NOWOŚĆ INTERAKTYWNY WARSZTAT

AI – budowanie kompetencji w finansach – nowoczesny warsztat interaktywny

Cena: 990 zł + 23% VAT

Kategoria: , ,

Czas trwania: 1 dzień
Cena: 990 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
Cel szkolenia

Celem warsztatu jest zbudowanie wśród uczestników komfortu w pracy z narzędziami AI poprzez dostarczenie wiedzy podstawowej, praktyczne pokazanie zastosowań AI w codziennych zadaniach administracyjno-finansowych oraz oswojenie uczestników z możliwościami i ograniczeniami technologii. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystywać AI w sposób bezpieczny, produktywny i wspierający ich kompetencje, nie wymagając przy tym wiedzy technicznej.

Program szkolenia

I. Wprowadzenie: czym jest AI i po co nam warsztat?

Cel:
Zbudowanie podstawowego zrozumienia czym jest sztuczna inteligencja (w tym generatywna AI) oraz osadzenie warsztatu w realiach uczestników – dlaczego temat dotyczy ich pracy i dlaczego nie trzeba mieć wiedzy technicznej, by z AI korzystać.

Opis przebiegu:
Warsztat rozpocznie się od krótkiego przedstawienia prowadzącego i uczestników (jeśli grupa jest mniejsza), a następnie przejdziemy do interaktywnego pytania w Mentimeterze lub podobnym narzędziu: „Z czym kojarzy Ci się AI?” – wyniki będą bazą do dalszej rozmowy.

Prowadzący wyjaśni w prosty, przystępny sposób:
• czym jest AI (w tym różnica między AI ogólną a generatywną),
• dlaczego temat ten dotyczy również działów administracyjnych i finansowych,
• jakie są fakty i mity na temat AI (rozbijemy stereotypy, np. że AI zabiera pracę),
• czym jest generatywna AI (na przykładzie ChatGPT, Copilota, Gemini, Claude),
• jakie kompetencje są potrzebne, żeby zacząć korzystać z AI – i dlaczego każdy może to robić bez wiedzy technicznej.

Na koniec bloku uczestnicy będą mieli dostęp do przygotowanego quizu (np. w Kahoot), który pozwoli w zabawny sposób utrwalić wiedzę i zachęcić do dalszego udziału. Quiz będzie podsumowaniem i testem ciekawostek np.:
• „Czy AI potrafi kłamać?”
• „Ile parametrów miał GPT-3?”
• „Który bank w Polsce jako pierwszy wdrożył ChatGPT do obsługi klienta?”

Rezultaty bloku:
• Uczestnicy rozumieją czym jest AI i generatywna AI.
• Uczestnicy wiedzą, że mogą korzystać z AI bez wiedzy technicznej.
• Uczestnicy czują się bezpiecznie i zainteresowani tematem dalszych części warsztatu.

II. Praca z AI vs bez AI – ćwiczenie porównawcze

Cel:
Pokazanie realnej różnicy pomiędzy pracą wykonywaną w tradycyjny sposób a pracą z wykorzystaniem AI. Celem jest stworzenie silnego doświadczenia porównawczego: uczestnicy sami przekonają się, jak AI może przyspieszyć, uprościć lub zmienić ich podejście do zadania.

Opis przebiegu:
Ten blok to interaktywny eksperyment: uczestnicy wykonują to samo zadanie dwukrotnie – raz bez użycia AI, raz z jego pełnym wsparciem.

Etap 1 – Podział grupy i zadanie nr 1 (20 minut): Grupa zostaje podzielona na dwie podgrupy:
• Grupa A – pracuje bez AI, korzystając wyłącznie z własnej wiedzy, arkuszy kalkulacyjnych, Internetu itd.
• Grupa B – może korzystać z narzędzi generatywnej AI (np. ChatGPT, Gemini, Copilot).

Obie grupy otrzymują identyczne zadanie – np.:
• napisanie krótkiego podsumowania mailowego dla zarządu na temat danych z arkusza Excel (symulowane dane sprzedażowe lub budżetowe),
• przygotowanie checklisty dotyczącej wdrożenia nowej procedury,
• opisanie trzech ryzyk w symulowanej firmie i propozycja ich rozwiązania.

Uczestnicy pracują przez 15 minut w podgrupach, a następnie wspólnie omawiamy wyniki i doświadczenia:
• co było trudne, co łatwe,
• ile zajęło czasu,
• jakie były emocje,
• gdzie AI pomogło, a gdzie przeszkadzało.

Etap 2 – Zamiana ról i zadanie nr 2 (20 minut): Podgrupy zamieniają się miejscami:
• Grupa A może teraz używać AI,
• Grupa B ma zakaz korzystania z AI.

Otrzymują inne, ale podobnej trudności zadanie, np.:
• stworzenie komunikatu wewnętrznego dla zespołu nt. zmiany w procedurze,
• przygotowanie struktury raportu miesięcznego na podstawie podanych punktów,
• sformułowanie rekomendacji do zarządu na podstawie opisu sytuacji biznesowej.

Po zakończeniu drugiego zadania – ponowne, wspólne omówienie:
• co się zmieniło?
• czy zmieniło się podejście?
• czy AI naprawdę pomogło? A może przeszkadzało?

Podsumowanie bloku (5 minut):
• Prowadzący zbiera najważniejsze obserwacje i uświadamia uczestnikom, że AI może znacząco wpłynąć na sposób wykonywania pracy – ale kluczowa jest umiejętność zadawania pytań (promptowania) i krytycznego myślenia.
• Zostaje też wprowadzony termin „AI jako partner koncepcyjny” – zapowiedź kolejnego bloku.

Rezultaty bloku:
• Uczestnicy doświadczają realnej różnicy między pracą z AI a bez AI.
• Uczestnicy rozumieją, że jakość pracy z AI zależy od umiejętności jego obsługi i przemyślanego podejścia.
• Warsztat nabiera energii, zaangażowania i dynamiki – uczestnicy czują, że mają wpływ.

III. Jak działa AI? – wprowadzenie dla nietechnicznych użytkowników

Cel:
Przedstawienie podstawowego zrozumienia tego, czym jest sztuczna inteligencja, jak działa i na czym polega jej generatywny charakter. Uczestnicy dowiedzą się, że AI nie jest „magiczna” ani „nieomylna”, ale opiera się na danych, statystyce i przewidywaniu najbardziej prawdopodobnej odpowiedzi. Celem jest oswojenie uczestników z technologią i pozbawienie ich lęku wynikającego z niewiedzy.

Opis przebiegu:
1. Krótki wykład wprowadzający (15 minut)
a. Prowadzący w prosty, przystępny sposób tłumaczy:
– czym różni się AI od wyszukiwarki internetowej,
– czym są modele językowe (np. ChatGPT),
– jak działają predykcja, uczenie maszynowe i tzw. halucynacje,
– skąd AI „wie”, co odpowiedzieć,
– dlaczego AI nie rozumie świata jak człowiek i jakie są tego konsekwencje.
b. Prezentacja oparta jest na prostych analogiach (np. AI jako bardzo szybki dokończacz zdań, AI jako kalkulator do języka), wykresach, przykładach.

2. Ćwiczenie interaktywne: AI vs człowiek (15 minut)
a. Uczestnicy dostają krótkie quizy lub pytania, które zostały zadane AI – i próbują zgadnąć, jak AI odpowiedziała.
b. Przykład: pytania z podwójnym znaczeniem, pytania wymagające wiedzy kontekstowej lub pytania „na logikę”.
c. Przykład 2: Jak AI odpowie na pytanie: co jest bardziej optymalne – leasing czy zakup środka trwałego?
d. Pytanie 3: Czy AI wie, co to jest amortyzacja degresywna? I potrafi to wytłumaczyć?
e. Prowadzący prezentuje odpowiedzi AI i porównuje je z odpowiedziami uczestników – pokazując ograniczenia i silne strony AI.
f. Przykłady z życia wzięte:
– błędna interpretacja danych,
– przekonujące, ale fałszywe odpowiedzi,
– kreatywne, ale niepraktyczne pomysły
– Przykłady: AI generuje błędną interpretację przepisów o KUP, AI proponuje ryzykowny sposób na rozliczenie faktury – pokazujemy dlaczego to błąd, AI udziela porady niezgodnej z praktyką.

3. Mini-demo: Co AI potrafi, a czego nie? (10 minut) ○ Na żywo prowadzący pokazuje, jak AI może:
– streścić dokument,
– zaproponować treść maila,
– „wymyślić” tytuł artykułu,
– ale też – jak może się pomylić lub dodać nieprawdziwe informacje (tzw. halucynacje).

4. Pokaz zawiera świadome prowokowanie błędów AI, by uczestnicy zobaczyli jej ograniczenia.

Podsumowanie bloku (5 minut):
• Podkreślenie, że AI to narzędzie, które działa na podstawie wzorców z danych, a nie „rozumie” sens jak człowiek.
• Zachęta do myślenia krytycznego – AI może wspierać, ale wymaga nadzoru.
• Zapowiedź: w kolejnych blokach uczestnicy nauczą się, jak formułować zapytania (prompty), by korzystać z AI w pracy biurowej w sposób bezpieczny i efektywny.

Rezultaty bloku:

• Uczestnicy rozumieją, jak działa AI i na czym polegają jej ograniczenia.
• Oswojenie z technologią – AI przestaje być „czarną skrzynką”.
• Uczestnicy widzą, że AI może być błędna, ale też potężna – wszystko zależy od użytkownika.

IV. Jak rozmawiać z AI? – sztuka skutecznego promptowania

Cel:
Nauczenie uczestników podstaw skutecznego komunikowania się z generatywną AI (np. ChatGPT) za pomocą tzw. promptów, czyli poleceń tekstowych. Uczestnicy zrozumieją, że jakość odpowiedzi AI w dużej mierze zależy od jakości pytania. Nauczą się podstawowych technik, które pozwolą im wykorzystywać AI w praktyce biurowo-księgowej – m.in. do streszczania, porządkowania danych, przygotowywania tekstów czy generowania pomysłów.

Opis przebiegu:
1. Wprowadzenie teoretyczne (10 minut)
a. Co to jest prompt? Jakie są typy promptów?
– Polecenia proste (np. „Stwórz maila z przypomnieniem o terminie płatności”)
– Polecenia z kontekstem („Załóż, że jesteś specjalistą ds. kalkulacji kosztów …”)
– Promptowanie iteracyjne (dialog z AI – precyzowanie, rozwijanie odpowiedzi)
b. Dlaczego „dobry prompt to 80% sukcesu”?
c. Przykłady dobrze i źle sformułowanych promptów z omówieniem.

2. Ćwiczenie interaktywne: popraw prompt (10 minut)
a. Uczestnicy w parach lub małych grupach dostają nieoptymalne prompty (np. zbyt ogólne, nieprecyzyjne). (np. „Stwórz zapytanie do urzędu skarbowego o interpretację przepisów VAT w kontekście importu usług.”, „Zredaguj maila do klienta z przypomnieniem o braku faktury zakupu.” „Wyjaśnij, kiedy koszt jest podatkowy w przypadku leasingu operacyjnego.”)
b. Ich zadaniem jest przeredagowanie promptu, aby AI mogła odpowiedzieć w bardziej użyteczny sposób.
c. Krótkie omówienie odpowiedzi na forum – prezentacja przed i po.

3. Ćwiczenie praktyczne przy komputerach: napisz prompt do własnej pracy (20 minut)
a. Każdy uczestnik ma za zadanie stworzyć prompt, który odpowiada jego pracy – np.:
– „Stwórz wzór umowy darowizny dla klienta fundacji”
– „Zaproponuj podsumowanie e-maila do dostawcy z załączoną fakturą”
– „Wypunktuj wady i zalety pracy hybrydowej dla działu księgowości”
b. AI generuje odpowiedź – uczestnik ocenia ją i w razie potrzeby modyfikuje prompt.
c. Prowadzący krąży i wspiera, omawiając przykłady na forum (jeśli czas pozwoli).

4. Podsumowanie i dobre praktyki (5 minut) ○ Lista zasad skutecznego promptowania (np. konkretność, kontekst, ton, forma).
a. Pokazanie przykładowego „prompt cheat sheet” (skrót dobrych praktyk).
b. Uczestnicy dowiadują się, że AI „nie domyśli się”, o co chodzi – trzeba jej to jasno napisać.

Rezultaty bloku:
● Uczestnicy potrafią samodzielnie stworzyć skuteczny prompt odpowiadający ich potrzebom.
● Wiedzą, jak unikać typowych błędów w komunikacji z AI.
● Są gotowi do praktycznego wykorzystania AI w codziennej pracy biurowej.
● Rozumieją, że AI „czyta dokładnie to, co napiszesz” – nie więcej i nie mniej.

V. AI jako koncepcyjny sparingpartner – ćwiczenie strategiczne

Cel:
Wprowadzenie uczestników w zaawansowany sposób korzystania z generatywnej AI – nie tylko jako narzędzia do pisania tekstów, lecz jako „intelektualnego sparingpartnera” do testowania pomysłów, analizowania założeń i rozwoju koncepcji biznesowych. Uczestnicy
nauczą się wykorzystywać AI do weryfikacji swojego toku myślenia, identyfikowania luk w argumentacji i generowania alternatywnych scenariuszy.

Opis przebiegu:
Trener wprowadza pojęcie „AI as a sparring partner” – inspirując się podejściem m.in. INSEAD, BCG i MIT Sloan – i pokazuje na żywo, jak stworzyć interaktywny dialog z AI, którego celem nie jest znalezienie jednej odpowiedzi, lecz zderzenie różnych perspektyw i wspólne „przetestowanie” idei. Uczestnicy otrzymują gotowe szablony promptów (w tym z przypisaniem roli do AI, np. „krytyczny CFO”, „compliance officer”, „audytor”), które pozwalają im przeprowadzić symulowaną konfrontację koncepcji z krytycznym rozmówcą.

Ćwiczenie warsztatowe:
Każdy uczestnik wybiera jedną ideę lub pomysł z własnego obszaru pracy (np. zmiana procesowa, nowa polityka, trudna decyzja). Zadaniem jest stworzenie symulowanej rozmowy z AI jako sparingpartnerem. Celem rozmowy jest:
● krytyczna analiza założeń pomysłu,
● identyfikacja ryzyk lub błędnych przekonań,
● wygenerowanie alternatyw lub udoskonaleń.

Wskazówki dla uczestników:
● AI nie ma racji – ma prowokować myślenie.
● Twoim zadaniem jest nie zgodzić się z pierwszą odpowiedzią.
● Zmieniaj perspektywy – pytaj AI z różnych ról (np. dyrektor finansowy, szef HR, audytor, klient).

Rezultat:
Każdy uczestnik wychodzi z przećwiczonym pomysłem, „rozbitym na części” i przebudowanym w dialogu z AI. Uczestnicy uczą się, jak wykorzystywać AI do intelektualnej pracy koncepcyjnej – jako krytyczne lustro, a nie jako maszynkę do generowania tekstu.

VI. AI w trudnych rozmowach – trening komunikacji z wykorzystaniem symulacji

Cel:
Pokazanie, jak generatywna AI może służyć jako symulator trudnych rozmów – narzędzie do ćwiczenia komunikacji w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku. Uczestnicy nauczą się, jak wykorzystywać AI do przeprowadzania próbnych rozmów z „trudnym rozmówcą”, takich jak udzielanie feedbacku, egzekwowanie obowiązków, reagowanie na spadek zaangażowania czy negocjowanie zakresu obowiązków.

Opis przebiegu:
Trener przedstawia przykłady wykorzystania AI do treningu rozmów – m.in. z MindTools, CAISY, Yoodli, Second Nature, Anthropos AI – oraz wyniki badań z Harvard Business School, Wharton i INSEAD pokazujące, jak skuteczne może być takie podejście w rozwoju kompetencji miękkich. Następnie pokazuje na żywo, jak stworzyć scenariusz rozmowy z AI i przeprowadzić realistyczną, adaptacyjną symulację (np. „rozmowa z niezadowolonym pracownikiem po negatywnej ocenie rocznej” lub „rozmowa z doradcą podatkowym w zakresie ponownego przygotowania interpretacji podatkowej”).

Ćwiczenie warsztatowe:
Przygotowanie do rozmowy z doradcą podatkowym z pomocą AI Uczestnicy otrzymują scenariusz oparty na realistycznym problemie podatkowym (np. planowanie kosztów imprezy integracyjnej z udziałem kontraktorów B2B). Ich zadaniem jest użycie AI jako wsparcia w przygotowaniu się do profesjonalnej konsultacji z doradcą podatkowym. Uczestnicy będą:
• formułować problem i zadawać AI pytania,
• prosić AI o wskazanie potencjalnych ryzyk i luk w rozumowaniu,
• uzyskiwać od AI sugestie, jak uporządkować myśli i jakich pytań się spodziewać,
• przeprowadzać próbę rozmowy, w której AI wciela się w rolę doradcy podatkowego.

Celem ćwiczenia jest pokazanie, że AI może pełnić funkcję merytorycznego sparingpartnera
• pomagać w analizie, weryfikacji argumentów i przygotowaniu się do ważnych, często stresujących spotkań biznesowych.

Warianty ćwiczenia:
● dla chętnych: odtworzenie rozmowy głosowej z AI (np. przez narzędzia typu ElevenLabs, AI Voice),
● dla zespołów: wspólna analiza wyzwań komunikacyjnych na podstawie jednego scenariusza.

Rezultat:
Uczestnicy przećwiczą realne, trudne rozmowy w bezpiecznym środowisku. Zobaczą, jak AI może służyć jako „symulator rozmów” wspierający rozwój komunikacji interpersonalnej. Poznają też mechanizmy tworzenia realistycznych promptów do ćwiczeń z AI – z możliwością wykorzystania ich po warsztacie.

VII. AI jako krytyczny partner w pracy koncepcyjnej i decyzyjnej

Cel:
Pokazanie, że generatywna AI może pełnić funkcję koncepcyjnego „sparring partnera” – narzędzia wspierającego rozwiązywanie złożonych problemów, testowanie pomysłów, podważanie założeń i generowanie alternatywnych scenariuszy działania. Celem bloku jest nauczenie uczestników, jak prowadzić z AI świadomy, pogłębiony dialog, który nie kończy się na uzyskaniu „gotowej odpowiedzi”, lecz staje się procesem wspólnego myślenia i krytycznej analizy.

Opis przebiegu:
Trener wprowadza pojęcie „AI sparring partner” na przykładach z raportów BCG, Deloitte i MIT Sloan oraz pokazuje, jak AI może:
● zadawać trudne pytania, które prowokują do refleksji,
● pomagać w dostrzeganiu błędów w założeniach,
● przedstawiać inne punkty widzenia,
● generować opcje, które nie przyszłyby użytkownikowi do głowy.

Trener demonstruje na żywo interaktywną sesję z AI, w której uczestnicy wspólnie oceniają pomysł na nowy proces, usługę lub decyzję biznesową, poddając go konstruktywnej krytyce z udziałem AI.

Ćwiczenie warsztatowe:
Uczestnicy w małych zespołach wybierają rzeczywisty problem lub pomysł z ich środowiska pracy (np. zmiana procesu, reorganizacja, trudna decyzja).

Następnie:
1. Formułują problem w formie „briefu dla AI” – z kontekstem, założeniami i oczekiwanym wynikiem.
2. Wchodzą w dialog z AI, którego zadaniem jest nie tylko „rozwiązać” problem, ale także:
a. wskazać, co w założeniach może być ryzykowne lub błędne,
b. zaproponować inne podejścia,
c. „zagrać rolę” krytycznego kolegi z zarządu, klienta, audytora lub szefa.

3. Pracują iteracyjnie z AI, ucząc się pogłębiać pytania, zmieniać perspektywę i wzmacniać argumentację.

Podsumowanie:
Na forum trener omawia, co zaskoczyło uczestników w dialogu z AI, jak zmieniło się ich podejście do analizowanego problemu i w jaki sposób AI może wspierać ich w codziennej pracy decyzyjnej – nie jako „maszyna do szybkich odpowiedzi”, ale jako partner prowokujący do myślenia.

Rezultat:
Uczestnicy dowiadują się, jak wykorzystywać AI do testowania pomysłów, podejmowania lepszych decyzji i rozwoju krytycznego myślenia. Poznają sposób prowadzenia głębszych,
iteracyjnych rozmów z AI oraz uczą się tworzyć prompty, które prowokują do refleksji, a nie tylko „dają gotowca”.

VIII. Jak AI może wspierać nas w życiu prywatnym i jak rozmawiać z dziećmi o technologii, żeby były bezpieczne

Cel:
Zainspirowanie uczestników do korzystania z AI również poza pracą – jako osobistego asystenta, doradcę, edukatora i organizatora życia codziennego. Dodatkowo, blok ten ma pomóc dorosłym zrozumieć, jak wspierać dzieci i młodzież w bezpiecznym i mądrym korzystaniu z narzędzi AI, rozwijaniu zdrowych nawyków cyfrowych i budowaniu odporności psychicznej w erze algorytmów.

Opis przebiegu:
Trener prezentuje przykłady zastosowań AI w życiu prywatnym, takich jak:
● organizacja budżetu domowego i zakupu ubezpieczeń,
● planowanie podróży, zakupów i diety,
● pomoc w nauce języków, planowaniu nauki, korepetycjach,
● rozwiązywanie codziennych problemów: „jak zorganizować przyjęcie”, „jak negocjować z dostawcą internetu”, „jak pomóc dziecku z emocjami”.

Następnie przechodzi do części poświęconej dzieciom i młodzieży:
● jak AI może wspierać ich edukację (np. chatboty edukacyjne, quizy, asystenci w nauce programowania),
● jakie są zagrożenia: halucynacje AI, dostęp do szkodliwych treści, uzależnienie od ekranów, brak krytycznego myślenia,
● jak rozmawiać z dzieckiem o AI i technologii: przykłady rozmów, pytania, które warto zadawać, dobre praktyki wychowawcze.

Ćwiczenie warsztatowe (w parach lub trójkach):
Uczestnicy dzielą się przykładami:
● gdzie AI pomogła im lub mogłaby im pomóc w codziennym życiu (np. przygotowanie posiłków, planowanie wyjazdu, pomoc w edukacji dziecka),
● jakie mają obawy jako rodzice/opiekunowie i jakie pytania zadają im dzieci o AI,
● jak można przekładać zasady bezpiecznego korzystania z AI na język zrozumiały dla dziecka.

Podsumowanie:
Trener podsumowuje, że AI to nie tylko narzędzie pracy, ale także codzienne wsparcie – pod warunkiem świadomego i odpowiedzialnego użytkowania. Podkreśla, że to od dorosłych zależy, jakie wzorce przekażą dzieciom, i że warto uczyć najmłodszych nie tylko korzystania z narzędzi, ale też odwagi do zadawania pytań i krytycznego myślenia.

Rezultat:
Uczestnicy opuszczają warsztaty z przekonaniem, że AI może wspierać ich również poza pracą – i że mają kompetencje, by wprowadzać dzieci w świat nowoczesnych technologii bez strachu, z empatią i odpowiedzialnością.

Informacje organizacyjne

Cena: 990 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat

Miejsce i godziny zajęć

Miejsce zajęć: centrum w/w miasta

Godziny zajęć: 9:00 – 15:30

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
20-05-2025Warszawa
17-06-2025Warszawa

Zaufali nam: