Akcja Bilans 2024 w firmach branży budowlanej i deweloperskiej
Kategoria: Budowlana/Deweloperska, Szkolenia branżowe
Michał Kołosowski – biegły rewident. Karierę zawodową rozpoczął w międzynarodowej firmie audytorskiej, a następnie zdobywał doświadczenie w jednej z czołowych firm z tzw. „Wielkiej Czwórki”. Dysponuje bogatym doświadczeniem w badaniu sprawozdań finansowych, sporządzaniu pakietów konsolidacyjnych, sporządzaniu analiz finansowych typu Due Diligence, przekształcaniu sprawozdań finansowych na zgodne z MSR/MSSF oraz US GAAP. Specjalista w zakresie obsługi spółek z branży nieruchomości i Real Estate. Posiada certyfikat Diploma in International Financial Reporting wydawany przez ACCA. Obecnie kieruje departamentem audytu na terenie północno-wschodniej Polski. Autor licznych artykułów oraz ceniony wykładowca zagadnień z zakresu rachunkowości.
Radosław Kowalski – prawnik, doradca podatkowy. Od 1994 roku pracował kolejno w: KMW Engineering Sp. z o.o. oraz Wydawnictwie Naukowym PWN S.A., gdzie zajmował się obsługą prawną firm. Od 1999 roku zajmował się obsługą prawną wierzytelności, kierował pracami zespołu windykacji w jednej z największych w Polsce firm teleinformatycznych. Obecnie jest właścicielem kancelarii doradztwa podatkowego. Autor licznych publikacji z zakresu prawa podatkowego, a także komentarzy i odpowiedzi na pytania czytelników m.in. w Pulsie Biznesu, Rzeczpospolitej, Gazecie Podatkowej. Jest autorem licznych programów szkoleniowych dla zróżnicowanych branż, m.in.: TSL, wodociągi, energetyka, budownictwo, farmacja, hotelarstwo, media, leasing. Specjalizuje się w podatkach dochodowych oraz w podatku od towarów i usług. Prowadzący szkolenia zamknięte z zakresu VAT, CIT, PIT, faktur, delegacji, reprezentacji i reklamy, KUP, świadczeń na rzecz pracowników, w tym dla przedstawicieli takich firm jak: Agility Logistics Sp. z o.o., DHL Express (Poland) Sp. z o.o., Expeditors Polska Sp. z o.o., FRACHT FWO Polska Sp. z o.o., RB Trans Service BIS Sp. z o.o. Sp.k., RHENUS Logistics S.A., Stalko-Przybysz i Wspólnicy Sp.j., UNI-LOGISTICS Sp. z o.o., CARGO-PARTNER SPEDYCJA Sp. z o.o., PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o.
DZIEŃ I
Podatkowe zamknięcie roku w branży budowlanej i deweloperskiej
1. Przychody podatkowe charakterystyczne dla branży budowlanej i developerskiej:
a) usługi budowlane oraz działalność developerska – wykonanie usługi oraz częściowe wykonanie usługi,
b) określenie momentu uzyskania przychodu.
2. Usługi budowlane i developerskie rozliczane w czasie w różnych okresach rozliczeniowych.
3. Zaliczki, przedpłaty a przychody podatkowe – specyfika branży.
4. Usługi kompleksowe – moment powstania przychodu.
5. Kary umowne i odszkodowania (otrzymane i zapłacone) – przegląd najnowszych interpretacji i orzecznictwa.
6. Rabaty potransakcyjne – data korekty przychodu i kosztu podatkowego.
7. Koszty uzyskania przychodów w branży budowlanej i developerskiej:
a) podział na koszty bezpośrednie, koszty pośrednie i inne,
b) przepisy ustawy o CIT istotne dla rozliczenia kosztów w czasie.
8. Koszty uzyskania przychodów – koszty podwykonawców usług, wycena inwestycji, koszty bezpośrednie, koszty finansowania zewnętrznego.
9. Koszty i świadczenia na rzecz pracowników i współpracowników na gruncie CIT.
10. Podróże służbowe – kluczowe problemy związane z rozliczaniem podróży służbowych.
11. Formularze podatkowe związane z zamknięciem roku – praktyczne przykłady zeznań podatkowych.
12. CIT estoński w branży budowlanej i developerskiej.
13. VAT a zamknięcie roku:
a) korekta roczna VAT,
b) ustalenie proporcji,
c) majątku trwałego i pozostałych nabyć,
d) wpływ korekty rocznej na podatek dochodowy.
14. Dyskusja.
DZIEŃ II
Zagadnienia bilansowe sprawozdania finansowego 2024 w branży budowlanej i deweloperskiej
1. Wprowadzenie.
2. Sprawozdanie finansowe podstawy prawne:
a) ustawa o rachunkowości,
b) Krajowe Standardy Rachunkowości,
c) Międzynarodowe Standardy Rachunkowości.
3. Podstawowe informacje dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego:
a) odpowiedzialność za prowadzenie ksiąg rachunkowych,
b) odpowiedzialność za sporządzenie sprawozdania finansowego,
c) obowiązujące terminy i kwestie formalne – harmonogram prac.
4. Sporządzanie sprawozdania finansowego – wybrane zagadnienia:
a) wydarzenia po dniu bilansowym – wydarzenie wymagające i niewymagające wprowadzenia korekt – KSR nr 7/MSR 8,
b) korekty błędów, zmiana polityki rachunkowości oraz zmiany szacunków – wraz z ujawnieniami zgodnie z wymogami KSR 7/MSR 8,
c) przykłady z wykorzystaniem podejścia retrospektywnego w rachunkowości,
d) podatek odroczony na dzień bilansowy – KSR nr 2/MSR 12,
e) Wartości szacunkowe w sprawozdaniu finansowym w tym:
• rezerwy,
• odpisy aktualizujące,
• utrata wartości aktywów,
• pozostałe.
f) kontynuacja działalności jednostki,
g) sprawozdanie finansowe analiza ujawnień i prezentacji w sprawozdaniu finansowym,
5. Zmiany w ustawie rachunkowości przyjęte w roku 2024 i projekt zmian:
a) obowiązek ujawniania sprawozdania o podatku dochodowym wszystkich dużych przedsiębiorstw wielonarodowych,
b) nowe wymogi w zakresie obowiązkowego prowadzenia ksiąg rachunkowych,
c) zmiany w zakresie progów wartościowych w zakresie spółek mikro, małych,
średnich i dużych,
d) uproszczenia dla spółek mikro i małych,
e) propozycje zmian w zakresie sporządzania skonsolidowanego sprawozdania
finansowego,
f) nowe progi dotyczące obowiązkowego badania sprawozdania finansowego,
g) przepisy wprowadzające raportowanie dotyczące standardy zrównoważonego
rozwoju na grunt polski:
• zakres podmiotowy,
• elementy zrównoważonego rozwoju,
• odpowiedzialność za sprawozdawczość zrównoważonego rozwoju,
• badanie sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju.
6. Kontrakty długoterminowe. Umowa o usługę budowlaną:
a) przychody z umów o usługę budowlaną,
b) koszty wykonania umów budowlanych,
c) ujmowanie (rozliczania) przychodów i kosztów realizacji umów budowlanych,
d) metody ustalania stopnia zaawansowania prac,
e) ustalanie stopnia zaawansowania prac,
f) zobowiązanie warunkowe – prezentacja,
g) rezerwy na straty związane z realizacją projektów,
h) wycena i prezentacja kaucji zatrzymanych.
7. Branża deweloperska i generalne wykonawstwo:
a) deweloper a generalny wykonawca (definicje, kluczowe pojęcia i obszary, identyfikacja),
b) przedmiot działalności deweloperskiej,
c) charakterystyka zawieranych umów w ramach działalności deweloperskiej,
d) koszty przedsięwzięcia deweloperskiego,
e) rozpoznanie przychodów z działalności deweloperskiej a KSR nr 15 Przychody ze sprzedaży wyrobów gotowych, półproduktów, towarów i materiałów,
f) wycena kosztów wytworzenia przedsięwzięcia deweloperskiego.
8. Specyficzne obszary dotyczące branży deweloperskiej (case study):
a) grunt w działalności deweloperskiej,
b) przewidywana strata w przedsięwzięciu deweloperskim,
c) lokal pokazowy,
d) zmiana kwalifikacji produktu gotowego w nieruchomości inwestycyjne:
• powierzchnie wspólne i miejsca garażowe,
• wycena gruntów do wartości godziwej,
• kaucje i kwoty zatrzymane.
9. Inwentaryzacja projektów budowlanych
a) terminy przeprowadzenia,
b) metody rozliczenia inwentaryzacji,
c) wycena.
10. Dyskusja i zakończenie.
Cena: 1690 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00-16:00
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl