Szkolenie online
Kontrakty B2B – kompleksowa analiza problematyki prawnej i podatkowej związanej ze współpracą z JDG

Cena: 790 zł + 23% VAT

Kategoria: , ,

Czas trwania: 1 dzień
Cena: 790 zł + 23% VAT
Szczegółowy plan
Prowadzący

Marcin Chomiuk – Partner Zarządzający w ADN Podatki Sp. z o.o. Licencjonowany doradca podatkowy, praktyk z blisko 25 letnim stażem, który doświadczenie zawodowe zdobywał w trakcie pracy w Artur Andersen oraz PricewaterhouseCoopers (PwC). Przez ostatnie 9 lat pracy w PwC był partnerem odpowiedzialnym za doradztwo w zakresie podatków pośrednich w PwC oraz za zespół doradztwa dla podmiotów finansowych. W ramach swojej pracy doradzał zarówno największym międzynarodowym koncernom, jak i lokalnym spółkom polskim. Współautor pierwszego na polskim rynku komentarza do unijnych przepisów o VAT (VI Dyrektywy VAT – obecnie Dyrektywy 112) oraz autor wielu publikacji w prasie codziennej i specjalistycznej. Współautor programu studiów oraz wykładowca akademicki podatkowych studiów podyplomowych na Wydziale Prawa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz SGH w Warszawie. Jako niezależny ekspert organizacji przedsiębiorców Lewiatan reprezentował interesy podmiotów gospodarczych w Ministerstwie Finansów i komisjach sejmowych. Wygrał przed TSUE sprawę BGŻ Leasing (C-224/11) dot. sposobu opodatkowania VAT-em usług ubezpieczeniowych sprzedawanych przy okazji usług leasingu, która odmieniła rynek leasingowy w Polsce. Nagradzany jako najlepszy doradca VAT w Polsce.

Cel szkolenia

Podczas zajęć omówione zostaną w szczególności zasady współpracy na podstawie B2B, w szczególności w kontekście umów o pracę, ryzyka związane z prowadzeniem takiej działalności dla osób jak i firm z którymi współpracują, a także dobre praktyki jakie powinny zostać wdrożone na podstawie aktualnych stanowisk organów oraz planów nowelizacyjnych. Dzięki zajęciom możliwe będzie osiągnięcie zabezpieczania w zakresie współpracy przedsiębiorstwa w ramach umów typu B2B poprzez odpowiednie ułożenie relacji biznesowych.

Program

1. Ogólne zasady funkcjonalne związane z JDG i współpraca w ramach B2B – ramy prawne, charakterystyka ustawowa, problemy praktyczne:
a) zasady opodatkowania PIT i VAT w JDG, składki ZUS – dlaczego uważa się że korzystniejsze jest współpracowanie w ramach działalności gospodarczej?
b) umowa o pracę a kontrakt B2B – cechy charakterystyczne, zasady tworzenia, reguły kolizyjne, zasady ustalania mechanizmu wynagrodzenia, elementy o podobnym charakterze,
c) wcześniejsze zatrudnienie a współpraca w ramach B2B – ograniczenia ustawowe, problematyka zakresu stosunku pracy a współpracy,
d) jednoczesne zatrudnienie na podstawie umowy o pracę i kontrakt B2B – czy to możliwe? Jak uniknąć pokrywania się zakresu świadczonych usług? Czy możliwa jest znaczna dysproporcja pomiędzy kwotą wynagrodzenia z umowy o pracę a kontraktu B2B?
e) jak powinny zostać skonstruowane zapisy dotyczące wynagrodzenia w umowie B2B? Czy stałe wynagrodzenie jest naturalne biznesowo?
f) mienie powierzone/ narzędzia pracy (np. pojazd służbowy, sprzęt komputerowy, miejsce postojowe w garażu wielostanowiskowym, ekwiwalent za pranie ubrań, posiłki i napoje regeneracyjne, parking) – czy może występować w kontrakcie B2B?
g) posiadanie jedynego kontrahenta w JDG przesłanką do zakwestionowania statusu przedsiębiorcy?
h) zakaz konkurencji – kiedy będzie biznesowo uzasadniony a kiedy takie zapisy podważają status przedsiębiorcy?
i) delegacje – czy zleceniobiorca może odbywać podróże służbowe krajowe bądź zagraniczne?
j) zapisy dotyczące urlopu, dni wolnych od świadczenia usług, ,,chorobowego”,
k) używanie adresu e-mail zleceniodawcy przez zleceniobiorcę przesłanką do unieważnienia kontraktu B2B?
l) system ewidencji pracy – czy w ramach umowy B2B można uzupełniać tzw. time sheet?
m) kiedy kontrakt B2B ma cechy ,,sztuczności”?

2. Zawody o podwyższonym zakresie ryzyka kontroli a minimalizacja możliwości zakwestionowania kontraktu B2B – problemy praktyczne, zasady stosowania należytej staranności przy konstruowaniu umów oraz ich wykonywaniu.

3. Dokumentacja efektów współpracy na zasadach B2B – czy istnieje możliwość zabezpieczenia przed ryzykiem zakwestionowania statusu ,,przedsiębiorcy”?

4. Narzędzia do weryfikacji ,,przedsiębiorców” i praktyka organów przy kontrolach:
a) definicja działalności gospodarczej w ustawie o PIT i ustawie o VAT:
• jak kształtować kwestię odpowiedzialności w umowie?
• co oznacza wykonywanie czynności pod kierownictwem oraz w wyznaczonym miejscu i czasie?
• na kim powinno ciążyć ryzyko gospodarcze związane z przedmiotem umowy?
b) praktyka działań kontrolnych Krajowej Administracji Skarbowej, stanowiska Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i Państwowej Inspekcji Pracy:
• konsekwencje związane z podważeniem wykonywania działalności gospodarczej po obu stronach kontraktu – skutki w CIT, PIT i VAT, wobec ZUS i PIP, a także w zakresie KKS,
• jak wprowadzone 1.01.22 zmiany dotyczących nielegalnego zatrudnienia odnoszą się do podważonego kontraktu B2B,
• ocena faktycznego charakteru prowadzenia działalności gospodarczej – czy weryfikacja cech związanych z odpowiedzialnością, samodzielnością i ponoszeniem ryzyka to wystarczająca ścieżka audytu w kontraktach B2B?
c) tzw. ,,test przedsiębiorcy” – jak zweryfikować czy osoba prowadząca działalność gospodarczą faktycznie taką JDG prowadzi – zagrożenia i ryzyka związane z planami Ministerstwa.

5. Czy możliwe jest zabezpieczenie celem ograniczenia ryzyka podważenia kontraktu B2B?
a) opinia zabezpieczająca i interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego to definitywne zabezpieczenie?
b) dlaczego Szef KAS odmówił wydania opinii zabezpieczającej nr DKP3.8082.10.2023 dnia 12 czerwca 2024 r.?
c) jak wprowadzić dobre praktyki w relacjach B2B? Jak monitorować zakres współpracy?
d) rozszerzenie profilu działalności gospodarczej przez JDG,
e) zatrudnienie podwykonawcy, osoby wspomagającej przedsiębiorcę w świadczeniu usług.

6. Świadczenia nieodpłatne i częściowo nieodpłatne w kontrakcie B2B:
a) szkolenia, kursy, konferencje a podnoszenie kwalifikacji zawodowych,
b) programy motywacyjne,
c) wyjazdy integracyjne,
d) spotkania biznesowe – konsumpcja,
e) należności z tytułu ,,delegacji”,
f) benefity ,,pracownicze” dla zleceniobiorców (np. art. spożywcze, bony, siłownia, ubezpieczenie, pakiety medyczne):
• konsekwencje podatkowe w CIT, PIT i VAT,
• jakie zapisy w kontrakcie B2B dotyczące świadczeń nieodpłatnych i częściowo odpłatnych podważają charakter takiej umowy?

7. Pytania i odpowiedzi – analiza problemów prawnych i podatkowych dotyczących B2B.

Informacje organizacyjne

Cena: 790 zł + 23% VAT

Cena obejmuje:

• dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
•  dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Harmonogram szkolenia

Dzień przed szkoleniem Uczestnik otrzyma materiały szkoleniowe w formie elektronicznej 09:30 – rozpoczęcie logowania przez Uczestników 10:00 – 15:30 – szkolenie w trakcie szkolenia przewidziane są przerwy

Masz pytania? Chętnie odpowiemy.

Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl

Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl

Dostępne terminy
20-02-2025Online
24-04-2025Online

Zaufali nam: