NOWOŚĆ

Szkolenie online
Egzekucja należności budżetowych w JSFP – nadpłaty, przedawnienia, odsetki, odpis aktualizujący należności, prezentacja w sprawozdaniach oraz ich inwentaryzacja

Cena: 490 zł + 23% VAT*

Kategoria: ,

Czas trwania: 1 dzień
Cena: 490 zł + 23% VAT*
Szczegółowy plan
Cel i korzyści szkolenia

Celem szkolenia jest przedstawienie zagadnień związanych z należnościami budżetowymi, w szczególności obowiązkiem ich dochodzenia, egzekucji, zasad ujmowania i konieczności naliczania odsetek od należności. Istotnym elementem rachunkowości jest zasada ostrożności, która wymaga realnego prezentowania należności w bilansie. Na szkoleniu zostaną poruszone zagadnienia związane z realizacją odpisów aktualizujących należności.
Tematyka szkolenia została dobrana tak, by osoby odpowiedzialne za egzekucję dochodów stanowiących środki publiczne, za których realizację są odpowiedzialne w sposób pośredni lub bezpośredni znały najnowsze przepisy w tym zakresie. Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa wynikające z rozporządzeń, interpretacji z dobrymi praktykami. Formuła szkolenia została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, których najczęściej występują problemy wynikające z licznych interpretacji.

Adresaci szkolenia

Szkolenie skierowane jest do: skarbników, głównych księgowych i księgowych jednostek budżetowych, osób uczestniczących w egzekucji należności.

Prowadzący szkolenie

Praktyk w obszarze finansów publicznych oraz rachunkowości budżetowej.

Program szkolenia

1. Regulacje prawne w postępowaniu egzekucyjnym:
a) czynności przedegzekucyjne,
b) postępowanie egzekucyjne,
c) wzór tytułu wykonawczego,
d) zasady wypełniania tytułu wykonawczego,
e) upomnienie,
f) procedura postępowania egzekucyjnego.

2. Należności w ujęciu księgowym:
a) uregulowania w ustawie o rachunkowości i rozporządzeniach,
b) zapisy stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości,
c) ewidencja należności,
d) odpisy aktualizujące należności,
e) należności wyrażone w walucie obcej.

3. Rodzaje odsetek:
a) odsetki ustawowe,
b) odsetki kapitałowe wynikające z czynności prawnej,
c) odsetki ustawowe za opóźnienie,
d) maksymalne odsetki za opóźnienie,
e) odsetki ustawowe za opóźnienie w transakcjach handlowych,
f) odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych,
g) podwyższone odsetki od zaległości podatkowych,
h) obniżone odsetki od zaległości podatkowych,
i) odsetki od zobowiązań w prawie podatkowym,
j) odsetki od składek na ubezpieczenia społeczne.

4. Zaliczanie wpłaty dłużnika na poczet spłat raty długu oraz na spłatę odsetek.
5. Zasady określania terminu płatności odsetek:
a) termin oznaczony w dniach,
b) termin oznaczony w tygodniach,
c) termin oznaczony w miesiącach.

6. Powiązania należności ze sprawozdawczością budżetowa i finansową.

7. Inwentaryzacja należności.

8. Odpowiedzialność w zakresie zaniechania dochodzenia należności budżetowych.

9. Zagadnienia problemowe:
a) jednostka nalicza odsetki ustawowe za opóźnienie. Czy należy zaliczać wpłaty najpierw na zaspokojenie w pierwszej kolejności zaległych należności ubocznych oraz zaległych świadczeń głównych?
b) czy należy powiadomić dzierżawcę o wysokości naliczonych odsetek?
c) czy jeżeli koszt wysyłki wezwania do zapłaty przewyższa koszt naliczonych odsetek, to czy gmina ma obowiązek wystosowania takiej informacji?
d) jaki jest termin przedawnienia odsetek,
e) czy można umorzyć należność na podstawie sporządzonego protokołu z kalkulacją dokumentującą, że koszty dochodzenia i egzekucji przewyższają należność?
f) czy koszty egzekucyjne powinny być przypisane (jeżeli tak, to kiedy)? W jakim terminie gmina powinna zapłacić za koszty egzekucyjne?

10. Sesja pytań i odpowiedzi.

Informacje organizacyjne

Cena: 490 zł + 23% VAT*

* do ceny nie doliczamy podatku VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Szkolenie organizowane przez ADN Akademia Biznesu.

Harmonogram szkolenia

Godziny zajęć: 10:00-15:00

9:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – 15:00 – szkolenie w trakcie szkolenia przewidziane są przerwy

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Anna Pyrzanowska
22 208 28 38
anna.pyrzanowska@adn.pl

Dostępne terminy
10-03-2025Online

Zaufali nam: