Lean Management i szczupła rachunkowość zarządcza we współczesnym przedsiębiorstwie
Kategoria: Finanse, Szkolenia księgowe i finansowe
Dyrektorzy, Główni Księgowi, Kierownicy, Brygadziści, Mistrzowie i Liderzy, Pracownicy Działów HR, Managerowie Lean, Liderzy Lean, Liderzy Kaizen
Moduł 1. Wprowadzenie
1. Wprowadzenie do koncepcji filozofii Lean.
2. Lean Accounting jako integralna część systemu zarządzania w szczupłym przedsiębiorstwie.
Moduł 2. Istota Lean Accounting
1. Księgowanie kosztów a zarządzanie kosztami – przybliżenie zadań, przed którymi stoi specjalista rachunkowości zarządczej w szczupłym przedsiębiorstwie.
2. Główne zasady, którymi powinno kierować się przedsiębiorstwo wdrażające Lean Accounting.
3. Metody na przyśpieszenie procesu zamknięcia miesiąca.
4. Filozofia ciągłego doskonalenia Kaizen (Continuous Improvement) z wykorzystaniem podejścia PDCA.
Moduł 3. Narzędzia, którymi posługuje się Lean Accounting
1. Rachunek kosztów celu (Target Costing). Rozszerzenie Target Costing na cały łańcuch dostaw. Ogólna charakterystyka funkcjonowania systemu „open book accounting”.
2. Rachunek permanentnej redukcji kosztów (Kaizen Costing).
3. Rachunek kosztów i wyników strumienia wartości. Kalkulacja średniego kosztu produktu w tym rachunku.
4. Rachunek kosztów cech i charakterystyk jako metoda na pokazanie kosztów zindywidualizowanego produktu.
Moduł 4. Zarządzanie przez wizualizację
1. Zarządzanie wynikami poprzez zrozumiałe dla wszystkich zaangażowanych w dany proces pracowników finansowe i niefinansowe kluczowe wskaźniki dokonań (KPI) wykorzystywane w Lean Accounting.
2. Wizualne formy prezentacji KPI na ogólnodostępnych tablicach wyników.
Moduł 5. Case study
1. Case study – ocena wniosku inwestycyjnego zgodnie z zasadami szczupłej rachunkowości.
Moduł 6. Strumienie wartości
1. Mapowanie strumieni wartości w pięciu krokach.
2. Charakterystyka miar wspierających strumienie wartości używanych w Lean Accounting.
3. Kompleksowa analiza kosztów w strumieniu wartości:
a) planowanie i realizowanie ciągłego doskonalenia przez wszystkich pracowników przedsiębiorstwa. Wsparcie procesu ciągłego doskonalenia przez Lean Accounting poprzez analizę efektywności wykorzystania dostępnych zasobów w przedsiębiorstwie (ludzie, infrastruktura),
b) publikowanie najważniejszych, syntetycznych informacji na tablicach wyników. Sposób komunikowania rachunku wyników.
Moduł 7. Planowanie zgodne z Lean
1. Szczupłe planowanie od sprzedaży, poprzez operacje wewnętrzne po wyniki finansowe (Lean Sales, Operational and Financial Plannig (SOFP)). Identyfikacja wąskich gardeł i analiza kosztów w planowanym strumieniu wartości. Planowanie skonsolidowanego raportu finansowego według Lean.
2. Przełożenie celów strategicznych na cząstkowe cele operacyjne z wykorzystaniem metody Hoshin – kanri.
3. Znaczenie i wykorzystanie sprzężeń wyprzedzających (feed forward) w porównaniu do sprzężeń zwrotnych (feed back). Projektowanie kosztów przy wykorzystaniu rachunku kosztów celu.
Moduł 8. Budowa systemu motywacyjnego z wykorzystaniem teorii gier
1. Wprowadzenie do teorii gier.
2. Uzgodnienie indywidualnych celów pracowników z celami przedsiębiorstwa – czy to możliwe?
3. Wynagradzanie za wysiłek kontra wynagradzanie za efekty.
4. Wielowymiarowe systemy motywacyjne.
5. Przykłady systemów motywacyjnych wykorzystujących zdobycze teorii gier.
Moduł 9. Analiza zaawansowania wdrożenia systemu Lean
1. Badanie zaawansowanie przedsiębiorstwa w jego transformacji w kierunku szczupłej organizacji z perspektywy rachunkowości, zarządzania zmianą oraz zarządzania przedsiębiorstwem.
Cena: 1690 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00 – 15:30
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Anita Musiał
22 208 28 33
anita.musial@adnakademia.pl