VAT w obrocie międzynarodowym (WDT, WNT)- konsekwencje zmian w przepisach
Kategoria: Podatki VAT/CIT/PIT, Szkolenia księgowe i finansowe
Marcin Pacyna – adwokat i doradca podatkowy. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Wrocławskim. Doświadczenie zdobywał w jednej z najlepszych wrocławskich Kancelarii Radców Prawnych, w której w latach 2002-2003 zajmował się prawem gospodarczym, w tym prawem działalności gospodarczej, prawem cywilnym oraz prawem podatkowym. Jest autorem wielu artykułów z zakresu prawa podatkowego publikowanych na łamach min. „Gazety Prawnej”, „Gazety Podatkowej”, „Biuletynu dla Służb Ekonomiczno-Finansowych”, „Poradnika VAT” czy też „Przeglądu Podatku dochodowego”. W 2012 r. Marcin Pacyna wraz z innymi doradcami podatkowymi został założycielem Grupy Doradców Podatkowych – spółki doradztwa podatkowego, angażującej w 100% polski kapitał, mającej na celu obsługę postępowań podatkowych większych przedsiębiorstw.
Jacek Matarewicz – adwokat i doradca podatkowy, sędzia sądu dyscyplinarnego w Mazowieckim Oddziale Krajowej Izby Doradców Podatkowych. Lider Praktyki VAT, Akcyzy i Ceł. Ekspert BCC ds. VAT, akcyzy oraz prawa karnoskarbowego. Członek Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UW oraz Centrum Prawa Amerykańskiego Uniwersytetu Floryda. Uczestniczył w procesach konsolidacji oraz przeglądach podatkowych największych polskich firm zajmujących się dystrybucją i obrotem energii elektrycznej. Uczestniczył i kierował zespołami w licznych projektach obejmujących przegląd prawidłowości rozliczeń VAT w spółkach. Posiada bogate doświadczenie w reprezentowaniu podatników w postępowaniach podatkowych oraz postępowaniach kontrolnych, a także przed sądami administracyjnymi.
Mariusz Nowak – doradca podatkowy, doktorant Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. Pięcioletnie doświadczenie zawodowe na stanowiskach kierowniczych w urzędzie skarbowym, gdzie specjalizował się w kontrolach podatkowych, postępowaniach podatkowych oraz postępowaniach egzekucyjnych w administracji. Dwuletnie doświadczenie zawodowe w jednej z największych firm produkcyjnych świata, w której zajmował się doradztwem podatkowym. Obecnie prezes zarządu w międzynarodowej spółce doradztwa podatkowego Goldenstein. Zajmuje się obsługą prawno-podatkową polskich oraz międzynarodowych firm. Posiada szerokie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla urzędów skarbowych, biur rachunkowych, księgowych oraz dla przedsiębiorców. W szkoleniach koncentruje się na poszukiwaniu sposobów optymalizacji opodatkowania. Przedstawia sposób działania. Szkolenia są prowadzone w sposób dynamiczny i ciekawy. Szkolenia oparte są na przykładach praktycznych czerpanych z doświadczenia prelegenta. Jego szkolenia cieszą się dużym uznaniem wśród słuchaczy. Jest autorem publikacji w biuletynie finansowym i w gazecie prawnej. Od 2013 roku posiada uprawnienia niemieckiego doradcy podatkowego.
Iwona Biernat-Baran – Prawnik, doradca podatkowy (nr wpisu 12273). Posiada ponad 10 – letnie doświadczenie zawodowe związane z prawem podatkowym. Początki kariery związała z pracą w administracji skarbowej, m.in. w urzędzie skarbowym oraz izbie skarbowej. Obecnie prowadzi kancelarię doradztwa podatkowego. Poza pracą zawodową realizuje również pasje naukowe jako doktorant w Zakładzie Prawa Finansowego WPiA UJ, gdzie kończy przygotowywać pracę doktorską dotyczącą kontroli podatkowej. Na tym Wydziale prowadzi również zajęcia dla studentów z zakresu prawa podatkowego. Specjalizuje się w prawie podatkowym proceduralnym. Posiada bogate doświadczenie związane z kontrolą podatkową. Jest autorką publikacji z zakresu prawa podatkowego oraz organizatorem i uczestnikiem wielu konferencji naukowych, na których prezentuje tematy związane z prawem podatkowym. Prezes Stowarzyszenia Doktorantów i Doktorów Prawa Podatkowego.
*szkolenie poprowadzi dedykowany trener
Przepisy wspólnotowe w zakresie podatku VAT nałożyły na państwa członkowskie konieczność wprowadzenia zmian w zakresie rozliczania usług w obrocie zagranicznym. Niniejsze szkolenie ma na celu wyjaśnienie znowelizowanych zasad rozliczenia świadczenia usług transgranicznych na gruncie podatku od towarów i usług. Podczas szkolenia omówione zostaną dodatkowe obowiązki ewidencyjne ciążące na podatnikach rozliczających usługi w handlu zagranicznym. Dzięki przedstawieniu licznych przykładów sposobu poprawnego rozliczenia usług, uczestnik szkolenia uzyska informacje niezbędne do samodzielnego określania obszarów ryzyka podatkowego związanego z rozliczaniem usług na gruncie podatku VAT.
1. Zasady ogólne dotyczące opodatkowania transakcji zagranicznych:
a) zasada terytorialności podatku VAT,
b) określenie statusu stron transakcji (B2C, B2B)
c) określenie miejsca dokonania dostawy towarów kluczem do prawidłowego opodatkowania dostawy towarów,
d) opodatkowanie towarów wysyłanych, niewysyłanych, dostawa towarów z montażem,
e) ustalenie beneficjenta świadczenia w celu określenia miejsca opodatkowania usług (siedziba i stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej).
2. Procedura SME od 1.01.2025 r. – możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego w innych krajach UE:
a) na czym polega procedura SME?
b) korzyści z procedury SME,
c) kto może skorzystać z procedury SME?
d) zmiany od 2025 roku w liczeniu limitu obrotu uprawniającego do zwolnienia podmiotowego z VAT.
3. Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT):
a) pojęcie WDT,
b) przemieszczenia towarów, które nie stanowią WDT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WDT,
d) transakcje nieodpłatne jako WDT,
e) obowiązek podatkowy oraz sankcje podatkowe za spóźnione wykazanie tego obowiązku,
f) zaliczki w WDT,
g) podstawa opodatkowania w WDT,
h) warunki stosowania stawki 0% VAT – wymagana dokumentacja, praktyka i orzecznictwo sądów administracyjnych,
i) dokumentowanie WDT z uwzględnieniem Pakietu Quick Fixes (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912),
j) identyfikacji nabywcy dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych,
k) regulacje dotyczące magazynów typu call-off stock (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 i Pakiet Quick Fixes),
l) obowiązek prowadzenia ewidencji w przypadku procedury call-off stock,
m) relacja przepisów unijnych do krajowych,
n) SLIM VAT 3 – doprecyzowanie, że w razie otrzymania dokumentów z opóźnieniem wykazuje się w dacie powstania obowiązku podatkowego.
4. Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT):
a) pojęcie WNT,
b) towary transportowane z krajów trzecich a obowiązek rozliczenia WNT,
c) przemieszczenie towarów własnych jako WNT,
d) obowiązek podatkowy oraz sankcje podatkowe za spóźnione wykazanie tego obowiązku,
e) moment wystawienia faktury a moment powstania obowiązku podatkowego,
f) obowiązek korekty podatku naliczonego z tytułu WNT w przypadku nieotrzymania faktury od kontrahenta,
g) zaliczki w WNT,
h) podstawa opodatkowania w WNT,
i) magazyn konsygnacyjny (historyczny) oraz magazyn call-off stock (od lipca 2020),
j) zmiany w rozliczaniu transakcji zmniejszających podstawę opodatkowania WNT wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 października 2021 r.,
k) zmiany wynikające z orzecznictwa TSUE i Pakietu Slim VAT 2 od 1 października 2021 r. w zakresie warunków do odliczenia podatku naliczonego – problematyczne zagadnienie warunku otrzymania faktury w ciągu 3 miesięcy,
l) SLIM VAT 3 – zniesienie obowiązku posiadania faktury do odliczenia VAT przy WNT.
5. Eksport towarów:
a) pojęcie eksportu towarów,
b) eksport bezpośredni i pośredni,
c) warunki stosowania stawki 0% VAT w eksporcie bezpośrednim i pośrednim,
d) dowody dokonania eksportu towarów,
e) obowiązek podatkowy,
f) zaliczki w eksporcie po zmianach SLIM VAT w zakresie wydłużenia terminu otrzymania dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza UE w przypadku otrzymania zaliczki,
g) podstawa opodatkowania,
h) orzeczenia TSUE i NSA w zakresie eksportu (dokumentowanie eksportu, brak nabywcy, zachowanie ciągłości transportu, itp.).
6. Import towarów:
a) sposoby rozliczania importu towarów,
b) podatnik w imporcie towarów,
c) procedura uproszczona w przypadku importu towarów – rozliczanie podatku należnego w deklaracji podatkowej,
d) obowiązek podatkowy VAT,
e) zasady ustalania podstawy opodatkowania,
f) korekta transakcji importu towaru w terminie 4 miesięcy w ramach procedury uproszczonej – zmiany wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 września 2021 r.
7. Transakcje łańcuchowe i trójstronne:
a) miejsce świadczenia w dostawach towarów, WNT i w dostawach łańcuchowych oraz zmiany wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 października 2021,
b) skutki zastosowania miejsca świadczenia i obowiązki dokumentacyjne uczestników transakcji trójstronnej,
c) zasady rozliczania wewnątrzunijnych transakcji łańcuchowych z uwzględnieniem Pakietu Quick Fixes (rozporządzenie wykonawcze Rady UE 2018/1912 z dnia 4 grudnia 2018 r.),
d) możliwości stosowania procedury uproszczonej – warunki i obowiązki uczestników transakcji
e) ważne orzecznictwo TSUE odnoszące się do sposobu wystawiania faktury w transakcjach trójstronnych.
8. Świadczenie usług w obrocie zagranicznym:
a) pojęcie importu i „eksportu” usług,
b) określanie miejsca świadczenia usług,
c) ustalenie statusu nabywcy jako podatnika obowiązkiem świadczącego usługę,
d) pojęcie „siedziby działalności gospodarczej” oraz „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”,
e) świadczenie usług na rzecz podmiotów nieposiadających statusu podatnika,
f) opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami,
g) opodatkowanie usług transportowych,
h) miejsce świadczenia w przypadku usług związanych z targami, wystawami, konferencjami itp.,
i) opodatkowanie usług gastronomicznych oraz cateringowych,
j) miejsce świadczenia przy krótkoterminowym najmie środków transportu,
k) zasady powstawania obowiązku podatkowego w imporcie usług,
l) nowe zasady odliczania VAT z tytułu importu usług,
m) odejście od uzależnienia możliwości odliczenia VAT od prawidłowego terminu wykazania obowiązku podatkowego (skreślenie zmiany wprowadzonej w 2017) – zmiana wynikająca z orzecznictwa TSUE i Pakietu Slim VAT 2 od 1 października 2021 w zakresie warunków do odliczenia podatku naliczonego) określanie momentu wykonania usługi w przypadku importu usług,
n) podstawa opodatkowania,
o) stawki podatku,
p) dokumentacja konieczna do rozliczenia importu usług oraz świadczenia usług opodatkowanego poza terytorium Polski,
q) zmiany w rozliczaniu transakcji zmniejszających podstawę opodatkowania importu usług wynikające z Pakietu Slim VAT-2 obowiązujące od 1 października 2021 r.
9. Zasady przeliczania kursu walut dla potrzeb rozliczenia podatku VAT:
a) zasada ogólna przeliczania kursu waluty obcej,
b) wyjątki od zasady ogólnej (wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego),
c) SLIM VAT – zmiany wprowadzone od 1 stycznia 2021 r. dające możliwość zastosowania spójnego kursu walut dla celów rozliczeń VAT i podatku dochodowego,
d) SLIM VAT 3 – wprowadzenie od 1 lipca 2023 r. regulacji dla przeliczenia podstawy opodatkowania przy korektach in plus oraz in minus,
e) przeliczanie kursu waluty dla faktur wystawianych w Krajowym Systemie e Faktur (KSeF).
Cena: 790 zł + 23% VAT
Cena obejmuje:
• dostęp do platformy szkoleniowej na okres 6 miesięcy
• uczestnictwo w zajęciach
• materiały szkoleniowe
• przerwy kawowe
• lunch
• certyfikat
Miejsce i godziny zajęć
Miejsce zajęć: centrum w/w miasta
Godziny zajęć: 10:00 – 15:30
Masz pytania? Chętnie odpowiemy.
Norbert Saks
22 208 28 85
norbert.saks@adnakademia.pl
Joanna Domaszewska
22 208 28 28
joanna.domaszewska@adnakademia.pl