uprzedzenia społeczne.
• Analiza case study – rozpoznawanie zjawiska.
2. Dyrektywa o sygnalistach – czym jest i co reguluje?:
• Zgłaszanie niedozwolonych działań w ujęciu Kodeksu Pracy.
• Obszary nieprawidłowości, które może zgłaszać sygnalista – wskaźnik wykrywania nadużyć w organizacjach.
• Sygnalista a donosiciel – kluczowe pojęcia i definicje.
3. Mobbing – planowane zmiany w 2025r.:
• Jakie nowe obowiązki zostaną nałożone na pracodawców?
• Jak przygotować się na nadchodzące zmiany?
4. Dyskryminacja i molestowanie:
• Jak rozróżnić poszczególne zjawiska?
• Pojęcie dyskryminacji i nierównego traktowania.
• Dyskryminacja płacowa – różne wynagrodzenie dla osób o podobnych kwalifikacjach.
• Różnica pomiędzy molestowaniem a molestowaniem seksualnym.
5. Działania praktyczne zapobiegające zjawisku mobbingu i dyskryminacji:
• Style zarządzania i działania kontrolne – ile wymagać i jak wydawać polecenia?
• Komunikacja w zespole i w procesie rekrutacyjnym.
• Kultura organizacji i kodeks etyczny.
6. Od konfliktu do mobbingu:
• Definicja konfliktu, jego źródła, przyczyny i rodzaje.
• Style zarzadzania a atmosfera zespołowa/organizacyjna.
• Dozwolone i niedozwolone zachowania przełożonych m.in. wymagania, delegowanie, dyscyplinowanie i stawianie granic.
• Zachowania typowe w konflikcie – dynamika rozwoju sytuacji.
• Konflikt a mobbing – jak rozróżnić oba zjawiska?
• Techniki rozwiązywania konfliktów – mediacje, arbitraż i inne.
7. Ofiary i sprawcy mobbingu:
• Charakterystyczne cechy mobbera i analiza działań przez niego stosowanych.
• Osobowość ofiar mobbingu.
• Fałszywe ofiary mobbingu – jak je właściwie identyfikować?
• Sygnały, na które należy reagować.
• Analiza wybranych zachowań.
8. Polityka antymobbingowa oraz odpowiedzialność i przeciwdziałanie niedozwolonym działaniom:
• Prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników,
• Reagowanie na działania mobbingowe, molestowanie i dyskryminację,
• Procedura antymobbingowa – zakres, stosowanie,
• Komisja antymobbingowa – zasady działania i odpowiedzialności,
• Możliwe roszczenia i odszkodowania za mobbing,
• Niesłuszne oskarżenia o mobbing – jakie są konsekwencje?

Cena: 1790 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00-16:00
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Anna Niedziółka
22 208 28 26
anna.niedziolka@adnakademia.pl
Monika Sokołowska
22 162 78 24
monika.sokolowska@adnakademia.pl