Szkolenie online
Bezpieczne umowy księgowe – zasady sporządzania umów, przykładowe zapisy chroniące księgowych

Cena: 690 zł + 23% VAT

Kategoria: ,

Czas trwania: 1 dzień
Cena: 690 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
Prowadzący szkolenie

Mirela Chomont – Radca Prawny, Doradca Podatkowy, były pracownik organów administracji skarbowej, członek komisji rewizyjnej Okręgowej Izby Radców Prawnych w Szczecinie, członek zespołu ekspertów do spraw Karnych Skarbowych przy Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, autor w serwisie Doradca w biznesie, doświadczona trenerka i autorka szkoleń. Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego – rocznik 2010. Absolwentka kierunku „Analiza Ekonomiczna i Controlling przedsiębiorstw” na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Katedra Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny. Doświadczenie nabyła w największych kancelariach prawniczych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko – księgowych, obsługujących również Urzędy, w tym Urząd Marszałkowski Woj. Zachodniopomorskiego.

Adresaci szkolenia

• księgowi,
• główni księgowi,
• specjaliści podatkowi,
• właściciele biur rachunkowych,
• dyrektorzy finansowi,
• pozostałe osoby zainteresowane chcące poszerzyć swoją wiedzę i kwalifikacje.

Cel szkolenia

Poznanie zasad konstruowania umów zarówno w biurach rachunkowych, jak i na etatach.

Zyskanie wiedzy i umiejętności w zakresie:
• o co należy zadbać przy kształtowaniu umowy z pracodawcą/klientem,
• jak można bronić się przez zarzutami ze strony obsługiwanej jednostki albo organów postępowania karnego/karnego skarbowego,
• jakie są najczęstsze sytuacje, w których księgowi ponoszą odpowiedzialność na podstawie umowy,
• na co zwracać uwagę w obliczu sporu sądowego,
• dodatkowe obowiązki biur rachunkowych w zakresie MDR, AML i RODO.

Korzyści ze szkolenia

Korzyści dla uczestników szkolenia:
• pełny zakres wiedzy teoretycznej,
• pełny zakres wiedzy praktycznej poparty przykładami praktycznymi,
• możliwość konsultowania swoich wątpliwości z praktykiem – doradcą podatkowym i radcą prawnym prowadzącym szkolenie w trakcie szkolenia,
• możliwość wymiany doświadczeń z pozostałymi uczestnikami szkolenia,
• szeroki zakres materiałów szkoleniowych.

Program szkolenia

I. Rodzaje możliwych stosunków prawnych między księgowym a obsługiwanym klientem – ogólne porównanie:

1. Umowa o pracę, zlecenie czy kontrakt w ramach działalności gospodarczej? – wybór najkorzystniejszego wariantu – co wziąć pod uwagę?

2. Konsekwencje wyboru określonego wariantu pod kątem odpowiedzialności księgowych (odpowiedzialność cywilna, karna, karno – skarbowa, pracownicza, administracyjna księgowych).

3. Rodzaje umów i zasady ich zawierania, w tym wybór najkorzystniejszej formy.

II. Zasady konstruowania umów wraz z przykładowymi klauzulami umownymi prezentowanymi w trakcie szkolenia:

1. Prawidłowe określenie przedmiotu umowy i zakresu obowiązków księgowego – jak odróżnić zakres zlecenia od dodatkowych zleceń klientów objętych dodatkowym wynagrodzeniem.

2. Zasada ceny rynkowej – jak wyceniać zlecenia?

3. Terminy dostarczania dokumentów – jak się zabezpieczyć przed nieterminowym dostarczaniem dokumentów przez klientów?

4. Zasady kształtowania wynagrodzeń przez księgowych (ryczałt, stawki godzinowe, wynagrodzenie od wyniku, inne systemy) – jak wybrać najkorzystniejszy?

5. Rodzaje dokumentów księgowych dostarczanych przez klientów – jak się zabezpieczyć przed zaksięgowaniem błędnych lub niekompletnych dokumentów i danych?

6. Doradztwo podatkowe – czy księgowi mogą świadczyć takie usługi?

7. Kasa fiskalna – kiedy księgowy musi ją posiadać?

8. Zasady opisu faktur przez klientów a prawidłowe księgowanie i składanie JPK_VAT (w tym kody GTU, procedury, stawki podatku VAT, stawki ryczałtu).

9. Przedawnienie roszczeń cywilnoprawnych wynikających z umów.

10. Przedawnienie roszczeń pracowniczych wynikających z umów.

11. Tryby rozwiązania umów (np. wskutek rażącego naruszenia obowiązków przez klienta).

12. Pełnomocnictwa do umów (jakie wybrać, czy księgowy może być pełnomocnikiem ogólnym klienta?).

13 Uzyskiwanie od klientów informacji o kodach GTU i Procedurach w JPK_VAT.

14. Pozostałe – istotne klauzule umowne.

III. Kodeks karny skarbowy i odpowiedzialność karna skarbowa – co to za forma odpowiedzialności i jak się różni od odpowiedzialności cywilnej księgowego:

1. Kiedy księgowy może odpowiadać z KKS?

2. Omówienie głównych typów przestępstw skarbowych i wykroczeń skarbowych.

3. Gdy już zostanie stwierdzone popełnienie przestępstwa lub wykroczenia skarbowego – rodzaje sankcji karnych skarbowych.

4. Umowa z klientem – czy jest to sposób na uniknięcie odpowiedzialności z KKS?

5. Czynny żal – kiedy można zastosować i jak działa?

6. Kiedy czynny żal jest nieskuteczny?

7. Metody minimalizacji ryzyka odpowiedzialności z KKS.

IV. Instrumenty ochrony księgowego:

1. Ubezpieczenia OC obowiązkowe i dobrowolne dla księgowego.

2. Jak się bronić przed odpowiedzialnością odszkodowawczą?

3. Jak się bronić przed odpowiedzialnością karną i karną skarbową ?

4. Kary umowne w umowach księgowych- czy i kiedy stosować?

5. Dlaczego księgowy nie powinien podpisywać formularza VAT-R?

6. Umowy księgowe a zgłaszanie schematów podatkowych (MDR).

7. Windykacja klientów.

V. Obowiązki księgowego na gruncie AML:

1. Czy biuro rachunkowe jest instytucją obowiązaną w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu?

2. Kiedy biuro rachunkowe ma obowiązek raportowania danych do GIIF na temat swoich klientów (kwestia tajemnicy finansowej).

3. Sankcje dla księgowych za naruszenie przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

VI. Rola biura księgowego w procesie przetwarzania danych osobowych:

1. Umowa o podpowierzeniu przetwarzania danych wraz z przykładowymi klauzulami tej umowy.

2. Obowiązki biura rachunkowego wobec Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

3. Naruszenie przez biuro rachunkowe zasad przetwarzania danych osobowych – przykłady wraz z możliwymi sankcjami oraz środkami zaradczymi.

VII. Księgowy, a raportowanie schematów podatkowych (MDR):

1. Kiedy księgowy/biuro rachunkowe występują w roli promotora, korzystającego/wspomagającego.

2. Podstawowe obowiązki biur rachunkowych w zakresie raportowania schematów podatkowych.

3. Sankcje dla biur rachunkowych za nieprzestrzeganie przepisów o MDR.

Informacje organizacyjne

Cena: 690 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

 

Harmonogram szkolenia

Dzień przed szkoleniem wysłanie do Uczestników materiałów szkoleniowych w formacie PowerPoint lub/i PDF 09:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – 15:30 – szkolenie w trakcie szkolenia przewidziane są przerwy

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
13-03-2025Online

Zaufali nam: