Tylko do końca roku samorządy mają czas na przygotowanie się do prowadzenia scentralizowanych rozliczeń podatku VAT. To niewiele czasu dla tych, którzy jeszcze tego procesu nie rozpoczęli, zważywszy na ilość koniecznej pracy związanej z opracowaniem odpowiednich procedur, instrukcji, zarządzeń, niejednokrotnie wdrożeniem nowego oprogramowania, czy przeszkoleniem pracowników. W Sejmie dobiegają końca prace nad tzw. specustawą, która ma wejść w życie od 1 października, a jednocześnie wprowadza obowiązkową centralizację rozliczeń VAT od 1 stycznia 2017 r. Określa ona szczegółowe zasady centralizacji oraz prawa i obowiązki samorządów z tym związane, a także kwestie dotyczące zwrotu podatku VAT sfinansowanego z funduszy unijnych. Czy warto centralizować się wstecz i jakie są tego konsekwencje? Jak w praktyce przeprowadzić centralizację? Na co zwrócić uwagę? Jak zorganizować obieg dokumentów i pracę tak, aby przy ograniczonych zasobach ludzkich uniknąć błędów i pomyłek zapewniając jednocześnie, że VAT zostanie odliczony w maksymalnej dozwolonej prawem kwocie? Jakie są doświadczenia samorządów, które centralizację przeprowadziły dobrowolnie?
Na te pytania i problemy nakłada się tematyka związana ze stosowaniem tzw. prewspółczynnika, czyli wprowadzonych od 1 styczna br. zasad częściowego odliczania podatku VAT naliczonego od zakupów wykorzystywanych przez samorządy zarówno do czynności przy wykonywaniu których działa jako organ władzy publicznej, jak i do czynności uznawanych za działalność gospodarczą. W ustawie o VAT i rozporządzeniu MF przewidziano cały zestaw metod czy też wzorów temu służących. Powstaje jednak pytanie, którą metodę czy wzór wybrać, aby kalkulacje były możliwie łatwe i proste do przeprowadzenia, odliczenie możliwie najbardziej efektywne, a rezultat nie został zakwestionowany w trakcie kontroli urzędu skarbowego? Czy dla danego typu wydatków trzeba stosować jedną metodę czy można różne? Które metody dają „moc ochronną”, a które nie? Czy możliwa jest zmiana metody i sposobu wyliczenia prewspółczynnika? Czy można najpierw zastosować metodę najmniej pracochłonną a potem zmienić ją na korzystniejszą finansowo i czy takie podejście nie zostanie zakwestionowane przez fiskusa? Jakie podejście zastosować do inwestycji finansowanych ze środków unijnych tak, aby nie narazić się na ryzyko zwrotu otrzymanego dofinansowania? Co z kwalifikowalnością VAT-u w przypadku korekt prewspółczynnika?
O tych i innych problemach związanych z rozliczeniami samorządowego VAT-u rozmawiać będziemy na konferencji „Centralizacja rozliczeń VAT w samorządach od 1 stycznia 2017” w dniu 24 października 2016 r.
Zapraszamy!