Akademia Księgowości dedykowana pracownikom SSC – Poziom II. Rachunkowość w praktyce
Kategoria: Szkolenia SSC/GBS
Pracownicy obszarów AP, AR, GL zatrudnionych w SSC / CUW
POZIOM II (3 dni) – jest poziomem bardziej zaawansowanym. Jego celem jest utrwalenie wiedzy i umiejętności pozyskanych na poziomie 0 jak również ich rozwinięcie w obszarach specyficznych tj. zrozumienie ogólnych zasad związanych z rachunkowością, zrozumienie procedur związanych z zamykaniem miesiąca, księgowanie i naliczanie odpisów aktualizujących należności, potwierdzanie sald oraz windykacja należności, jak również inne specyficzne obszary/ aspekty księgowe.
Po zakończeniu drugiego poziomu uczestnicy będą posiadali teoretyczną wiedzę popartą przykładowymi zadaniami realizowanymi podczas szkolenia z przedstawionego zakresu szkolenia.
1. Omówienie podstawowych zasad rachunkowych:
a) zasada współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów,
b) zasada memoriału,
c) zasada ostrożności,
d) zasada indywidualnej wyceny,
e) zasada ciągłości.
(+ omówienie z przykładami)
2. Zamknięcie miesiąca [AP]:
a) procedury w zakresie zamykania miesiąca – szczegółowe omówienie z przykładami:
– analiza otwartych pozycji rozrachunkowych – uzgadnianie kont dostawców (rodzaje otwartych pozycji na kontach zobowiązań (faktury, płatności)/ analiza, wyjaśnianie (sposoby, możliwe scenariusze)),
– analiza otwartych pozycji konta rozliczenia zakupu (metodologia analizy, wskazanie możliwych przyczyn różnic wraz z możliwymi sposobami ich wyjaśnienia/ rozwiązania),
– tworzenie rezerw/ RMB na zobowiązania.
3. Rejestrowanie sprzedaży:
a) proces księgowania sprzedaży towarów oraz usług w tym omówienie specyfiki faktur pro-forma,
b) omówienie zasad i momentu rozpoznawania przychodów (Incoterms) oraz księgowań związanych z alokacją sprzedaży do właściwego okresu.
4. Odpisy aktualizujące wartość należności [AR]:
a) przyczyny rozpoznawania odpisów aktualizujących na należności,
b) zasady tworzenia i księgowania odpisów,
c) narzędzia stosowane do tworzenia odpisów aktualizujących:
– analiza szczegółowa poszczególnych sald,
– analiza raportów systemowych – raporty wiekowania należności.
(+ analiza przykładowego raportu wiekowania należności handlowych oraz przykładowe księgowanie odpisów aktualizujących należności handlowe)
5. Potwierdzanie sald oraz windykacja należności [AR]:
a) wysyłanie i potwierdzanie sald z klientami (wymogi prawne),
b) analiza, przygotowanie i wysyłanie wezwań do zapłaty,
c) kontakt telefoniczny z klientem w celu uzyskania płatności,
d) sposoby/ narzędzia zarządzania ściągalnością należności.
6. Tematy specyficzne:
a) prezentacja podstawowych księgowań w księdze głównej (które nie są wprowadzone przez AP czy AR: utrwalenie księgowania rezerw, RMC, RMB oraz odsetek + omówienie księgowań w zakresie dochodów przyszłych okresów, wyceny na dzień bilansowy, środków trwałych oraz amortyzacji – z omówieniem wpływu na bilans i rachunek zysków i strat – proces zamykania miesiąca/ okresu, w tym m.in.:
– omówienie charakteru środków trwałych, wartości niematerialnych i prawych oraz amortyzacji,
– rozróżnianie zakupów inwestycyjnych od zakupów kosztowych,
– księgowanie zakupu środka trwałego,
– księgowanie sprzedaży środka trwałego z ustaleniem wyniku na sprzedaży,
– księgowanie amortyzacji (wyjaśnienie różnicy pomiędzy amortisation oraz depreciation),
– omówienie zasad stosowania rozliczeń międzyokresowych,- omówienie zasad kapitalizacji nakładów na prace rozwojowe w trakcie i księgowania po zakończeniu prac (know-how),
b) wyniki audytu ksiąg rachunkowych – oraz wpływ na księgi rachunkowe (księgowanie korekt audytorów, możliwa treść opinii i raportu z badania),
c) samofakturowanie (self invoicing, consignment invoices) – omówienie terminologii oraz różnic pomiędzy tym rodzajem dokumentów, a fakturami wystawianymi bezpośrednio przez dostawców,
d) zaawansowane matchowanie płatności (AR/ AP):
– formy płatności – przelewy, czeki, weksle, kompensaty, przedpłaty, zaliczki,
– księgowanie płatności przychodzących na kontach klientów i alokowanie do faktur,
e) otrzymywane rabaty handlowe – korygujące koszty. Omówienie zasad naliczania otrzymywanych korekt oraz schematu ich księgowania,
f) rozliczanie VAT – prezentacja księgowania VAT na fakturach zakupowych i sprzedażowych, czyli VAT naliczony oraz VAT należny. Omówienie różnic pomiędzy należnością, a zobowiązaniem podatkowym z tytułu VAT na koniec miesiąca. Saldo VAT z tytułu faktur do rozliczenia w kolejnych okresach:
– VAT należny, a VAT naliczony,
– ogólne zasady księgowań i rozliczeń VAT, (+ przykładowe księgowania)
– zasady działania tzw. mechanizmu reverse charge,
– okresy rozliczania VAT dla transakcji specyficznych (koszty mediów itd.),
g) zrealizowane i niezrealizowane różnice kursowe:
– zasady księgowania różnic kursowych zrealizowanych i niezrealizowanych,
– wycena operacji w walutach obcych w księgach rachunkowych, (+ przykładowe księgowania)
– wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walutach obcych na dzień bilansowy, (+ przykładowe księgowania)
– odpisy aktualizujące wartość należności zagranicznych.
Szkolenie dostępne również w:
• języku angielskim
• formule zamkniętej
Cena: 2690 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat ukończenia szkolenia
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00-15:30
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Paulina Barwicka
22 208 28 23
paulina.barwicka@adnakademia.pl