Szkolenie online
Zamknięcie roku budżetowego i inwentaryzacja 2024 w JSFP – procedury, sprawozdawczość i zgodność z przepisami

Cena: 990 zł

Kategoria: ,

Adresaci szkolenia

Szkolenie skierowane jest do pracowników działów księgowości jednostek sektora finansów publicznych.

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest zapewnienie uczestnikom kompleksowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do skutecznego przeprowadzenia procesu zamykania roku budżetowego oraz prawidłowej realizacji inwentaryzacji w jednostce sektora finansów publicznych. Szkolenie obejmuje omówienie procedur zamknięcia roku, sporządzania sprawozdań finansowych, prowadzenia inwentaryzacji oraz zrozumienia przepisów i standardów.

Prowadzący szkolenie

Eksperci ds. rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

Program szkolenia

DZIEŃ I
Zamknięcie roku oraz sprawozdawczość finansowa i budżetowa na koniec roku 2024 w JSFP

1. Zamknięcie ksiąg rachunkowych w jednostce – przygotowanie procesu, w tym:
a) rozliczenie i ewidencja przychodów, dochodów, należności, w tym m. in w zakresie.:
• nadpłat,
• zaległości,
• odpisów aktualizujących należności,
b) rozliczenie i ewidencja wydatków budżetowych, w tym m. in.:
• wydatki inwestycyjne,
• wydatki remontowe,
c) ewidencja i rozliczenie kosztów, w tym:
• korekta kosztów na przełomie roku,
• koszty postępowań spornych i egzekucyjnych,
• koszty o nadzwyczajnej wartości, koszty incydentalne,
d) wycena aktywów i pasywów,
e) wycena majątku trwałego jednostki.

2. Obowiązkowy proces Inwentaryzacji rocznej, w tym m.in.:
a) metody inwentaryzacji:
• spis z natury,
• potwierdzanie sald,
• weryfikacja sald,
b) dokumentacja w zakresie inwentaryzacji,
c) obowiązki kierownika jednostki i innych pracowników,
d) odpowiedzialność za terminowe i prawidłowe rozliczenie inwentaryzacji.

3. Przeksięgowania na wynik finansowy.

4. Wydatki niewygasające z końcem roku – w sprawozdaniu Rb- 28.

5. Sprawozdanie finansowe, w tym m. in.:
a) powiązania z kontami oraz paragrafami klasyfikacji budżetowej,
b) zasady sporządzania Informacji dodatkowej,
c) terminy w procesie zamykania ksiąg rachunkowych i sporządzania sprawozdań finansowych.
6. Podsumowanie szkolenia.

DZIEŃ II
Inwentaryzacja roczna 2024 w JSFP krok po kroku

1. Podstawy prawne przeprowadzania inwentaryzacji:
a) Ustawa o Rachunkowości,
b) Stanowisko Komitetu Krajowego Standardu Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji zapasów,
c) Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości budżetowej,
d) Rozporządzenie Rady Ministrów z 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa i Rozporządzenie RM z dn. 19 lutego 2021 roku zmieniające to rozporządzenie.

2. Istota inwentaryzacji rocznej oraz jej podstawowe cele w JSFP.

3. Metody i formy przeprowadzania inwentaryzacji:
a) spis z natury i różne formy jego przeprowadzenia,
b) potwierdzenie sald,
c) weryfikacja sald.

4. Częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji rocznej:
a) terminy i częstotliwość inwentaryzacji przeprowadzonej metodą spisu z natury,
b) terminy i częstotliwość inwentaryzacji przeprowadzonej metodą potwierdzenia sald,
c) terminy i częstotliwość inwentaryzacji przeprowadzonej metodą weryfikacji sald.

5. Etapy inwentaryzacji:
a) etap przygotowawczy,
b) etap podstawowy (realizacja inwentaryzacji),
c) etap opracowania wyników i wniosków,
d) wykorzystanie wyników inwentaryzacji.

6. Dokumentacja związana z przeprowadzeniem inwentaryzacji:
a) instrukcja inwentaryzacyjna + harmonogram inwentaryzacji,
b) arkusze spisowe,
c) oświadczenia osób odpowiedzialnie materialnych,
d) sprawozdanie zespołu spisowego.

7. Osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie inwentaryzacji:
a) przewodniczący komisji inwentaryzacyjnej i jego rola w inwentaryzacji,
b) kierownik jednostki,
c) główny księgowy,
d) osoby odpowiedzialne materialnie,
e) zadania członków zespołów spisowych.

8. Spis nietypowych składników majątku.

9. Najczęstsze problemy przy inwentaryzacji.

10. Nieprawidłowości występujące podczas inwentaryzacji i sposoby ich rozwiązywania:
a) niewłaściwe przygotowanie pola spisowego,
b) niewłaściwy dobór uczestników inwentaryzacji,
c) nieprawidłowe liczenie, sugerowane ilości, itp.

11. Zasady rozliczania różnic inwentaryzacyjnych:
a) rodzaje różnic inwentaryzacyjnych,
b) kompensowanie niedoborów i nadwyżek,
c) protokół rozliczenia różnic inwentaryzacyjnych,
d) protokół komisji inwentaryzacyjnej na zakończenie inwentaryzacji,
e) rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych.

12. Pytania do wykładowcy.

Informacje organizacyjne

Koszt uczestnictwa jednej osoby:
• w szkoleniu online 990 zł

Prosimy o dokonanie płatności po otrzymaniu pisemnego potwierdzenia, podając w tytule przelewu kod szkolenia.

Cena obejmuje:
• dostęp do platformy MS Teams w czasie realizacji szkolenia
• autorskie materiały szkoleniowe
• certyfikat
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy

Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.

Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.

Szkolenie organizowane przez ADN Akademia Biznesu.

Godziny zajęć: 10:00-15:00

Informacje:
Anna Pyrzanowska
tel. (022) 208 28 38
fax (022) 211 20 90
anna.pyrzanowska@adn.pl

Dostępne terminy
30-01-202531-01-2025Online

Zaufali nam: